تاکید بر هوشمند سازی در راستای تجاری سازی یافته های پژوهشی

چهارمین همایش نانو تکنولوژی در کشاورزی صبح امروز در سالن همایش های موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر آغاز به کار کرد. دکتر اسکندر زند رئیس این همایش در سخنرانی افتتاحیه اظهار داشت ایران در ابتدای دهه 80 شروع خوبی در فناوری نانو داشت اما بعدا تعلل داشتیم که امیدواریم جبران شود. وی افزود برای رسیدن به جایگاه مناسب باید ببینیم کجا هستیم و در چه مسیری گام برمی داریم. دکتر زند گفت انقلاب صنعتی از سال 1850 شروع شد و تا کنون چهار مرحله داشته است. وی انقلاب چهارم صنعتی را هوشمند سازی دانست و افزود موج هوشمند سازی از سال 2015 آغاز شده است و تا ده سال آینده به اوج خواهد رسید. دکتر زند سرعت فزاینده هوشمند سازی را ویژگی متمایز انقلاب صنعتی چهارم دانست. رئیس چهارمین همایش نانوفناوری در کشاورزی گفت بیش از 50 کشور در زمینه نانوفناوری سرمایه گذاری کرده اند. و در ایران ده شرکت مشغول فعالیت هستند که تعداد کمی است و انتظار می رود این تعداد افزایش یابد.

رئیس سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی تاکید کرد برای رسیدن به مرزهای دانش روز لازم است خلق دانش به صورت هدفمند انجام شود و به این منظور باید از ظرفیت های موجود استفاده شود. وی اظهار داشت برای رسیدن به این هدف پژوهش های دانشگاه ها باید به خدمت بخش های اجرایی در بیاید اما در حال حاضر پلتفرم های مناسبی برای تحقق این هدف موجود نیست.

دکتر زند تصریح کرد برای تقویت حضور بخش خصوصی در تحقیقات کشاورزی لازم است ظرفیت های بین المللی با هوشمندی مورد استفاده قرار گیرند. وی ادامه داد پژوهش ها باید با هدف تولید یافته های کاربردی برای کشاورزان و صنعتگران انجام شوند و پژوهش های پایه ای هم مرزهای علم را تکان دهند تا در نهایت پژوهش ها بتوانند درآمدزا باشند.

وی بیان کرد کاهش فقر، افزایش درآمد، افزایش تولید، بهبود کیفیت تولید و پایداری اکوسیستم از اهداف توسعه پایدار هستند و لازم است ضمن اولویت بندی فناوری ها توجه داشته باشیم که به اهداف توسعه پایدار دست یابیم.

رئیس چهارمین همایش نانوتکنولوژی در کشاورزی در پایان ضمن اظهار امیدواری برای ایجاد موجی جدید در زمینه نانو فناوری کشاورزی در کشور گفت در حال حاضر 505 شرکت دانش بنیان در کشاورزی مشغول فعالیت هستند که انتظار می رود این تعداد به هزار شرکت افزایش یابد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.