عیسی کلانتری:

انجمن های علمی خلع سلاح شده اند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پانزدهمین کنگره ملی علوم زراعت و اصلاح نباتات با گلایه از سکوت انجمن های علمی در برابر نظرات غیر کارشناسانه، این انجمن ها را به دفاع از حقوق مسلم خود دعوت کرد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران دکتر عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و  رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در افتتاحیه پانزدهمین کنگره ملی علوم زراعت و اصلاح نباتات با اظهار تاسف از وضعیت زیست محیطی استان خوزستان گفت: متاسفانه همسایه ما هورالعظیم را آتش می زنند تا برق رایگان دریافت کنند. به این ترتیب در حق ما جفا می کنند و برای هموطنان خوزستانی گرفتاری ایجاد کرده اند.

کلانتری افزود: انجمن های علمی باید در تصمیم گیری ها دخیل باشند. اگر این اتفاق از سی یا چهل سال پیش رخ می داد در حال حاضر وضعیت بهتری داشتیم.

وی گفت: انجمن آب قطعا از گذشته می دانست که ما با مشکل کم آبی مواجه هستیم. اگر نمی دانست یا دروغ میگفت یا بی سواد بودند.

کلانتری با گلایه از ادعاهای نادرست در مورد ظرفیت تامین غذا در کشور گفت: ما در حال از دست دادن سرزمینمان هستیم. یک مقام مسئول مدعی می شود که می توانیم در کشور غذای یک میلیارد نفر را تامین کنیم. وقتی انجمن های علمی در برابر این ادعاها سکوت می کنند مسئولین و سیاستگذاران تصور می کنند که این اظهارات در حدی صحیح است که حداقل بتوان غذای 150 میلیون نفر را تامین کرد. نتیجه این ادعاهای غلط نابودی کشاورزی در کشور خواهد بود. مجلس باید فکری به حال اجرایی شدن برنامه های مصوب کند.

وی افزود: “متخصصین متعهدی مانند مرحوم جواهری در سال 77 هشدار داده بودند که دریاچه ارومیه در کمتر از بیست سال خشک خواهد شد. در آن زمان تراز آبی این دریاچه 30 میلیارد متر مکعب بود و کسی این هشدارها را جدی نمی گرفت. اما دیدیم که دریاچه در سال 92 خشک شد”.

کلانتری تاکید کرد: انجمن های علمی باید با آینده پژوهی، آینده کشور را پیش بینی کنند و راهنمای سیاستگذاران باشند.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی در استان سیستان و بلوچستان 850 میلیون دلار برای احداث 46 هزار متر مکعب لوله هزینه کرده است. این یعنی به طور متوسط برای هر کشاورز 400 میلیون تومان هزینه شده است. این درحالی است که تنها 3 میلیون متر مکعب آب وارد این لوله ها شده است.

کلانتری بیان کرد: بارش های ایران بین 5 تا ده درجه به سمت شمال رفته است و این یعنی استان های جنوبی و مرکزی از جمله فارس، کرمان، خوزستان و اصفهان بارش هایی به مقدار سال های گذشته را نخواهند داشت. در چنین شرایطی دوستان در وزارت جهاد کشاورزی تغییر اقلیم را قبول ندارند.

وی تاکید کرد: حتما باید در برنامه ریزی و سیاستگذاری ها تجدید نظر کنیم. الان در شرایطی هستیم که حتی حیات وحش هم با کمبود آب مواجه است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جالب است که دفاتر دیگر در مورد تخصص شما تصمیم می گیرند. الان مهندسی ژنتیک را سیاستمداران کم آگاه با واهمه توهم از شما متخصصین کشاورزی گرفته اند. و این در اثر سکوت انجمن های علمی رخ داده است. مگر ما در امور نظامی حق دخالت داریم ولی آنها خود را قائل به تحمیل عقایدشان می کنند. دانشمندان را ممنوع الخروج می کنند، احضار می کنند و مورد بازخواست قرار می دهند. در این شرایط انجمن های علمی ساکتند و از حداقل حقوق شهروندی خود دفاع نمی کنند. انجمن های علمی در حال حاضر خلع سلاح شده اند و به مشتی سیاستمدار اجازه می دهند که سیاستهایشان را به جامعه علمی تحمیل کنند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: جامعه متخصص علمی باید خودش به این نتیجه برسد که آیا یک فناوری خوب است یا بد. امروز نمی توانیم برای توسعه کشاورزی از فناوری استفاده نکنیم. کشاورزی به تخصصی میان رشته ای تبدیل شده است که باید بیش از پیش با بخش های پیشرفته مهندسی در ارتباط باشد.

وی از دستاورد جدید دانشگاه اصفهان برای پالایش تالاب انزلی به عنوان نمونه ای از توانمندی های فناوری یاد کرد و گفت: امروز پژوهشگران دانشگاه اصفهان این امکان را دارند که با یک درصد هزینه برآورد شده توسط دولت تالاب انزلی را پالایش کنند.

کلانتری در مورد شرایط کم آبی در کشور تشریح کرد: استان فارس در دهه هفتاد و هشتاد بین 1.5 تا 2 میلیارد تن گندم تولید می کرد. اما امسال این مقدار به کمتر از 700 هزار تن رسید. طبق معاهدات بین المللی هیچ کشوری نباید بیش از 70 درصد از منابع آبی تجدید پذیر خود را استفاده کند. سقف استفاده کشور ما باید 40 درصد باشد. اما در حال حاضر بیش از 130 درصد از منابع آبی خود را استفاده می کنیم.

وی اظهار داشت: امروز دیگر نمی توانیم از ارقامی استفاده کنیم که پر مصرف هستند. امروز باید با استفاده از فناوری، روش های جدید بنیان گذاری کنیم که با مصرف آب کمتر محصول بیشتری تولید کنند. وی ادامه داد: باید از بخش خصوصی حمایت کنیم چرا که این بخش با هزینه کمتر، کیفیت بهتر و سرعت بیشتری کار می کنند. بخش کشاورزی ما مریض است. جمعیت ایران در حال افزایش است و منابع آبی ما کم است. جهاد کشاورزی وظیفه سنگینی برای تامین امنیت غذایی بر عهده دارد و به تنهایی از عهده انجام این وظیفه بر نمی آید. و به کمک بخش خصوصی نیاز دارد.

وی در پایان پیشنهاد کرد انجمن علمی زراعت و اصلاح نباتات با به کار گیری روش های علمی پتانسیل تولید محصولات کشاورزی در کشور را برای 10 تا 15 سال آینده مشخص کند. و نتیجه آن را به اطلاع حاکمیت و مقام معظم رهبری و مراجع مسئول برساند تا از تخریب بیشتر این سرزمین جلوگیری شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.