بیوتکنولوژی باید به کمک رفع بحران آب بیاید

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه آب در آینده نزدیک تنها مساله ای است که منافع ملی و پایداری کشوررا به شدت تهدید می کند، گفت: در این میان بیوتکنولوژی باید به کمک رفع این بحران بیاید.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایرنا، دکتر عیسی کلانتری در آیین پایانی دومین همایش بین المللی و دهمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران که در سالن اجتماعات موسسه تحقیقات اصلاح نهال و بذر کشور واقع در کرج برگزار شد، افزود: کشورهایی که بیش از 40 درصد آب تجدیدپذیرشان را مصرف می کنند در مرز خط قرمز هستند که حدود7 کشور در این وضعیت قرار دارند.

وی اظهار داشت: از این کشورها نیز حدود6 کشور بیش از 60 درصد آب تجدیدپذیرشان را مورداستفاده قرار می دهند و این در حالی است که ایران 110 درصد آب تجدید پذیرش را استفاده می کند.

کلانتری گفت: 88 میلیارد مترمکعب آب تجدید پذیر در ایران داریم و میزان آب مصرفی در کشور97 میلیارد مترمکعب است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این وضعیت اگر تا 15 سال آینده ادامه یابد در کشور دیگر آبی وجود نخواهد داشت و آب در آینده تنها مساله ای خواهد بود که منافع ملی و پایداری کشور را به شدت تهدید می کند که در اینجا باید بیوتکنولوژی به کمک بیاید.

وی افزود: اگر در کشورمان به استاندارد 40 درصد مصرف آب برسیم و مصرف آب را 60 میلیارد مترمکعب کاهش دهیم باید با یک سوم آب موجود، کشور را اداره کنیم.

کلانتری اظهار داشت: اگر با این روند موجود وضعیت ادامه یابد دیگر تولدی در این سرزمین نخواهیم داشت و برای رفع این معضل باید قشر علمی کشورمان در تحقیق هدفمندی داشته باشد و بیوتکنولوژی باید در این هدفمندی کشور را یاری دهند.

وی با اشاره به تحصیل دانشجویان در رشته بیوتکنولوژی و وجود فارغ التحصیلان نخبه در این رشته، بیان داشت: اگر بخواهیم صرفه جویی آب در کشور داشته باشیم بایستی فارغ التحصیلان برای تکنولوژی ساماندهی شوند تا منبع درآمد برای کشورمان باشند.

**75 درصد مسایل زیست محیطی کشور مرتبط با آب است

معاون رئیس جمهوری گفت: 75 درصد مشکلات زیست محیطی کشور منشاء آن کم آبی است و 25 درصد آن به دیگر مسایل همچون معضلات آلودگی هوا و انقراض گونه هاست.

وی افزود: در این میان بایستی کشاورزان با بالاترین فناوری ها بیشترین تولید را در اختیار داشته باشند و اگر

از فناوری استفاده نکنیم قدرت رقابت در بخش کشاورزی را نخواهیم داشت.

کلانتری اظهار داشت: بایستی از تمام تکنولوژی های رایج و جایز برای بهبود کشورمان و برای حفظ و صیانت از انقلاب و استقلال کشور استفاده کنیم.

وی گفت: ممکن است عده ای از این علم خوششان نیاید ولی هدف مقدس است و ممکن است در این راه تهمت بزنند ولی نباید عقب نشینی کرد و شاید مخالفان نیز اطلاع ناصحیح از این علم داشته باشند ولی ضدانقلاب نیستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: وظیفه حاکمیت و دولت حمایت از علم و فناوری و یکی از فناوری های مردمی که برای محیط زیست است بیوتکنولوژی است و محیط زیست نیز از این علم حمایت می کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.