زیست فناوری یک ضرورت برای خودکفایی

مهندس میر عماد، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در نشست«زیست فناوری، امنیت غذایی و اقتصاد شکوفا»، دست‌اندرکاران کشاورزی، کشاورزان، محققین، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و…. را موظف به تلاش برای تامین امنیت غذایی کشور دانست.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، نشست تخصصی «زیست فناوری، امنیت غذایی و اقتصاد شکوفا»، دوشنبه 19 آذر 1397 در دانشگاه سمنان برگزار شد. مهندس میر عماد، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در افتتاحیه این نشست، دست‌اندرکاران کشاورزی، کشاورزان، محققین، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و…. را موظف به تلاش برای تامین امنیت غذایی کشور دانست.

وی گفت کشوری که جمعیت آن روز به روز در حال افزایش است به غذای کافی نیاز دارد. او با نگاهی به منابع موجود کشور گفت منابع آبی و تولیدی کشور روز به روز در حال کاهش است و این فرآیند در استا‌نهای حاشیه کویر نظیر سمنان شدت بیشتری دارد. به گفته وی تغییرات اقلیمی که در کشور حادث شده بر کسی پوشیده نیست و امروزه اثرات آن از جمله خشکسالی‌های پیاپی، سیلابها و فرونشست‌های زمین،  بیابان‌زایی و خسارات ناشی از آنها همه جا قابل مشاهده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ادامه داد: متاسفانه گونه‌های حیاتی ارزشمند کشورمان به دلیل بروز این تغییرات اقلیمی در حال نابودی هستند و ما باید برای پایداری تولید فکری کنیم. وی گفت: مقام معظم رهبری بارها فرمودند که ما می‌توانیم و واقعاً هم ما ملت ایران می‌توانیم. خصوصاً کشاورزان که تولید کننده هستند در طول سالها و با وجود محدودیت‌های منابع که در کشور وجود داشته توانسته‌اند غذای مورد نیاز کشور را تامین کنند و هیچ وقت دستشان را به سمت بیگانگان دراز نکردند و نخواهند کرد و این نشان می‌دهد که ما می‌توانیم با وجود شرایطی که در کشور داریم و با وجود منابع اندک موجود کشور خصوصاً منابع آب و خاک مان غذای مورد نیاز مردم کشور را تامین کنیم و خودکفا شویم و از واردات محصولات کشاورزی جلوگیری کنیم.

مهندس میر عماد ادامه داد: این موضوع در سایه فناوری‌های نو مانند زیست فناوری عملی است و ما باید به زیست فناوری به عنوان یک ضرورت نگاه کنیم در سیاست‌های کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری نیز این موضوع مورد تاکید قرار گرفته و مقام معظم رهبری در بازدید از پژوهشگاه رویان بر این موضوع تاکید داشتند خصوصاً بحث محصولات تراریخته که بخشی از موضوع امروز است. وی ادامه داد: بحث مهندسی ژنتیک که محصولات آن به عنوان تراریخته شناخته می‌شوند شاید باعث نگرانی بخشی از جامعه ما شده باشد که امری طبیعی است، وقتی مسائل جدید در کشور مطرح می‌شود همیشه یک سری موافقین و مخالفینی دارد. وی خاطر نشان کرد: در بحث هسته‌ای ما شاهد این ماجرا بودیم ولی با وجود تمام مخالفت‌های پیش روی این فناوری با وجود تمام مخالفت‌های داخلی و خارجی توانستیم نیازهای اولیه خود را برای امور زیرساختی تامین کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ادامه داد: در بحث تامین غذا نیز موضوع به همین صورت است. مسائلی که مربوط به استفاده از دانش نو برای تولید محصولات کشاورزی است با توجه به محدودیت‌های منابع تولید کشورمان دارای اهمیت است و اگر از فناوری‌های نو برای تولیدات محصولات غذایی کشور استفاده نکنیم قطعاً پایداری تولیدمان به خطر خواهد افتاد.

مهندس میر عماد با اشاره به اینکه بحث مهندسی ژنتیک در کشاورزی مساله تازه‌ای نیست، افزود: آیت‌الله مکارم شیرازی قلمه زدن را نوعی تغییر ژنتیکی دانستند.

وی استفاده از مهندسی ژنتیک در بحث تولید محصولات تراریخته امری اجتناب‌ناپذیر است. در مسائلی نظیر سرمازدگی‌های زودرس، آفات و بیماری‌هایی که به محصولات کشاورزی خسارت وارد می‌کنند اگر ما نتوانیم یک گونه مقاوم کنیم که هم محصول را افزایش دهد و هم مقاوم به خیلی از آفات و بیمارهایی که تولید محصولات کشاورزی را به خطر می‌اندازد  مسلماً پایداری تولیدمان به خطر خواهد افتاد.

میر عماد با اشاره به پنبه تراریخته گفت: این رقم هم محصول بیشتری تولید می‌کند و هم مقاوم به آفات و بیماری‌هاست. ما باید تلاش کنیم از این فناوری‌های جدید و  مهندسی ژنتیک برای افزایش تولید استفاده کنیم تا بتوانیم به خودکفایی در تولید محصولات برسیم .
وی ادامه داد: در تولید گندم ثابت کردیم که خودکفا هستیم. در تولید شکر  نیز در مرز خودکفایی هستیم.  میر عماد افزود:بسیاری از محصولات مورد نیاز، میوه‌جات و سبزیجات که زمانی وارد می‌شده به همت و ابتکار و تلاش همه کشاورزان، محققان و مدیران کشاورزی هم اکنون در کشور تولید می‌شود و از واردات آن ها بی نیاز هستیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در پایان اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک بتوانیم تمام غذای مورد نیاز کشورمان را تولید کنیم و نیازی به واردات نداشته باشیم.

تهیه و تنظیم خبر: هوشنگ رضا زاده، کارشناس ارشد اقتصاد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.