پشت پرده جریان مقابله با واکسیناسیون عمومی:

فتنه استکبار یا بیسوادی و ساده لوحی برخی عوامل داخلی؟

اخیرا جریانی نسبتا پر سر و صدا در فضای مجازی و در یکی از رسانه‌های مکتوب و رسمی کشور علیه واکسیناسیون شکل گرفته است. یکی از مستندات چنین ادعاهایی به سخنان بیل گیتس درباره رشد جمعیت باز می‌گردد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکولوژی ایران به نقل از واحد مطالعات امنیت غذایی اخیرا جریانی نسبتا پر سر و صدا در فضای مجازی و در یکی از رسانه‌های مکتوب و رسمی کشور علیه واکسیناسیون شکل گرفته است. یکی از مستندات چنین ادعاهایی به سخنان بیل گیتس درباره رشد جمعیت باز می‌گردد. برای مثال، یکی از رسانه‌ها مدعی شده این سخنان نشان دهنده: «اعتراف بیل گیتس به کاهش روزانه ۳۵۰ هزار نفر از جمعیت کره زمین از طریق واکسن» است و ادامه داده است: «او (گیتس) اقرار می کند که با واکسن می توان ۱۹ تا ۱۵ درصد جمعیت کره زمین را کاهش داد. این دقیقا چیزی است که روسای وی در بیلدربرگ سال‌ها پیش گفته‌اند.»

در نظر اول این پرسش در ذهن شکل می‌گیرد که در صورتی که توطئه‌ای برای نابود کردن بخشی از جمعیت جهان از طریق طرح واکسیناسیون عمومی و نوزادان اجرا شود چرا باید مجری طرح به صراحت آن را اعلام عمومی کند؛ آن هم در کنفرانس‌های عمومی تد (TED) که محل ارائه تجربیات و ایده‌های جذاب شخصیت‌های جهان علم و فناوری است. با مراجعه به فیلم کامل و متن سخنرانی در سایت تد روشن می‌شود دو تحریف مهم در ترجمه جملات بیل گیتس صورت گرفته است:

بیل گیتس درباره خدمات بهداشتی [جلوگیری از] بارداری (reproductive health services) سخن می‌گوید و از جمله به واکسن اشاره می‌کند. با جستجو در بین مقالات معتبر روشن می‌شود یکی از ابزارهای جلوگیری از بارداری استفاده از واکسن جلوگیری (contraception vaccine) است که اصطلاح رایجی در این حوزه محسوب می‌شود. بنابراین کلمه واکسن فی نفسه و الزاماً به واکسیناسیون عمومی دلالت ندارد.

در سیاست‌های جمعیتی از مفهوم کاهش نرخ رشد جمعیت سخن گفته می‌شود در حالی که گاه از این مفهوم به اشتباه به کاهش جمعیت تعبیر شده است. در اینجا نیز گوینده از کاهش نرخ رشد جمعیت سخن گفته است. بیل گیتس در این بخش می‌گوید: «جمعیت جهان ۶.۸ میلیارد نفر است و در آینده به ۹ میلیارد نفر می‌رسد. بر فرض اینکه واکسن‌های جدید و خدمات بهداشتی [جلوگیری از] بارداری به خوبی ارائه شود تنها می‌توانیم ۱۰ تا ۱۵ درصد آن را کاهش دهیم. در حالی که نرخ [متوسط] رشد جمعیت ۱.۳ درصد است.» روشن است که مقصود گوینده کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت بالقوه ۹ میلیاردی دهه‌های آینده جهان از طریق روش‌های جلوگیری از بارداری است و نه “نابود کردن روزانه ۳۵۰ هزار نفر از جمعیت” فعلی جهان.

اگرچه انتشار این قبیل مطالب در جهت بروز احساسات ضد امریکایی و ضد صهیونیستی صورت می‌گیرد و به لحاظ انگیزشی قابل تقدیر است اما نکته‌ای در این میان وجود دارد که هوشیاری و دقت بیشتری می‌طلبد. با جستجو در وب مشخص می‌شود که چندین پایگاه و رسانه امریکایی منبع طرح چنین ادعاها و مستندات دروغین علیه واکسیناسیون هستند. متأسفانه استفاده از منابع غربی در نقد غرب به یک رویه در داخل کشور بدل شده است. این امر گاه خطراتی را به همراه دارد؛ زیرا یکی از روش‌های استکبار برای منحرف کردن کشورهای مستقل و وادار کردن آنها به بازی در پازل استکبار، تولید همزمان تز و آنتی تز و القای آن در افکار عمومی است. در این صورت این خطر وجود دارد که با ارائه آدرس غلط به مخاطب نقدها در جهتی قرار گیرد که دشمن خود طراحی کرده است و یک ملت به دست خود کشوری را از فناوری‌های سودمند محروم سازد و خود را در معرض آسیب و ضعف قرار دهد. نظام استکبار به قدری جنایت و نسل‌کشی و بدنامی در کارنامه خود دارد که به آدرس غلط دادن و مستندات دروغین برای معرفی آن نیاز نباشد؛ آن هم آدرس‌های غلطی که با هدایت منابعی از داخل خاک امریکا ارائه شود.

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران با هدف آگاهی بخشی عمومی در حوزه علم و نشان دادن مقدار تحریف پیرامون مسائل علمی که توسط برخی شبه رسانه ها صورت میگیرد به بازنشر این مطلب اقدام کرده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. سید مهدی می گوید

    آفرین👌

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.