دکتر وحید مفید تشریح کرد:

صدور مجوز مصرف محصولات تراریخته توسط سازمان غذا و دارو

مدیر کل نظارت بر فراورده‎های غذایی و آشامیدنی از نظارت بر سلامت و ایمنی محصولات تراریخته خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایکنا دکتر وحید مفید، مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، در رابطه با نحوه انجام آزمایش‌های ایمنی و سلامت بر روی محصولات تراریخته اظهار کرد: هر رخداد تراریخته با انتقال ژن به یک گیاه تولید می‎شود. طبق قانون، این رخدادها قبل از ورود به بازار مورد ارزیابی قرار می‎گیرند.

وی افزود: محصولات تراریخته‎ای که وارد کشور می‎شوند در محل تولید مورد ارزیابی قرار گرفته‎اند و به تایید مراجع بین‎المللی رسیده است.

مفید ادامه داد: طبق مقررات داخلی کشور، برای اینکه یک محصول تراریخته  مجوز مصرف به عنوان غذا را در کشور داشته باشد باید علاوه بر مصرف در کشور تولید کننده به تایید مرجع ایمنی غذای اتحادیه اروپا (EFSA) هم رسیده باشد.

مفید بیان کرد: رخدادهای تراریخته پیش از ورود به کشور توسط سازمان غذا و دارو مورد آزمایش قرار می‎گیرند. در صورت تایید رخدادهای تراریخته، مجوز مصرف این محصولات درکشور صادر می‎شود. در صورتی که نتایج آزمایشات نشان دهد یک محصول تراریخته واجد شرایط تعیین شده در قانون کشور نیست مجوز ورود دریافت نخواهد کرد.

مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در تبیین سازو کار اجرایی صدور مجوز واردات محصولات تراریخته اظهار داشت: متقاضی واردات محصول تراریخته، نخست مدارک این محصولات را به سازمان غذا و دارو تحویل می‌دهند و پس از بررسی، مجوز آن‌ها صادر می‌شود. پس از واردات نیز دوباره این محصولات نمونه‌برداری می‎شوند و مورد آزمایش قرار می‌گیرند، مواردی وجود داشته که متقاضی درخواست وارد کردن یک محصول تراریخته را داشته است اما به دلیل اینکه این رخداد درخواست شده واجد شرایط تعریف شده نبوده موفق به کسب مجوز واردات نشده است.

مفید در پاسخ به پرسشی دیگر در رابطه با معیار‌های سازمان غذا و دارو برای درج نشان ایمنی و سلامت بر روی محصولات غذایی، اظهار کرد: در سازمان غذا و دارو معیار‌هایی برای اعطای این نشان به محصولات غذایی تعریف شده است.

وی بیان کرد: استاندارد‌های لازم برای این محصولات، داشتن ترکیبات فراسودمند مانند فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری یا پروبیوتیک بودن است. معیار دیگر این است که آزمایش‌هایی فراتر از آزمایش‌های استاندارد، بر روی آن صورت بگیرد. مثلا یک واحد تولیدی ممکن است حساسیت‌های بیشتری داشته و میزان فلزات سنگین را در یک دوره طولانی مورد بررسی قرار دهد.

مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در رابطه با نحوه نظارت بر آزمایشگاه کنترل کیفی کارخانه‌های تولید محصولات غذایی نیز اظهار کرد: این نظارت‌ها طی چندین مرحله صورت می‌گیرد، اولین بار زمانی است که یک کارخانه می‌خواهد پروانه‌های اولیه را برای راه‌اندازی کارخانه اخذ کند، در این زمان بازرس‌های سازمان غذا و دارو به همراه تیم آزمایشگاهی شرایط آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت و ابزار‌های لازم این آزمایشگاه و خط تولید را مورد بررسی قرار می‌دهند. در مرحله بعد و پس از راه‌اندازی کارخانه‌ها، صحت و دقت آزمایشگاه‌ها بررسی و مستندات موجود در آنها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، در کنار آن ما یکسری مشوق‌ها هم داریم که بر اساس آن، واحد‌های دارای آزمایشگاه‌های مجهز پس از بررسی به عنوان واحد‌های صلاحیت‌دار اعلام می‌شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.