کاهش گازهای گلخانه ای با کمک تراریخته ها

گیاهان تراریخته با افزایش جذب دی اکسید کربن هوا به کمک محیط زیست می آیند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از سن دیه گو تریبون پژوهشگران مرکز تحقیقاتی سالک به دنبال تولید گیاهان اصلاح شده ای هستند که توانایی جذب دی اکسید کربن بیشتری از هوا داشته باشند و به این ترتیب با افزایش ترسیب کربن به کاهش سرعت گرمایش جهانی کمک کنند.

در این پژوهش دو گیاه آرابیدوپسیس (Arabidopsis) از خانواده شب بویان و آهوماش ژاپنی(Lotus japonicus) از خانواده لگوم ها به عنوان گیاهان نمونه مورد مطالعه قرار گرفتند.

هدف از انجام این آزمایشات، طراحی گیاهانی است که سوبرین بیشتری تولید کنند. سوبرین ترکیب اصلی چوب پنبه و حاوی کربن فراوان است. سوبرین تولید شده در ریشه این گیاهان مانع از دست رفتن آب از ریشه گیاه می شود. این ترکیب به تجزیه زیستی مقاوم است و چندین دهه بدون تجزیه باقی می ماند.

دکتر جوان چوری متخصص گیاهشناسی و رهبر این تیم تحقیقاتی گفت: زیست پالایی و به ویژه استفاده از گیاهان برای جذب دی اکسید کربن هوا کمک بزرگی به ترسیب کربن در خاک می کند. استفاده از گیاهان به عنوان موجودات فتوسنتز کننده برای کنترل تغییرات اقلیمی ضروری است و ما هم به دنبال تولید گیاهانی هستیم که توانایی زیادی در ترسیب کربن داشته باشند. این گیاهان امکان کشت در زمین هایی با حاصلخیزی کم را دارند و پس از برداشت می توانند به عنوان خوراک دام مصرف شوند. مهندسی ژنتیک و انتقال ژن مدرنترین و سریع ترین روش ممکن برای تولید این گیاهان است.

وی افزود با استفاده از حدود شش در صد از کل زمین های کشاورزی موجود برای کشت این گیاهان اصلاح شده می توانیم مقدار قابل توجهی از دی اکسید کربن موجود در هوا را وارد خاک کنیم.

دکتر چوری گفت: دنیا در حال تجربه یک بحران است به کمک فناوری می توانیم گیاهانی تولید کنیم که به مقابله با بحران ها کمک کنند. همچنین طراحی گیاهانی که نسبت به تغییرات اقلیمی، خشکی، آفات و بیماری ها مقاوم باشند، به کمک مهندسی ژنتیک امکان پذیر است و کلید افزایش تولید در کشاورزی است. جمعیت انسان ها در حال حاضر 7.4 میلیارد نفر است. پیش بینی می شود در سال 2050 این رقم به 9.4 میلیارد نفر برسد. افزایش جمعیت و بهبود وضعیت تغذیه ای مردم فقیر از عواملی است که برای آن باید تولید غذای با کیفیت افزایش پیدا کند.

 تهیه و تنظیم: شقایق فکوری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.