بازدید رئیس و مدیران موسسه علوم گیاهی یولیش آلمان از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی

رئیس موسسه علوم گیاهی پژوهشگاه علوم زیستی و علوم زمینی مجموعه تحقیقاتی یولیش و دو تن از مدیران و محققان ارشد این موسسه تحقیقاتی آلمانی در دومین روز از برگزاری کارگاه آموزشی “کاربرد فنوتایپینگ گیاهی پربازده با دقت و کارآیی بالا در فیزیولوژی، اصلاح نباتات و بیوتکنولوژی” طی بازدید از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ضمن بررسی زمینه های همکاری با پژوهشگاه بر گسترش تعاملات علمی و پژوهشی مشترک تاکید کردند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، کارگاه آموزشی بین المللی “کاربرد فنوتایپینگ گیاهی پربازده با دقت و کارآیی بالا در فیزیولوژی، اصلاح نباتات و بیوتکنولوژی” به عنوان نخستین رخداد بین المللی در این سطح در کشور طی روزهای پانزدهم و شانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی برگزار شد. هیاتی برجسته از پژوهشگران آلمانی به منظور شرکت و سخنرانی در این کارگاه به ایران آمده اند.

در این کارگاه آموزشی، آخرین فناوری ها و روش های روز دنیا در حوزه فنوتایپینگ و فنومیکس گیاهی، معرفی شد و شرکت کنندگان با روش های نوین فنوتایپینگ گیاهی در مراکز تحقیقاتی و پیشرفته دنیا و کاربردهای گوناگون آنها در فیزیولوژی گیاهی، اصلاح نباتات و بیوتکنولوژی آشنا شدند.

گفتنی است پروفسور اولریش شور، رئیس موسسه علوم گیاهی در پژوهشگاه علوم زیستی و علوم زمینی در مجموعه تحقیقاتی یولیش آلمان از معدود دانشمندان و محققان برجسته جهان و دارای تجربیات علمی و پژوهشی و عملیاتی بسیار ارزنده ​ای در حوزه فنوتایپینگ گیاهی است. تحقیقات وی و همکارانش در موسسه تحقیقات علوم گیاهی در مجموعه موسسه تحقیقاتی یولیش در آلمان، این مجموعه را به یکی از قطب​ های علمی جهان در حوزه فنوتایپینگ گیاهی با دقت و کارایی بالا تبدیل کرده و شرکت​ های فناوری متعددی در این حوزه با کمک این مرکز و با همکاری فارغ التحصیلان این مجموعه علمی شکل گرفته است.

پروفسور شور در این کارگاه آموزشی به معرفی مجموعه تحقیقاتی یولیش و دستاورد ها و توانمندی های این مرکز پژوهشی معتبر و موسسات آن از جمله موسسه تحقیقات علوم گیاهی پرداخت.

دکتر رولند پیروشکا از مدیران شبکه بین ​المللی و اروپایی فنوتایپینگ گیاهی است. وی در زمینه مطالعات فیزیولوژی گیاهی و بررسی واکنش گیاه در شرایط متغیر محیطی و همچنین تفاوت عکس العمل گیاه در محیط های کنترل شده و مزرعه به خصوص در زمینه صفات مرتبط با جریان آب و کربن فعالیت دارد. توسعه روش های نوین فنوتایپینگ گیاهی با کارآیی بالا برای مطالعه صفات مختلف در شرایط مزرعه و کنترل شده در سطح تک گیاه و کنوپی از دیگر زمینه ​های تحقیقاتی دکتر پیروشکا است.

دکتر اونو مولر یکی دیگر از محققان ارشد و مسئول فنوتایپینگ مزرعه ​ای در موسسه تحقیقات علوم گیاهی مجموعه یولیش آلمان است که عمدتا در زمینه تغییرات اقلیمی و نقش غلظت گاز کربنیک در رشد و تولیدات گیاهی مطالعه می ​کند.

دکتر خاویر سیرائولت، دیگر مدرس کارگاه، مدیر مرکز فنومیکس گیاهی با وضوح بالای موسسه تحقیقات گیاهی استرالیا است.  وی به عنوان یک فیزیولوژیست و محقق اصلاح نباتات در زمینه تنگناهای تولید و عوامل محدودکننده و تنظیم کننده فتوسنتز و چگونگی تاثیر آنها بر رشد، کارایی و تولید گیاه نیز تحقیق می کند. وی از سال 2015 نایب رئیس شبکه بین ​المللی فنوتایپینگ گیاهی است.

همچنین در این کارگاه آموزشی دکتر علی اکبر نوروزی و دکتر عبدالنبی کلاهچی از اعضای هیأت علمی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری نیز سخنرانی خود را در زمینه کاربرد فناوری های ماهواره ای، رادار و سنجش از راه دور برای برای ارزیابی های مرفولوژیک و فیزیولوژیک ارائه دادند.

دکتر ناخدا مدیر برگزاری  و هماهنگ کننده این کارگاه نیز در سخنرانی های خود به تحقیقات و فعالیت های فنوتایپینگ گیاهی در ایران و روش های رایج فنوتایپینگ گیاهی در پروژه های تحقیقاتی  و مشکلات مبتلا به آن ها اشاره و روش های ساده و کاربردی برای اندازه گیری های مزرعه ای در فیزیولوژی گیاهی و اصلاح نباتات را برای شرکت کنندگان در کارگاه تشریح کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.