رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:

محصولات تراریخته مصرف جهانی دارند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان از افتتاح ۷۳ پروژه با ۴۱ میلیارد و ۵۲۵ میلیون تومان هم‌زمان با هفته جهاد کشاورزی در کردستان خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از فارس خالد جعفری ظهر روز 19 خرداد، در نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته جهاد کشاورزی اظهار کرد: در هفته جهاد کشاورزی ۷۳ پروژه با ۴۱ میلیارد و ۵۲۵ میلیون تومان اعتبار هم‌زمان با هفته جهاد کشاورزی در کردستان مورد بهره‌برراری قرار می‌گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان تصریح کرد: این طرح‌ها و پروژه‌ها برای به طور مستقیم برای ۳۲۲ نفر و غیرمستقیم یک هزار و ۱۶۷ شغل ایجاد کرده است.
جعفری اذعان داشت: استان کردستان در صنعت مرغداری رتبه اول در بین 8 استان غرب کشور دارد و با توجه به این جایگاه، نیاز به کارهای جدی در بحث ترویج و نگاه ویژه به این بخش را افزایش می‌دهد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان تاکید کرد: مرغداری بومی اگر موجب زیان به واحدهای تولیدی صنعتی نشود مانعی ندارد . اقتصاد امروز مرغداری بومی را توجیه می‌کند ولی طرحی برای پشتیبانی از اینها نداریم.

کردستان رتبه اول زراعت دیم کشور را دارد
وی گفت: کردستان در بحث زراعت دیم رتبه اول کشور دارد و سالانه حدود 650 هزار هکتار زیرکشت دیم در بحث گندم، نخود، جو و غیره داریم که 98 درصد از کشت، داشت و برداشت استان مکانیزه است.
وی افزود: هرچه بتوانیم باغات را اصولی ایجاد کنیم در نگهداری آن در برابر سرما و غیره موفق‌تر عمل خواهیم کرد که طی سال‌های اخیر نیز تسهیلاتی در این راستا تعریف و پرداخت شده است.
جعفری با اشاره به اینکه حرکت به سمت تجاری‌کردن باغات استان از نیازهای اساسی برای توسعه این بخش و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از سرمازدگی و غیره است، خاطرنشان کرد: در حال ایجاد 8 هزار هکتار باغات تجاری از محل آب‌های مرزی هستیم.
وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی از طرح‌های توسعه کشاورزی و باغداری استقبال می‌کند، گفت: در تغییر کاربری بدون دیدگاه‌های سلیقه‌ای باید به صورت منطقه‌ای اقدام شود که در واگذاری اراضی ملی خارج از محدوده هیچ محدودیتی نداریم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد: در دنیا محصول ارگانیک کم است و این دست محصولات با قیمت‌های مشخص شده عرضه می‌شود.
وی اذعان داشت: محصولات ارگانیک در دنیا به دلیل پایین بودن قدرت خرید مشتریان زیادی ندارد.

محصولات کشاورزی آرسنیک‌دار در کردستان وجود ندارد

جعفری گفت: محصول ارگانیک، محصولی سالم است که بیشتر از حد لازم سموم شیمیایی در آن استفاده نمی‌شود. اکثر محصولات کشاورزی در استان کردستان سالم است.
وی ادامه داد: محصولات آرسنیک‌دار در استان کردستان وجود ندارد چون میزان کودی که برای تولید محصولات کشاورزی در استان استفاده می‌شود کمتر از میزانی است که برای آن تعیین شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اضافه کرد: محصولاتی مثل عسل، گردو، توت فرنگی و گوشت دام سبک هم در استان به روش ارگانیک تولید می شود.
وی اظهار کرد: محصولات تراریخته در تمام کشورها مصرف می شود و هیچ مشکل و محدودیتی در مصرف ندارد. در بازار ایران هم محصولات تراریخته ای مانند ذرت تراریخته مصرف می شود و هیچ مشکلی ندارد.
وی اذعان داشت: در بحث کشتارگاه طیور و کارخانجات خوراک دام و طیور نه تنها نیاز نداریم بلکه استان کردستان به اشباع رسیده است.
جعفری یادآوری ضمن بیان این خبر که در بحث کشتارگاه دام صنعتی کمتر از 20 درصد ظرفیت کار می‌کنیم، افزود: در صدد هستیم 530 هزار تن سیلوی موجود را به 800 هزار تن ارتقا داریم و همچنین جلوگیری از خروج خام گندم از استان را هدف‌گذاری کرده‌ایم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد: در صنایع فرآوری اگر بتوانیم گام‌های اساسی برداریم قطعا می‌توانیم در دو زمینه اشتغال و اقتصاد به سطح خوبی برسیم.
وی اذعان کرد: مصرف سرانه مرغ در کشور 6 کیلوگرم است که اگر بتوانیم این سرانه مرغ را به مرز میانگین جهانی برسانیم، ضمن کاهش گوشت قرمز، در زمینه اشتغال‌زایی هم تاثیرگذار خواهد بود.

دنبال ایجاد پایداری در محصول گندم هستیم
وی با بیان اینکه گندم محصول استراتژیک در کشور و حتی در دنیا است، گفت: در کشور ما بر اساس هدف‌گذاری‌هایی که صورت گرفته گندم سال‌های سال همچنان محصول استراتژیک باقی خواهد ماند.
وی ادامه داد: دنبال ایجاد پایداری در محصول گندم هستیم و سهمی که برای استان اختصاص داده شده بالا است و برای تحقق آن تمام تلاش خود را باید انجام دهیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اضافه کرد: میزان خسارت محصولات کشاورزی بیش از 300 میلیارد تومان برآورد شده است.
گفتنی است بهره برداری از فناوری های نوین در صنعت کشاورزی می تواند منجر به توانمندی در تولید و کاهش چشمگیر ضایعات و هدر رفت محصولات کشاورزی شود. مهندسی ژنتیک یکی از فناوری های نوین است که با تولید گیاهانی با صفات برتر به کاهش ضایعات محصولات کشاورزی کمک می کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.