تولید ابریشم منحصر به فرد از باکتری تراریخته

یک شرکت آلمانی از طریق مهندسی ژنتیک باکتری ترایخته‌ای را تولید کردند که قادر است ابریشم زیست‌تخریب پذیر مقاوم به حرارت تولید کنند که چهار برابر سخت تر از فولاد و سه برابر کشش پذیر تر از تار عنکبوت است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی، یک شرکت بیوتکنولوژی صنعتی صنعتی به نام AMSilk در سال 2008 تاسیس شده است، راهی برای تولید ابریشم عنکبوت مصنوعی با استفاده از مهندسی ژنتیک  باکتری E.coli یافته است. ماده خام حاصل، ۱۵ درصد سبکتر از ابریشم طبیعی است اما قدرت آن از فولاد به مراتب بیشتر است.

این باکتری به گونه‌ای با ژن تار عنکبوت مهندسی شده است که به عنوان بیوراکتورهای زنده به تولید فیبرین (مواد خام ابریشم) بپردازند. این ماده که Biosteel نام گرفته هم اکنون در مقیاس کلان برای شرکت های مختلف در صنایع متنوع تولید می شود. شرکتی مانند آدیداس از آن برای تولید کتانی های ۱۰۰ درصد قابل بازیافت استفاده می کند.

 فیبرین خام سپس توسط یک فرایند تصفیه اختصاصی تلخیص می شوند. نتیجه یک پودر خشک سفید است که برای چندین محصول AMSilk استفاده می شود. فرایند این کار بر اساس تحقیق توماس اسبعیل، استاد بیومارکتیو در دانشگاه بیروت صورت گرفته است.

جانس کلین، مدیر عامل شرکت AMSilk که در حال حاضر ۳۰ کارمند دارد در این باره گفت: این شیوه به معنای استفاده بهینه از ژنها و طبیعت در تولید صنعتی است. برخلاف نسخه آزمایشی، تار عنکبوت طبیعی نمی‌تواند در مقیاس صنعتی تولید شود و کیفیت آن نوسان می‌یابد.

ابریشم Biosteel در برابر حرارت نیز مقاوم بوده، چهار برابر سخت تر از فولاد و سه برابر کشش پذیر تر از تار عنکبوت است. همچنین نرم تر و قابل انعطاف تر است. بالاتر از همه، آن 100٪ زیست تخریب پذیر است.

این مواد پایدار جدید یک موضوع داغ در صنعت پوشاک آلمان، به ویژه در بخش کالاهای ورزشی و فضای باز است. با محصول جدید، مشتریان پوشاک با کارکردهای بالا و با دوام روبرو خواهند شد که هزینه‌کردن برای آن را با کمال میل می‌پذیرند و البته لباس‌های ساخته شده از آن با محیط سازگار است و به سرعت خشک می شوند.

شرکت AMSilk تحقیق و توسعه پیچیده ای را تعریف کرده است.

کلین در این باره می‌گوید: این شرکت با چندین شرکای بالقوه، از جمله آدیداس مذاکره کرده است. چند ماه پیش در نیویورک تولید کننده محصولات ورزشی نمونه اولیه برای کفش تولید شده از Biosteel را ارائه داد. مدل Biofabric Futurecraft حاوی 100 درصد مواد زیست تخریب پذیر است که به طور کلی از الیاف Biosteel ساخته شده اند.

اگر چه شرکت AMSilk دارای بیست ثبت اختراع در این باره است، رقبایی هم دارد. زیرا طیف وسیعی از پروژه‌های تحقیقاتی و استارت‌آپ ها بر روی تحولات مشابه کار می کنند. به عنوان مثال، شرکت North Face به همرا شرکت ژاپنی Spiber Inc یک ژاکت ساخته شده از ابریشم عنکبوت مصنوعی تولید کرده است.

با این حال، این گونه پروژه ها اغلب در مرحله آزمایشی قرار دارند و قیمت تمام شده بالایی دارند.

  شرکت AMSilk، امیدوار است که با تولید با مقیاس صنعتی قیمت تمام شده این محصول به شدت کاهش یابد. آنها استدلال می کنند که Biosteel در مقایسه با سایر الیاف، عملکرد بالایی دارد و در صورتی که در مقیاس وسیع تولید شود، به راحتی با قیمت نزدیک به الیاف معمولی که در صنعت کفش و پوشاک استفاده می شود، رقابت کند.

در مجموع، این تکنولوژی سرمایه گذاری ها را در سطح ده ها میلیون یورو جذب کرده است. شرکت AMSilk توسط دو سرمایه گذار با نام‌های AT Newtec و MIG تامین می شود.

از لحاظ استراتژی آینده، این شرکت قصد دارد کاربردهای وسیعی را برای ابریشم عنکبوتی خود معرفی کند. این شرکت با شرکت Rahn AG که یک شرکت برتر سوئیسی در حوزه لوازم پزشکی و آرایشی است همکاری دارد تا انواع محصولات مراقبت از پوست را تولید کند و قصد دارد بر روی ایمپلنت های انسانی نیز کار کند.

کلین با اعتماد به نفس در این باره می‌گوید: در عرض چند سال، در حوزه های پوشاک، پارچه، لوازم ورزشی و لوازم آرایشی و پزشکی به بازار خواهیم آمد و هنگامی که به فروشگاه بروید محصولات ما را در همه جا رویت خواهیم کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.