دکتر نعمت‌زاده:

در حوزه تراریخته با تشویش اذهان عمومی روبرو هستیم / محققان دلسرد شده‌اند / نمی‌توانیم دربهای علم را به روی جامعه ببندیم

رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی دانشگاه ساری مطالب رسانه‌ای درباره تراریخته را مصداق تشویش اذهان عمومی و موجب دلسردی محققان زیست‌فناوری دانست و گفت: اگر بخواهیم به ارقام گذشته برنج بسنده کنیم باید بسیاری از ظرفیت‌های علمی را کنار بگذاریم.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، به نقل از روزنامه حرف دکتر قربانعلی نعمت زاده رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و مسئول گروه تحقیقاتی تولید برنج های روشن و شهریار با انتقاد از نگرش نادرستی که در مورد محصولات تراریخته ایجاد شده است گفت: این نگرش باعث تشویش اذهان عمومی و دور نگه داشتن مردم از حقیقت ماجرا شده است.

وی افزود: اگر بخواهیم به ارقام گذشته برنج بسنده کنیم باید بسیاری از ظرفیت‌های علمی را کنار بگذاریم.

نعمت زاده با اشاره به این نکته که خداوند متعال در قرآن و دین مبین اسلام تاکید زیادی در مورد علم دارد، اظهار کرد: نمی توانیم درب های علم را به روی جامعه ببندیم تنها به این دلیل که شاید در آینده خطراتی داشته باشد، نباید صورت مسئله را پاک کرد بلکه باید در نحوه به کارگیری آن دقت صورت گیرد.

وی با بیان اینکه افزایش جمعیت ، کمبود منابع آبی، کاهش درآمدهای مردم و افزایش تقاضا برای غذا کشور را ملزم به افزایش محصولات کشاورزی در واحد سطح کرده است، تصریح کرد: روش های علمی گوناگونی برای افزایش محصولات کشاورزی در واحد سطح وجود دارد.

وی دو رگ گیری، جهش‌زایی هسته‌ای و تغییر ژنتیک را سه راهکار افزایش عملکرد برشمرد و در ادامه گفت: از طریق روش دو رگ گیری، بین دو رقم که فاصله ژنتیکی با هم دارند عملیاتی صورت می دهیم که تلفیقی از دو ژن در یک محصول جمع می شود، محصول منتج را تا 10 نسل ادامه می دهیم تا به یک رقم مناسب برسیم. تمام مواد ژنتیکی در عملیات نیز مربوط به ژن های درون گیاه است و چیزی از بیرون وارد سیستم برنج نمی‌شود. این چرخه کاملا طبیعی است و همان کاری که طبیعت به تدریج انجام می دهد با روش مصنوعی دورگ گیری تسریع می بخشیم.

نعمت زاده با بیان اینکه ارقام برنج روشن و شهریار از طریق روش موتاسین هسته‌ای تولید شده اند، اظهار کرد: در این روش هم هیچ ژن بیگانه ای وارد سیستم گیاه نمی‌شود تنها با تکنولوژی موجود تغییراتی که به تدریج در طبیعت صورت می گیرد با روش کابالت 60 ، مواد شیمیایی یا رادیو اکتیو، تسریع می دهیم.

رئیس پژوهشکده ژنتیک وزیست فناوری کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در مورد روش تغییر ژنتیکی بیان کرد: در روش تغییر ژنتیکی یک ژن از منبعی گیاهی، حیوانی یا باکتریایی باکتری استخراج، به ناقل انتقال و ناقل نیز به گیاه منتقل می شود.

وی حاصل وارد کردن ژنی که قبلا در گیاه نبوده است را تراریخته دانست و اظهار کرد: در حال حاضر هیچ رقم تراریخته ای از برنج در کشور وجود ندارد و یا به مرحله تولید نرسیده است.

نعمت زاده در ادامه تاکید کرد: در دنیا رقم های تراریخته ی سویا، ذرت و کلزا در حال کشت است. روش های علمی یکی از راهکارهای اصلی در تولید کمی و کیفی محصولات کشاورزی هستند که می بایست توجه و التزام جدی نسبت به آن داشت.

نعمت‌زاده در پایان تاکید کرد: متاسفانه نگاه نادرستی که به مقوله تراریخته و فعالیت های علمی این چنینی در کشور به وجود آمده موجب شده تا محققان در پژوهش های کاربردی کشاورزی دلسرد شوند. امیدوارم این اتفاق برای محققان برنج های روشن و شهریار نیافتد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.