تاکید بر اهمیت نظرات کارشناسان در حوزه مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان در جلسه نهم از درس فقه اصلاح ژنتیک ،فقه تراریختگی، به نقد و بررسی دیدگاه آیت‌الله عباس تبریزیان ،استاد طب اسلامی، در مورد محصولات تراریخته پرداخت.
به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از اجتهاد، وی با اشاره به مخالفت آیت‌الله تبریزیان با استفاده از اینگونه محصولات گفت: نظر آیت‌الله تبریزیان این است که استعمار بعضی از محصولات تراریخته مانند هویج فرنگی، اسفناج و نخود فرنگی را جایگزین بعضی از محصولات ایرانی ما کرده است که این محصولات باعث ناباروری می‌شوند برای مثال …

 

از سوی مدرس حوزه صورت گرفت؛

تاکید بر اهمیت نظرات کارشناسان در حوزه مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان در جلسه نهم از درس فقه اصلاح ژنتیک ،فقه تراریختگی، به نقد و بررسی دیدگاه آیت‌الله عباس تبریزیان ،استاد طب اسلامی، در مورد محصولات تراریخته پرداخت.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از اجتهاد، وی با اشاره به مخالفت آیت‌الله تبریزیان با استفاده از اینگونه محصولات گفت: نظر آیت‌الله تبریزیان این است که استعمار بعضی از محصولات تراریخته مانند هویج فرنگی، اسفناج و نخود فرنگی را جایگزین بعضی از محصولات ایرانی ما کرده است که این محصولات باعث ناباروری می‌شوند برای مثال آیت الله تبریزیان معتقدند گوجه فرنگی یک گیاه سمی زینتی در کشور فرانسه بوده است که در جنگ جهانی دوم به شهرها فرستاده شد و استفاده از آن باعث استرس و فوبیا شده است.

استاد سطوح عالی حوزه ضمن رد این دیدگاه به طرح دو نکته پرداخت: اول اینکه نیت این افراد از کجا به دست می‌آید و دوم اینکه در استنباط نیت این افراد لازم است توجه کنیم که خود آن ها هم از این محصولات استفاده می کنند.

وی افزود: برای اثبات ضرر ابتدا نیاز به کارشناسی داریم صرف احتمال در این مسائل کافی نیست و در طرح مسائل علمی و دینی، باید دقیق باشیم و با احتیاط حرف بزنیم. حجت الاسلام غرویان ادامه داد این که بگوییم این محصولات را مصرف نکنیم و بجای آن محصولات ایرانی خودمان را مصرف بکنیم و این را به استعمار ربط بدهیم، باعث می شود مورد تمسخر قرار بگیریم.

حجت الاسلام غرویان اظهار داشت با بررسی دیدگاه های آیت الله تبریزیان در ارتباط با محصولات اصلاح ژنتیک شده از مجموع نظرات ایشان اینطور استنباط می شود که محصولات تراریخته مضر است و تولید و انتشار این محصولات به دست استعمار و برای ضربه زدن به کشورهای مسلمان انجام شده است.

وی گفت برای طرح چنین نظریه هایی لازم است حتما نیت این افرادی که عنوان استعمارگر می نامیم محرز شود. اگر واقعا محصولات تراریخته در نتیجه توطئه استعمارگران در در دسترس مردم قرار گرفته باشند خود این استعمارگران نباید این محصولات را مصرف کنند. این در حالی است که به سادگی و با بررسی محصولات غذایی عرضه شده در این کشورها می بینیم که محصولات تراریخته در دسترس عموم مردم قرار دارند.

حجت الاسلام غرویان تاکید کرد لازم است هر دیدگاهی را که مطرح می کنیم اثبات کنیم و باید به نظر کارشناسان این فن اعتماد کنیم. وی افزود اینکه دیدگاه های شخصی را بدون اثبات آن ها و صرفا بر پایه احتمال به توطئه استعمار ربط دهیم منجر به این می شود که مورد تمسخر قرار بگیریم.

این استاد حوزه ادامه داد در طرح مسائل علمی، دینی، خیلی باید دقیق باشیم و حداقل باید با احتیاط حرف بزنیم، یعنی همیشه یک درصدی جا بگذاریم برای اینکه ممکن است طوری که من فکر می‌کنم نباشد یعنی، یقینی نیست. وی گفت مثلا در مواردی دیده شده است که برخی از فقها و علما استفاده از برخی ابزارهای جدید و حاصل تکنولوژی روز را در ابتدا منع میکننند ولی با گذشت زمان از فتوای خود برمی گردند و خود نیز از دستاورهای فناورانه استفاده می کنند.

گفتنی است بیش از بیست سال از تجاری سازی محصولات تراریخته و مصرف آن در سراسر جهان می گذرد. در این مدت مطالعات بسیاری پیش و پس از رهاسازی این محصولات در طبیعت وتولید تجاری آن ها انجام شده است که در طی آن زیانی از جانب محصولات تراریخته متوجه انسان و جانوران و محیط زیست نبوده است. این محصولات همچنین به کاهش مصرف سموم کمک کرده اند که به نوبه خود تاثیر قابل توجهی در حفظ سلامت انسان و محیط زیست داشته است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.