در همایش «کاربرد زیست فناوری در کشاورزی، محیط زیست، نفت، گاز و پتروشیمی» مطرح شد:

اهمیت مهندسی ژنتیک در حفاظت از گونه های گیاهی در حال انقراض

دکتر مهدی زهراوی عضو هیات مدیره انجمن ژنتیک ایران در همایش «کاربرد زیست فناوری در کشاورزی، محیط زیست، نفت، گاز و پتروشیمی» به تشریح اهمیت مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته در حفاظت از تنوع زیستی و نجات گونه های در حال انقراض پرداخت.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران صبح چهارشنبه  28 آذر ماه  همایش کاربرد زیست فناوری در کشاورزی، محیط زیست، نفت، گاز و پتروشیمی با حضور فرماندار و رئیس شورای شهر و جمعی از مسئولان، پژوهشگران، دانش آموزان و دانشجویان در شهرستان جم برگزار شد. تشریح کاربردهای زیست فناوری در حوزه های مختلف از جمله محیط زیست و تنوع زیستی از محورهای این همایش بود. 

در ابتدای همایش دکتر کسری اصفهانی عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری وضعیت جهانی محصولات تراریخته را تشریح کرد. وی تصریح کرد: اولین محصول تراریخته در سال 1996 تجاری سازی شد و تولید  این محصولات تا به امروز روند رو به رشد قابل توجهی داشته است.

دکتر اصفهانی ادامه داد: 4 محصول اصلی تراریخته که در بازار تجارت جهانی قرار دارند پنبه، کلزا، سویا و ذرت هستند. وی افزود:  24  کشور توسعه یافته و در حال توسعه تولید کننده این محصولات بوده و ۶۷ کشور خارجی محصولات کشاورزی حاصل از بیوتکنولوژی را پذیرفته اند که از بین آنها ۲۴ کشور شامل ۱۹ کشور در حال توسعه و ۵ کشور توسعه یافته این گیاهان را کشت می کنند و ۴۳ کشور صرفاً وارد کننده این محصولات هستند.

در ادامه دکتر مهدی زهراوی عضو هیات مدیره انجمن ژنتیک ایران ضمن مقایسه روش‌های مختلف اصلاح گیاهان، به تشریح نقش مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته در حفاظت از تنوع زیستی و نجات گونه های در حال انقراض پرداخت.

دکتر زهراوی ادامه داد: با استفاده از مهندسی ژنتیک که با الهام از طبیعت در دست بشر قرار دارد، می‌توان ژن‌های مفید موجود در گونه‌های فراموش شده گیاهی را به ارقام پرمحصول منتقل کرد و از فرسایش ژنتیکی این گونه‌ها جلوگیری کرد.

وی خاطر نشان کرد: مهندسی ژنتیک و تولید محصولات تراریخته با در دست داشتن ابزارهای دقیق میزان انتقال صفات و ژن‌های ناخواسته و نامطلوب به نسل‌های بعد را به صفر کاهش می‌دهد. این درحالیست که در روش‌های دیگر اصلاح گیاهان این موضوع غیرقابل اجتناب است.

 در ادامه دکتر نرجس فلاح عضو هیات علمی دانشگاه امیر کبیر به آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از استخراج نفت اشاره کرد و راهکار آن را در استفاده از زیست فناوری و تصفیه آب همراه با استفاده از بیوتکنولوژی دانست. آب همراه که در استخراج نفت تولید می‌شود، می‌تواند صدمات زیست محیطی فراوانی را به منطقه عسلویه وارد کند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. کسری اصفهانی می گوید

    67 کشور خارجی محصولات کشاورزی حاصل از بیوتکنولوژی را پذیرفته اند که از بین آنها 24 کشور شامل 19 کشور در حال توسعه و 5 کشور توسعه یافته این گیاهان را کشت می کنند و 43 کشور صرفاً وارد کننده این محصولات هستند.

    ۱۹۰ کشور توسط اینجانب عنوان نشده است، لطفا در درج نقل قول دقت شود.

    1. تیم مدیریت پایگاه بیوتکنولوژی ایران می گوید

      سلام با تشکر از دقت نظر حضرتعالی. فرمایشات جنابعالی اصلاح شد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.