تولید ۳۰ داروی جدید در حوزه زیست فناوری

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری از برنامه ریزی کشور برای تولید ۳۰ داروی جدید در حوزه زیست فناوری خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، دکتر مصطفی قانعی دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌ و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: زیست فناوری یکی از حوزه‌های هزینه بر و در عین حال سود ده است و خوشبختانه کشورمان از لحاظ فناوری و علمی در منطقه رتبه اول را دارد.

وی ادامه داد:‌ تعداد محصولات زیست فناوری در حوزه پزشکی در حال ارتقاء است، به طوری که در کشورمان 20 دارو در حوزه زیست فناوری تولید می‌شود و از این منظر ایران رتبه سوم آسیا را به دست آورده است.

قانعی ادامه داد: ‌طی سه سال آینده ایران بر اساس برنامه‌ ریزی‌های انجام شده در حوزه فناوری به رتبه دوم صعود می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تا 10 سال آینده کشورمان از لحاظ فناوری و علمی در منطقه رقیبی نخواهد داشت، ادامه داد: در حوزه زیست فناوری 140 دارو در دنیا شناخته شده است که از این تعداد 50 دارو از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و 20 دارو در کشور تولید و طبق برنامه ریزی‌های انجام شده قرار است 30 داروی دیگر را در ایران نیز به تولید برسانیم.

قانعی با اشاره به اینکه امروزه 15 هزار فارغ التحصیل در حوزه زیست فناوری داریم، ادامه داد: بودجه بخشی از تحقیقات در حوزه زیست فناوری به وسیله بخش خصوصی و قسمت دیگر به وسیله دولت تامین می‌شود که منابع مالی دولتی با مشکلاتی در خصوص پرداخت‌ها رو به رو می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. زیست فناوری می گوید

    در سال‌های اخیر ساخت داروهای مدرن اغلب با تکنیک‌های زیست فناوری انجام می‌شود. از جمله این داروها می‌توان انسولین انسانی، هورمون رشد انسانی، فاکتورهای انعقاد خون، تولید دام تراریخت، پکلیتاکسل(تاکسول) و آرتمیسینین (Artemisinin) را نام برد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.