دکتر مبارکی، متخصص سرشناس محیط زیست:

تراریخته برای محیط زیست کشور تهدید محسوب نمی شود

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، كارگاه آموزشي آگاهي بخشي و مشاركت عمومي ايمني زيستي صبح روز چهارشنبه، 21 شهریور، در سالن سرو سازمان حفاظت محيط زيست با حضور جمع كثيري از كارشناسان و مديران سازمان برگزار شد.

دكتر اصغر مباركي متخصص تنوع زيستي و عضو كارگروه تخصصي ايمني زيستي سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به منابع بين المللي اين حوزه گفت: تخريب زيستگاه، تغييرات اقليم، استفاده بيش از حد از منابع طبیعی، گونه هاي مهاجم و آلودگي زيست محيطي پنج تهديد عمده تنوع زيستي هستند.

وي با اشاره به گونه هاي درمعرض خطر در ايران گفت: برای حفاظت از تنوع موجود نيازمند برنامه استراتژيك منسجم و استفاده از دانش روز هستيم.

اين متخصص ايمني زيستي در پاسخ به سؤالی در رابطه با مخاطرات محصولات تراریخته برای تنوع زیستی  تشریح کرد: زيست فناوري و محصولات تراريخته تهديدي براي تنوع زيستي نیستند. در زيست فناوري نوين، ملاحظات زيست محيطي و تنوع زيستي در روند بررسي هاي ايمني زيستي مورد توجه قرار مي گيرند.

دكتر مطهره محسن پور، عضو هیئت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و متخصص ايمني زيستي در رابطه با آگاهي بخشي و مشاركت عمومي در پروتكل ايمني زيستي كارتاهنا گفت: مقدمه مشاركت فعال و موثر عموم در زمينه زيست فناوري، آگاهي صحيح از اين موضوع است.

وی ضمن اظهار تاسف از انتشار اطلاعات اشتباه در مورد محصولات تراریخته در رسانه ها گفت: با نگاهي به مراكز اطلاعاتي معتبر از جمله اتاق تهاتر ايمني زيستي به وضوح مشخص است اتحاديه اروپايي برای كشت محصولات تراریخته و مصرف این محصولات توسط انسان و دام مجوز صادر کرده است. وی تاکید کرد محصولات تراریخته در اروپا كشت و مصرف مي شوند.

دکتر محسن پور بیان کرد: مدارك علمي معتبري نشان مي دهند، كشت محصولات تراريخته، مصرف سموم را تا ٣7 درصد كاهش داده است.

وی افزود: استفاده از علف كش كم خطر و با ماده موثره كمتر در کشت برخي محصولات تراریخته فرصت دیگری برای کاهش خسارات کشاورزی به محیط زیست و حفاظت از تنوع زیستی را فراهم کرده است.

كارگاه آموزشي آگاهي بخشي و مشاركت عمومي ايمني، از سلسله کارگاه های پروژه توانمندسازی ایمنی زیستی است که به همت پژوهشکده محیط زیست و تنوع زیستی در حال برگزاری است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.