لغو مناظره زنده از شبکه ۱ سیما تحت فشار محافل فناوری هراس

برنامه مناظره زنده جمعه 7 اردیبهشت ماه قرار بود به موضوع محصولات تراریخته بپردازد. در واپسین ساعات و به گفته عوامل اجرایی برنامه مناظره “به دلیل فشارهای زیاد بر سازندگان دستور لغو مناظره از سوی مقامات بالا” ی سازمان صادر شد.

برنامه مناظره زنده جمعه 7 اردیبهشت ماه قرار بود به موضوع محصولات تراریخته بپردازد. در واپسین ساعات و به گفته عوامل اجرایی برنامه مناظره “به دلیل فشارهای زیاد بر سازندگان دستور لغو مناظره از سوی مقامات بالا” ی سازمان صادر شد.

نتیجه تلاش های جریان فناوری هراسی در کشور دیری است توقف تولید ملی، نارضایتی پژوهشگران و یأس نیروی کار جوان در حوزه مهندسی ژنتیک، وابستگی به واردات و تامین مافیای واردکننده را در پی داشته است.

جریان فناوری هراسی در کشور که هر بار با نزدیک شدن به تولید ملی اوج گرفته است؛ با مانع تراشی در مقابل تولید ملی محصولات پاک و سالم و مغذی تراریخته به طور ویژه از سوی وزیر جهاد کشاورزی احمدی نژاد و منصوبان وی پیگیری می شود. به نظر می رسد تولید ملی محصولات تراریخته بیش از اذهان عمومی موجب تشویش اذهان وارد کننده های این محصولات شده است. توقف سود واردات 5 میلیارد دلاری با تحقق تولید ملی کابوس وارد کنندگان است.

سابقه واردات محصولات تراریخته به دوره محمدرضا اسکندری وزیر ناکارآمد دولت احمدی نژاد برمی گردد. سهم ایران از تجارت 200 میلیارد دلاری محصولات تراریخته تنها واردات بوده است. آنها که امروز سردمدار مخالفت با فناوری مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته هستند و داعیه نگرانی برای سلامت مردم را دارند؛ زمانی در سکوت خبری مجوز واردات این محصولات به بازار مصرف کشور را صادر کردند. همین افراد از حضور در مقابل دوربین زنده سیمای ملی می هراسند؛ چرا که با روشن شدن گذشته سراسرسکوت خود پاسخ قانع کننده ای برای ادعاهای امروزشان در برابر اذهان عمومی نخواهند داشت.

چرا برخی محافل در صدا و سیما که از پخش چند باره مستندهای سفارشی صلح سبز یا تولیداتی همچون شبه مستند چشمان بیدار برای سیاه نمایی علیه فناوری مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته سر از پا نمی شناسند و یکسویه بر طبل مخالفت با دولت و مجلس و انجمن های علمی می کوبند از نقد بی پرده پژوهشگران ایرانی متعهد در برابر دوربین خود می هراسند؟  صراحت بیان دانشمندان متعهد ایرانی و تلاش آن ها برای تحقق تولید ملی و قرار گرفتن نام ایران در فهرست کشورهای دارنده این فناوری که بدون نیاز به شرکت های چند ملیتی وابسته به آمریکای استعمار گر قادر به تولید محصولات تراریخته و کاهش وابستگی خواهند بود جایگاه اقتصادی چه کسانی را متزلزل می کند؟

سیاه نمایی علیه مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته تازگی ندارد. پخش مکرر و چند باره شبه مستندهای سفارشی خارجی و سیاه نمایی علیه فناوری مهندسی ژنتیک و تلاش برای پنهان کردن فواید این فناوری برای ارتقای وضعیت سلامت و اقتصاد کشور و کمک به حفاظت از محیط زیست و در عوض لغو مناظره زنده با موضوع محصولات تراریخته و خودداری از پخش برنامه زنده چیزی جز ترس فناوری هراسان و هراس افکنان از کنار رفتن پرده ها و روشن شدن حقیقت چرایی فناوری ستیزی را به ذهن متبادر نمی کند.

شاید فعال بودن سامانه پیامکی برنامه پیش از شروع آن و نیم نگاهی به نتایج حاصل از آن که برخلاف انتظارشان به نفع منافع هراس افکنان نبود لابی فناوری هراسی را وادار به جلوگیری از پخش این برنامه کرد. کشوری که بدون قرار گرفتن زیر چتر نظام سلطه به فناوری تولید محصول تراریخته دست یافته باشد امروز پنبه تراریخته تولید می کند فردا ذرت و سویا و برنج و سایر اقلام وارداتی. تولید ملی برای تامین امنیت غذایی تنها با بهره برداری از فناوری های نوین و افزایش عملکرد محصولات ممکن خواهد شد.

حضور آقای شاعری معاون وزیر جهاد کشاورزی در دوره وزارت آقای اسکندری، در برنامه مناظره لغو شده (به عنوان مخالف تولید ملی محصولات تراریخته) شاید فرصت خوبی برای پاسخ به این پرسش می بود که شما که امروز محصولات تراریخته را به تریاک تشبیه می کنید چرا در دوره تصدی پست معاونت وزارت جهاد کشاورزی در دوره  اسکندری و بعد از او، همان زمان که تراریخته ها به بازار ایران راه پیدا کردند در سکوت مطلق به سر می بردید.؟

به جرئت می توان گفت لغو برگزاری چنین برنامه مهمی در حوزه امنیت غذایی مهر تاییدی بر حقانیت تلاش های پژوهشگران متعهد کشور بود که بدون توجه به مشکلات پیچیده روحی، روانی و حتی جانی، رهنمودهای مقام معظم رهبری را مبنی بر حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی سرلوحه فعالیت های خود قرار داده اند. انتظار جامعه علمی از ریاست محترم سازمان صدا و سیما به جد این است که مناظره با همان ترکیب و در همان ساعت و با ساعاتی پربیننده تر تجدید شود و رسانه ای که با صد ها هزار  میلیارد ریال اعتبار بیت المال اداره می شود بیش از این در مقابل انحصار طلبی گروه فشار و جریان فناوری هراسی تمکین نکند.

تهیه و تنظیم: زهرا حاجت پور

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.