کتاب «رابطه دین و فناوری» منتشر شد

کتاب «رابطه دین و فناوری» به قلم حسین مطیع با همکاری دانشگاه معارف اسلامی منتشر شد.

به گزارش  مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از مهر، یکی از مسائل نوظهور در عرصه کلام اسلامی و ذیل عنوان کلام جدید، «ارتباط دین و یافته های بشری در عرصه علم و تجربه، از جمله فناوری» است.  آیا دین و حیات مبتنی بر آن، با فناوری و تأثیرات غیرقابل انکار آن در تعارض است و آیا انسان، تنها قادر به انتخاب یکی از این دو است یا راهی برای سازش و هماهنگی میان این دو وجود دارد؟

کتاب «رابطه دین و فناوری» محصول چندین سال پژوهش نویسنده درباره مسأله رابطه دین و فناوری (تکنولوژی) است که از راهنمایی مهدی گلشنی (استاد برجسته دانشگاه صنعتی شریف) و حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه (رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) نیز بهره برده است.

کتاب حاضر از پنج فصل تشکیل شده است: فصل اول: با کلیات شامل چیستی دین، چیستی فناوری، نسبت فناوری با علوم تجربی، پیش‌فرض‌های فناوری و آثار و لوازم فناوری؛ فصل دوم با عنوان «موضع دین درباره فناوری»،‌ به این سؤال پاسخ می‌دهد که دین کدام‌یک از پیش‌فرض‌های فلسفی، اخلاقی و روانی فناوری را می‌پسندد یا طرد می‌کند؟ همچنین تأثیر دین بر آثار و لوازم فناوری چیست؟ در فصل سوم با تأثیر فناوری بر دین آشنا می‌شویم که شامل تأثیر فناوری بر معرفت دینی و رفتار جامعه دینی است؛ در فصل چهارم به بررسی و نقد آرای دیگران پرداخته می‌شود؛ در فصل پنجم یا نتیجه‌گیری، به این موارد توجه شده است: رابطه دین و فناوری در دوره‌های تاریخی (ادبیات موضوع)، شیوه‌های جلوگیری از تکوین تکنولوژی‌های مضر به جوامع اسلامی و محیط زیست، روش‌های حاکم شدن جهان‌بینی اسلامی بر برنامه‌ریزی‌های تکنولوژیک، و فناوری اسلامی.

کتاب «رابطه دین و فناوری» به قلم حسین مطیع (عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان) با همکاری دانشگاه معارف اسلامی در ۲۸۰ صفحه به قیمت ۱۳۵۰۰ تومان منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.