شناسایی زیست‌نشانگرها با غلظت کم با فناوری نانو

محققان روشی با حساسیت بالا برای شناسایی زیست‌شناساگرها ارائه کردند. در این روش از نانوذرات و طیف‌سنجی فرابنفش برای شناسایی استفاده شده‌است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی بیوتکولوژی ایران به نقل از خبرگزاری مهر، پژوهشگران دانشگاه باث در مقاله‌ای که در نشریه Nano Letters به چاپ رساندند، نشان دادند که یک لیزر ۷۶۰ نانومتری برای برانگیختن رزونانس شبکه سطحی (SLRs) به کار می‌رود و با این برانگیختگی امکان شناسایی مواد وجود دارد. نتایج مطالعه آن ها نشان می دهد که که با این روش می‌توان نانوذرات را با حساسیت بسیار بالا شناسایی کرد.

این سیستم غیرخطی بوده و مقاومت کمی به میدان الکتریکی دارد بنابراین موجب تولید امواج فرابنفش در هارمونیک ثانویه می‌شود. در طول رزونانس، تولید هارمونیک ثانویه به ‌شدت افزایش یافته و تا ۴۵۰ برابر بیشتر می‌شود که این کار موجب شده تا با استفاده از طیف‌سنجی فرابنفش بتوان ضریب شکست محیط نانوذرات را با حساسیت بالا اندازه‌گیری کرد.

رزونانس‌های مختلفی در این سامانه وجود دارد که متاثر از طول موج، زاویه تابش، جنس ذره و ثابت شبکه آرایه است. این تیم تحقیقاتی نشان دادند که رزونانس ویژه‌ای را که با حساسیت بالا به مولکول مرتبط است، شناسایی کردند.

ساز و کار تولید پرتو فرابنفش متاثر از اتصال مولکول به سطح نانوذرات است که با این کار می‌توان مقادیر بسیار کم از ماده را شناسایی کرد.

ونتسیسلاو والو از محققان این پروژه می‌گوید: « زمانی که مولکول‌ها به سطح نانوذرات طلا متصل می‌شوند، آنها روی الکترون‌های سطح طلا تاثیر می‌گذارند که این کار موجب تغییر میزان پرتو فرابفنش تولید شده، می‌شود. با این روش می‌توان با حساسیت بالا مولکول‌ها را در حجم بسیار کم شناسایی کرد. این روش ۱۰۰ برابر حساس‌تر از روش‌های رایج بوده و می‌توان از آن برای شناسایی شناساگرهای زیستی در غلظت‌های کم استفاده کرد. در نتیجه امکان شناسایی زود هنگام بیماری‌های مختلف فراهم می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.