رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی:

بزودی مزرعه کشت محصولات تراریخته در کشور ایجاد می‌شود/ مخالف واردات محصولات تراریخته کشاورزی هستیم

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران با اشاره به اینکه هم اکنون متاسفانه هیچ مزرعه کشت محصولات تراریخته کشاورزی در کشور وجود ندارد گفت: این در حالی است که در آینده نزدیک مزرعه کشت محصولات تراریخته وجود خواهد داشت.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از فارس بهزاد قره‌یاضی در تعریف محصولات تراریخته گفت: تراریخته به محصولاتی اطلاق می‌شود که با استفاده از فناوری مهندسی ژنتیک و پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز، به نحوی بهبود یافته‌اند تا با کیفیت برتر و صفات مثبت مانند مقاومت به آفات و بی‌نیازی از سموم حشره‌کش شیمیایی تولید شوند.

وی گفت: هم اکنون در بازار مصرف ایران با تمام تلاش‌های انجام شده، به جز ذرت، سویا، کلزا و پنبه تراریخته که متاسفانه همه وارداتی هستند، هیچ محصول تراریخته دیگری در سبد غذایی مردم وجود ندارد.

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران بیان کرد: در این رابطه پژوهشگران در تلاش هستند تا ارقام متنوع محصولات تراریخته را که دارای برتری‌های بسیاری از لحاظ سلامتی و کیفیت، نسبت به سایر محصولات تراریخته هستند به صورت تولید داخل، برای مردم تامین کنند.

 

سیب‌زمینی تراریخته در ایران تولید شد

وی با اشاره به اینکه هم اکنون سیب‌زمینی تراریخته در ایران وجود ندارد اظهار کرد: در این زمینه نیز پژوهشگران کشورمان موفق شدند سیب‌زمینی تراریخته را به صورت نمونه تولید کنند اما تاکنون در سبد غذایی مردم قرار نگرفته یعنی در بازار وجود ندارد و امیدواریم پس از پایان مراحل آزمون‌های ایمنی، با تایید این محصول توسط وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست، به سبد غذایی مردم اضافه شود.

قره‌یاضی با تاکید بر اینکه محصولات تراریخته دارای اثرات مثبت در سلامتی بدن هستند افزود: در تولید این نوع محصولات از سموم حشره‌کش استفاده نشده و یا کمتر استفاده شده است. این محصولات«آفلاتوکسین» ندارند. همچنین اگر سموم علف‌کش در مورد آنها استفاده شده باشد، از سموم علف‌کشی استفاده می‌شود که میزان خطر آنها 40 برابر از کافئین موجود در قهوه کمتر است.

وی بیان کرد: سلامتی محصولات تراریخته مورد تایید سازمان بهداشت جهانی، سازمان خوار و بار جهانی، اتحادیه اروپایی و مراجع نظارتی کشورهای پیشرفته مانند ژاپن، زلاندنو، استرالیا و انگلیس است. در کشور ایران نیز این محصولات مورد تایید سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

 

محصولات تراریخته سبب تغییر در DNA بدن نمی‌شود

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران با تاکید بر اینکه، نه تنها محصولات تراریخته بلکه هیچ نوع محصول غذایی در دنیا موجب تغییر DNA بدن انسان نمی‌شود گفت: متاسفانه برخی افراد دارای انگیزه‌های نامشروع اقتصادی بوده و در تلاش هستند که این گونه مطالب بی‌اساس را به مورد القا قرار داده و مردم را به وحشت بیاندازند.

وی با اشاره به اینکه بدون اصلاح نباتات نمی‌توان زندگی کرد اظهار کرد: برای مثال گندم‌های اصلاح نشده‌ای که در طبیعت وجود دارد، ممکن است در هر هکتار 200 کیلو محصول دهند در صورتی که وقتی گندم اصلاح می‌شود، در یک هکتار با همان آب اندک، 14 تا 15 تن محصول به بار می آورد.

