مدیر اداره تجاری سازی ارتباط با صنعت و کارآفرینی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری خبر داد:

تولید چغند قند تراریخته مقاوم به بیماری در کشور

مدیر اداره تجاری سازی ارتباط با صنعت و کارآفرینی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری از دستیابی به دانش فنی بذر چغندر قند تراریخته مقاوم به بیماری “ریزومانیا” در این پژوهشگاه خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا، دکتر فرید حیدری مدیر اداره تجاری سازی ارتباط با صنعت و کارآفرینی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، با بیان اینکه در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دو بخش پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و مرکز رشد این پژوهشگاه حضور یافته است، گفت: مرکز رشد شامل شرکت‌هایی می‌شوند که محصولات مبتنی بر بایو فناوری مانند فرمون‌هایی برای دفع آفات، کشت گیاه و کودهای زیستی را عرضه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در بخش پژوهشگاه بیش از ۴۰ فناوری آماده واگذاری به صنعت تولید شده است، خاطر نشان کرد: این فناوری‌ها شامل مواردی چون محیط‌های کشت سلولی و جنینی، محیط انجماد، پروبیوتیک‌های خوراک دام، آنزیم‌ها و مواد موثره دارویی می‌شود.

مدیر اداره تجاری سازی ارتباط با صنعت و کارآفرینی پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری  ادامه داد: بر اساس بررسی آمارهای رسمی واردات وزارت بازرگانی و سازمان دامپزشکی کشور طی پنج سال اخیر سالیانه بیش از هزار تن افزودنی بیولوژیک حاوی آنزیم‌ها، پروبیوتیک‌ها و مشتقات دیگر وارد کشور شده که بیش از ۸۰ میلیون دلار صرف واردات این محصولات می‌شود.

تولید چغندرقند تراریخته

وی “ایجاد مقاومت به ویروس عامل بیماری ریزومانیا از طریق پدیده ساکت کنندگی ژن‌ها در چغندرقند” را از دیگر قراردادهای صنعتی این پژوهشگاه نام برد و یادآور شد: این طرح با سطح TRL  ۶ است طی قرار دادی با موسسه تحقیقات اصلاح بذر چغندرقند اجرایی شد.

حیدری، چغندرقند را یکی از گیاهان مهم زراعی صنعتی دانست که به دلیل تامین یک سوم شکر یا ساکاروز جهان از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و ادامه داد: بیماری ریزومانیا یکی از بیماری‌های خسارت بار چغندرقند در بسیاری از مناطق کشت این محصول محسوب می‌شود؛ چراکه این بیماری رشد ریشه، مورفولوژی و عملکرد محصول چغندر قند را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه مهندسی ژنتیک با اشاره به آسیب‌های این بیماری در مزارع چغندرقند، یادآور شد: این بیماری به اندازه‌ای برای ما جدی است که مجبور شدیم بذر این محصول که عاری از بیماری است را از خارج وارد کنیم و محققان ما توانستند بذر مقاوم به بیماری ریزومارنیا را تولید کنند.

به گفته وی در این طرح با استفاده از فرآیند خاموشی ژن در لاین‌های تراریخته این محصول برای ایجاد مقاومت به ریزومانیا استفاده شد.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.