افزایش سرمایه‌گذاری برای ذخیره اطلاعات روی DNA

تحقیقات نشان داده است دی ان ای چگال‌ترین وسیله در جهان برای ذخیره‌ی اطلاعات است، به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های مرتبط در حال سرمایه‌گذاری بر این فناوری هستند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از زیست‌فن، با توجه به نتایج پژوهش‌هایی که اخیراً منجر به ذخیره‌سازی فیلم‌ها و اسناد متعدد در DNA شدند، شرکت‌های مختلف به ویژه مایکروسافت تصمیم گرفته است بر ذخیره اطلاعات روی DNA سرمایه‌گذاری کند.

تحقیقات اخیر نشان داده است DNA امکان ذخیره‌ اطلاعات در حجمی بسیار کم را موجب می‌شود. به عنوان مثال تمام فیلم‌هایی که تاکنون ساخته شده است را می‌توان در حجمی کمتر از یک حبه قند در دی‌ان‌ای جای داد. در واقع، DNA چگال‌ترین وسیله در جهان برای ذخیره‌ی اطلاعات است، اطلاعاتی که حجم آن به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های مرتبط در حال سرمایه‌گذاری بر این فناوری هستند.

موانع اصلی برای توسعه‌ سیستم جدید ذخیره اطلاعات هنوز پابرجا هستند. تبدیل داده‌ دیجیتال به کد DNA (شامل نوکلئوتید‌های A ، T ،C و G) همچنان سخت و پرهزینه‌ است، زیرا فرایند شیمیایی ساخت DNA، آن هم در اندازه‌های بزرگ، کار آسانی نیست.

کارشناسان معتقدند بسیاری از استودیوهای فیلم‌سازی از گسترش این فناوری حمایت خواهند کرد. نیمی از فیلم‌های ساخته‌شده قبل از سال ۱۹۵۱ از بین رفته‌اند، چون روی سلولوئید ذخیره شده‌اند. اما اطلاعات ذخیره‌شده در DNA به راحتی از بین نخواهند رفت. همچنین DNA گزینه‌ مناسبی برای جایگزینی ابزارهای قدیمی سازندگان تراشه‌های رایانه است، چون محدودیت‌های فیزیکی آن‌ها را ندارد.

منبع: +

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.