در هم اندیشی پیوستن ایران به کنوانسیون حمایت از ارقام جدید گیاهی اعلام شد:

مخالفت اندیشمندان ایرانی با پیوستن به کنوانسیون ارقام جدید گیاهی

در هم اندیشی پیوستن ایران به کنوانسیون حمایت از ارقام جدید گیاهی(UPOV) آری یا نه؟ اندیشمندان ایرانی با پیوستن کشور ما به کنوانسیون حمایت از ارقام جدید گیاهی مخالفت و خواستار رد لایحه آن در مجلس از سوی نمایندگان شدند.

رئیس اتحادیه انجمن های علوم کشاورزی در حاشیه سومین کنگره بین‌المللی و پانزدهمین کنگره ملی انجمن ژنتیک ایران در هم اندیشی پیوستن ایران به کنوانسیون حمایت از ارقام جدید گیاهی به خبرنگارانگفت: با توجه به اینکه ایران صادر‌کننده بذر نبوده و قسمت اعظم بذر محصولات مختلف مانند ذرت، کلزا، سویا، پنبه، خیار،گوجه فرنگی، بنفشه، اطلسی، و… را از خارج وارد می‌کند، می توان گفت با توجه به وضعیت حال حاضر کشورمان این کنوانسیون حامی به‌نژادگر خارجی است نه داخلی. یعنی ما علاوه بر قیمت بذری که تا کنون پرداخت می‌کردیم، باید حقوق و مزایای بیشتری به آنها پرداخت کنیم.

قره یاضی افزود: هدف این کنوانسیون در ظاهر حمایت از به نژادگران، استیفای حقوق آن‌ها و افزایش کیفیت بذرهای مورد استفاده است، اما این کنوانسیون در واقع با حمایت از کشورهای صادر‌کننده بذر منجر به افزایش هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی برای کشاورزان ایرانی می‌‌شود که از بذرهای خارجی استفاده می‌کنند.

رئیس انجمن علمی زراعت و اصلاح نباتات در پاسخ به این سوال که آیا نپیوستن به این کنوانسیون محدودیتی برای کشور ایجاد می‌کند گفت: خیر ما اگر عضو این کنوانسیون نشویم استفاده از واریته‌ها و نهاده‌های که در دنیا تولید می‌شود برای ما خلاف قانون نیست و محدودیتی ایجاد نمی‌شود.

قره‌یاضی پیرامون مشکلات پیوستن به کنوانسیون حمایت از ارقام جدید گیاهی گفت: برای روشن شدن موضوع این مثال را در نظر بگیرید. درحال حاضر 80 تا 85 درصد پرتقال‌های کشور تامسون والنسیا هستند که در خارج از کشور اصلاح شده‌اند. با پیوستن به کنوانسیون حمایت از ارقام جدید گیاهی (UPOV) باید برای هر هسته از نهال‌های پرتقال کشور به شرکت‌های چندملیتی پول بدهیم!

وی ادامه داد: اگر روزی در کشور زیرساخت‌های لازم برای تولید بذرهای با کیفیت، ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه بذر، واحدهای تولیدکننده بذر و نه واردکنندهای بذر فراهم شد و آن‌ها ده‌ها رقم گیاهی تولید کردند می‌توانیم به این قبیل کنوانسیون‌ها بپیوندیم. اکنون ما وابسته به واردات بذر و سایر واریته‌ها هستیم. نقش مسئولانه نمایندگان محترم مجلس برای حمایت از کشاورزان و کشاورزی ایران بسیار موثر است.

رئیس انجمن ژنتیک ایران، رئیس اتحادیه انجمن‌های علوم کشاورزی ایران، عضو بانک ژن گیاهی ایران، عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از اعضای پنل علمی این هم اندیشی بودند. شرکت کنندگان در هم اندیشی نظرات خود را درباره چیستی و اهداف این کنوانسیون که برخی کشورهای قدرتمند تولید بذر آن را بنیان گذاشتند، الزامات و تعهدات خطرناک ایران و زیان کشاورزان ایرانی از پیوستن کشورمان به کنوانسیون حمایت از ارقام جدید گیاهی سخن گفتند.

سومین کنگره بین‌المللی و پانزدهمین کنگره ملی ژنتیک ایران با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی درمحل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی 23 تا 25 اردیبهشت برگزار شد. عرصه‌های تخصصی ژنتیک انسانی و پزشکی، ژنتیک گیاهی، ژنتیک میکروارگانیسم‌ها، منابع ذخایر ژنتیک، سلول‌های بنیادی، بیوانفورماتیک، ژنتیک حیوانی، تکنولوژی‌های جدید و پیشرفت‌های تکنولوژی فناوری‌های جدید و کاربردی در زمینه‌های ژنتیک قانونی و تعیین هویت و مباحث اخلاقی و ایمنی زیستی از جمله محورهای مهم مورد بحث در این کنگره بود.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.