قره‌یاضی تصریح کرد: علاوه بر آن، محصولات تراریخته کشاورزی از کیفیت و ارزش غذایی بسیاری نیز برخوردار بوده و همچنین سم کمتری نیز دارند برای مثال هندوانه‌ها، سیب زمینی‌ها و گوجه فرنگی‌های وحشی ممکن است«سولانین» بسیاری داشته و ممکن است که آسیب‌رسان باشند، اما زمانی که اصلاح می‌شوند، مضررات آنها گرفته می‌شود.

 

بومی‌سازی محصولات تراریخته از 30 سال گذشته در کشور مطرح است

وی با بیان اینکه از 30 سال گذشته بحث بومی‌سازی محصولات تراریخته در کشور مطرح است افزود: کشورمان در سال 1383 نخستین کشور جهان بوده که موفق به تولید برنج تراریخته بومی خود شد اما متاسفانه دست‌های نامشروع و خیانت‌هایی که شد، جلوی کشت و توسعه این محصولات گرفته و بسیاری از مردم بر اثر مصرف سم از بین رفتند.

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران بیان کرد: این در حالی است که وقتی این محصولات بومی‌سازی شده بود، باید اجازه تولید آن انجام می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه مخالف واردات محصولات تراریخته کشاورزی هستیم گفت: اما در صورت اجبار و در حد کفایت، واردات آن اشکالی ندارد اما تا زمانی که به دنبال تولید داخلی آن نرویم، چگونه می‌توان دانست که مجبور به واردات بوده و بنابراین باید اجازه بومی‌سازی به تولید داخلی محصولات تراریخته داده شود.

 

محصولات تراریخته از سال 85 وارد کشور شد

قره‌یاضی با اشاره به اینکه محصولات تراریخته از سال 85 و در دولت نهم و دوره وزارت محمدرضا اسکندری وارد کشور شد گفت: در همان زمان نیز وی، جلوی تولید محصولات تراریخته را گرفت یعنی همزمان کسی که جلوی تولید محصولات تراریخته را گرفت، جلوی واردات آن را نیز باز کرد.

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران افزود: بنابراین امسال پس از گذشت 12 سال از آن تاریخ، در سال حمایت از کالای داخلی قرار گرفته و باید به جای واردات، از تولید داخلی حمایت کرد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون متاسفانه هیچ مزرعه کشت تراریخته در کشور وجود ندارد اظهار کرد: این در حالی است که در آینده نزدیک مزرعه کشت محصولات تراریخته وجود خواهد داشت.

قره‌یاضی بیان کرد: در تمامی دنیا سازمان بهداشت جهانی، خوار و بار جهانی، غذا و داروی آمریکا، اتحادیه اروپا، اداره نظارت بر غذای چین، هند، ژاپن، استرالیا و زلاندنو همه سلامتی محصولات تراریخته را تایید کرده و حتی مقالات متعددی وجود دارد که میزان آفلاتوکسین که ماده‌ای سرطان زا است را در محصولات طبیعی، 10 برابر محصولات تراریخته می داند.

 

محصولات تراریخته سبب ایجاد سرطان نمی‌شود

وی افزود: بنابراین محصولات تراریخته کشاورزی نه تنها موجب سرطان نشده بلکه جلوی آن را نیز از دو طریق می‌گیرد اولا دارای کیفیت برتری بوده و سموم سرطان‌زا در آنها وجود ندارد و اینکه محصولات تراریخته باعث کاهش مصرف سموم کشاورزی شده که خود سرطان زا هستند بنابراین به طور کل اگر محصولات تراریخته وارد بازار یک کشور شوند بی‌شک در کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان نتیجه مثبتی دارند.

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران گفت: با توجه به اینکه دیدگاه طب اسلامی و طب مدرن در مورد سلامت محصولات تراریخته متفاوت است باید کارشناسان و متخصصان این دو حوزه با هم مفاهمه و تعامل داشته و خبرگزاری فارس باید در این زمینه با برگزاری میزگردهایی، پیشگام باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.