وزیر جهاد کشاورزی: دولت از کشت ارگانیک حمایت می‌کند

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به حمایت‌های دولت در فراهم کردن زیرساخت‌های صنعت ارگانیک گفت: سطح زیر کشت محصولات ارگانیک در ایران سالانه حدود ۱۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایانا، وزیر جهاد کشاورزی امروز در حاشیه بازدید از دهمین نمایشگاه ارگانیک که در بوستان گفت‌وگو برگزار شده است، به خبرنگاران گفت: در حال حاضر حدود ۸۴ هزار هکتار از زمین‌های زراعی کشور تحت کشت ارگانیک هستند و سالانه به طور متوسط سطح زیرکشت این محصولات، حدود ۱۰ درصد رشد می‌کند.

محمود حجتی افزود: باید با تلاش بیشتر، سعی کنیم که عدد پایه را ارتقا دهیم تا این رشد ۱۰ درصدی، به مقدار قابل ملاحظه‌ای برسد.

به گفته وی، در سال ۹۲ حدود ۲۰۰ هزار هکتار از زمین‌های زراعی کشور تحت پوشش مبارزه بیولوژیک بودند که این مقدار در حال حاضز به ۷۵۰ هزار هکتار ارتقا یافته است. این موضوع به تولید بیشتر محصولات ارگانیک کمک خواهد کرد. چندی پیش عباس کشاورز معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی سطح زیر کشت محصولات ارگانیک را 140 هزار هکتار اعلام کرد. (+)

حجتی با اشاره به عدم لزوم تصدی گری و دخالت مستقیم دولت در کشت ارگانیک افزود: لازم است دولت در راستای سیاست‌های کلی، از توسعه مزارع ارگانیک حمایت کند. خوشبختانه در این سال‌ها هم به محصول ارگانیک و هم سالم توجه خوبی شده است. مردم نیز علاقه‌مندند که در درجه نخست محصول سالم در اختیار داشته باشند و در درجه دوم محصول ارگانیک مصرف کنند که برای سلامتی مفید است.

این مقام مسئول معتقد است اگرچه در بازار محصولات ارگانیک، مشکلات کمتری به چشم می‌خورد، اما باید برای بهبود عرضه آنها تلاش بیشتری انجام داد و به صادرات هم اندیشید. البته هنوز مقدار تولید به حجمی نرسیده که در سطحی انبوه قابل صادرات باشد.

حجتی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع سموم اشاره و بیان کرد: در سال‌های اخیر به همت سازمان حفظ نباتات تحول جدی در بخش سموم صورت گرفته و در ارتباط با مصرف، تولید، عرضه و تقاضای سموم تغییراتی اساسی ایجاد شده است. این سازمان با عنوان دبیرخانه شورای عالی سلامت فعالیت می‌کند و طی سال‌های گذشته موفق شد با همکاری سایر دستگاه‌ها واردات ده‌ها سم پرخطر را که برخی از آنها مربوط به دهه ۵۰ و ۶۰ قرن قبل میلادی بودند، متوقف و ساماندهی کند. بنابراین روند خوبی در زمینه سم و کود شروع کردیم که ادامه خواهد یافت.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: البته در شبکه توزیع، مشکلاتی وجود داشت که هنوز هم به طور کامل برطرف نشده است، اما تا ۹۰ درصد کارها انجام گرفته و امید می‌رود بتوان این مسئله را با کمک سایر دستگاه‌ها پیش برد. به هر حال باید صلاحیت تولیدکنندگان و عرضه کنندگان سموم مختلف، توسط سازمان حفظ نباتات مورد تایید باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.