رئیس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذا:

در حوزه تراریخته باید ملاک عمل، نص صریح قانون باشد

بهادر حاجی‌محمدی گفت: کشت تجاری محصولات تراریخته نیازمند کسب مجوز از وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط‌زیست است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران بهادر حاجی‌محمدی در گفتگو با فارس در یزد، با اشاره به اینکه طبق اعلام رسمی مسئولان کشور در حال حاضر هیچ محصول تراریخته ای در کشور کشت نمی‌شود، گفت: کشت تجاری محصولات تراریخته نیازمند کسب مجوز از وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط‌زیست است.

سویا و ذرت، مهم‌ترین محصولات تراریخته وارداتی به شمار می‌رود

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران در وزارت بهداشت، ذرت، سویا و کلزا را مهم‌ترین محصولات تراریخته وارداتی به کشور دانست و افزود: بسیاری از انواع روغن‌های خوراکی در بازار مصرف ایران از انواع تراریخته هستند.

فوق دکتری سم‌شناسی مواد غذایی تصریح کرد: از مردادماه سال جاری مقررشده، برچسب‌گذاری تراریخته در کشور الزامی شود که اقدامی صحیح و لازم است؛ زیرا برچسب‌گذاری و ارائه مشخصات دقیق یک کالا از حقوق بدیهی مصرف‌کننده است.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به اینکه مسئله محصولات تراریخته یک مقوله ایدئولوژیک نبوده و یک موضوع علمی است اظهار داشت: باید به این مسئله از دریچه دانش بنگریم. پافشاری متعمدانه و متعصبانه در یک قضیه علمی نظیر تراریخته، زیبنده محققان و دانش‌پژوهان نیست.

استفاده از فناوری تراریخته برای تأمین غذای جوامع امروز لازم است

حاجی‌محمدی اظهار کرد: استفاده از فناوری تراریخته برای تأمین غذای جوامع امروز لازم است. وی ادامه داد: تولید و یا مصرف این محصولات را منوط به رعایت یکسری از استانداردها و ملاحظات دقیقی می‌دانم که توجه به آن‌ها ضروری است.

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران در وزارت بهداشت بابیان اینکه هر محصول غذایی اعم از تراریخته یا غیر تراریخته، باید با نظارت دقیق و انجام آزمایش‌های تائید ایمنی در کشور تولیدشده یا وارد شود، یادآور شد: این حقیقت که یک محصول غذایی دارای ملاحظاتی است که باید رعایت شود، نباید الزاماً به معنای مضر و خطرناک بودن آن تلقی شود.

به گفته‌ی فوق دکتری سم‌شناسی مواد غذایی حساسیت افکار عمومی و جدیت در دنبال کردن اخبار مربوط به محصولات تراریخته جالب و تا حدی تحسین‌برانگیز است. اکنون در کشور ما نیز لزوم انجام آزمایش‌های تأییدیه ایمنی برای محصولات تراریخته به‌طور جدی‌تری مطرح‌شده است که البته باید برای هر فناوری جدید انجام شود.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تصریح کرد: خوشبختانه وزارت بهداشت یکی از موفق‌ترین دستگاه‌های دولتی حال حاضر در کشور است و در مورد سلامت جامعه تساهل و تسامح نشان نداده و محصولات تراریخته وارداتی را نیز به‌خوبی رصد می‌کند.

هر اقدامی در جهت حمایت از تولید بومی می‌تواند سرمنشأ آثار بسیار مطلوبی در کشور باشد

مدیر گروه بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بابیان اینکه باید ملاک عمل ما نص صریح قانون باشد، اظهار داشت: چنانچه مسئولان ارشد کشور مجوز قانونی عرضه محصولات تراریخته را صادر کردند، دیگر نباید با طرح یکسری ادعاهای غیر مستند در جامعه تشویش ایجاد کرد و نیز اگر مسئولان به یک محصول تراریخته مجوز ندادند، طبیعتاً تولید یا واردات غیرقانونی آن تخلفی آشکار بوده و مورد تائید هیچ فرد منصفی نیست.

حاجی‌محمدی عنوان کرد: بنده با واردات محصولات تراریخته چندان موافق نیستم، اگرچه ما در حال حاضر برای تأمین روغن‌های خوراکی مجبور به واردات هستیم؛ اما استمرار واردات در ابعاد گسترده در درازمدت ازنظر اقتصادی به کشور ما ضربه وارد می‌کند.

این مقام مسئول بابیان اینکه باید تولید ملی انواع محصولات تراریخته وارداتی در اولویت کشور ما قرار گیرد که بتوانیم با تولیدات بومی محصولات تراریخته، بی‌نیاز از واردات شویم، اذعان داشت: ما در سال حمایت از کالای ایرانی به سر می‌بریم و هرگونه اقدامی در جهت حمایت از تولید بومی می‌تواند سرمنشأ آثار بسیار مطلوبی در کشور باشد.

به گفته‌ی وی طبق پیش‌بینی‌ها در یک دهه آینده بحران آب، انرژی و غذا جدی‌تر خواهد شد و هر کشوری که در این حوزه‌ها غنی‌تر باشد از قدرت، رفاه و امنیت بیشتری برخوردار خواهد بود. وی افزود: خوشبختانه در مورد انرژی هسته‌ای مسئولان کشور دوراندیشی کرده و امروزه به فناوری انرژی هسته‌ای دستیابی پیداکرده‌ایم.

جمعیت ایران در سال‌های آتی رو به افزایش خواهد بود

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران در وزارت بهداشت معتقد است: این دوراندیشی باید در حوزه تأمین امنیت غذایی نیز بیش‌ازپیش انجام پذیرد؛ خواه با توسعه تولیدات ملی تراریخته، یا هر غذای فناورانه دیگر نظیر بهره‌گیری از فناوری نانو؛ چراکه وقتی در آینده‌ای نه‌چندان دور محدودیت‌هایی در تأمین امنیت غذایی در جهان ایجاد شود، ممکن است کشورهای دارنده فناوری تراریخته برای دستیابی ما به این فناوری مزاحمت ایجاد کنند؛ کما اینکه در مورد فناوری انرژی هسته‌ای این کار را انجام دادند.

فوق دکتری سم‌شناسی مواد غذایی یادآور شد: بسیاری از کشورهای پرجمعیت و پیشرفته چون چین، کانادا، آمریکا، برزیل و هند بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده محصولات تراریخته هستند.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در پایان با اشاره به اینکه شرایط و اقتضائات هر کشور با دیگری متفاوت است، خاطرنشان کرد: طبق سیاست‌های جمعیتی اتخاذشده در کشور ما، جمعیت ایران در سال‌های آتی رو به افزایش خواهد بود و طبیعتاً تأمین غذای جامعه نیازمند استفاده از فناوری‌های نوین تولید غذا است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.