رییس انجمن ایمنی زیستی ایران:

محصولات تراریخته در ۲۰۰ کشور جهان مصرف می شوند

افزایش بازدهی در بخش کشاورزی از موضوعاتی اولویت داری است که در سطح جهان توجه ویژه ای را به خود جلب کرده است و کشورهای مختلف برای تضمین آینده خود در این حوزه راهبردی، از ابرازها، دانش و فن آوری های جدید استفاده می‌کنند که پرورش محصولات تراریخته عمده ترین روش برای افزایش بازدهی تولیدات در کشاورزی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایرنا، سازمان بهداشت جهانی به عنوان ساختار بین المللی حوزه بهداشت و تغذیه اعلام کرده است که استفاده از محصولات کشاورزی «تراریخته» در سبد غذایی بلامانع است و کشورهای بزرگ دنیا با این روش، تولید محصولات کشاورزی خود را تا چندین برابر افزایش داده و به صادرات خود نیز رونق داده‌اند. 

به عقیده کارشناسان، امنیت غذایی، کیفیت تولیدات، افزایش سطح کشت، افزایش تولیدات و افزایش بازدهی در بخش کشاورزی از موضوعاتی مهم و اولویت داری است که در سطح جهان توجه ویژه ای را به خود جلب کرده است و کشورهای مختلف برای تضمین آینده خود در این حوزه راهبردی، از ابرازها، دانش و فن آوری های جدید استفاده می‌کنند که پرورش محصولات تراریخته و استفاده از روش اصلاح نژادی، عمده ترین روش برای افزایش بازدهی تولیدات در کشاورزی است.

بنا بر آمارهای منتشر شده، در حال حاضر سالانه بالغ بر ۵ میلیارد دلار محصولات تراریخته وارد کشور می‌شود و با وجود آمادگی برای تولید ملی محصولات کشاورزی تراریخته، هنوز ایران به جمع کشورهای تولید کننده در این حوزه نپیوسته است.

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران در همایش «محصولات غذایی تراریخته و سالم برای زندگی سالم» گفت: محصولات تراریخته کشاورزی اکنون در ۲۶ کشور دنیا کشت می‌شوند و در ۲۰۰ کشور جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دکتر بهزاد قره یاضی افزود: کشت محصولات تراریخته در کشورهای اروپایی و آمریکایی روند افزایشی دارد و کشورهایی مثل آمریکا، چین و ژاپن در کنار برخی کشورهای اروپایی بزرگترین تولید کنندگان محصولات تراریخته هستند و در کنار این موضوع آمریکا، بزرگترین مصرف کننده این محصولات است.

وی همچنین با اشاره به اینکه سال هاست از محصولات تراریخته استفاده می‌کنیم، اظهار داشت: حدود ۹۵ درصد مواد مورد نیاز برای تولید روغن خوراکی و خوراک دام به کشور وارد می‌شود و همه محصولات ذرت، سویا و کلزا نیز در بازارهای جهانی تراریخته می‌باشند.

قره یاضی ادامه داد: اگر محصولی حساس به آفات است، در نوع تراریخته آن بدون نیاز به سموم دفع آفات، می‌توان آن را نسبت به آفت مقاوم کرد که از بسیاری هزینه‌ها و خسارت‌ها جلوگیری می‌شود، ضمن اینکه صفات نامطلوب محصولات مختلف کشاورزی از راه روش‌های پیشرفته علم مهندسی ژنتیک قابل اصلاح است.

وی یادآور شد: انسان به خصوص زنان به ویتامین A نیازمند هستند، در صورتی که بیشترین مصرف ایرانیان گندم و برنج است و در این محصولات ویتامین A وجود ندارد اما با مهندسی ژنتیک در محصولات تراریخته می‌توان غنی سازی گیاهان را انجام داد و این ویتامین را افزود.

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران ادامه داد: برخی محصولات ارگانیک تولید اندکی داشته و در مقابل سطح زیر کشت، آب، کود و هزینه بالایی را نیاز دارند؛ از طرف دیگر سه برابر قیمت به فروش می رسند که برای تولید کننده و مصرف کننده مقرون به صرفه نیست و از طرفی نوعی سوداگری در تولید برخی تولیدات ارگانیک وجود دارد که باید از آن جلوگیری شود.

قره یاضی تاکید کرد: نیاز به محصولات تراریخته در کشور زیاد است، طوری که در سال گذشته ۸.۹۰۰ میلیون تن ذرت دامی وارد کشور شد که ۷.۵ میلیون تن آن تراریخته بوده است؛ برای تولید مقدار مورد نیاز ذرت دامی در کشور ۱.۵ میلیون هکتار اضافه بر زمین‌های زیرکشت موجود نیاز است که باید مصرف آب شیرین اضافی را نیز در نظر گرفت و با تولید محصولات تراریخته این مشکلات رفع می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه برای نخستین بار در کشور مجوز تولید پنبه تراریخته صادر شده است، گفت: اولویت ما فعلاً تولید پنبه است و به زودی اولین محصولات تراریخته پنبه در سبد مردم قرار می‌گیرد و در عرض سه سال می‌توانیم به صادر کننده این محصول در دنیا تبدیل شویم.

دکتر سیدالیاس مرتضوی، عضو هیأت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران نیز معتقد است: با تولید پنبه تراریخته در ایران ضمن اینکه صنایع وابسته به پنبه احیا کشور احیا می‌شود، اشتغال زایی بسیار مناسبی نیز ایجاد خواهد شد.

دبیر کارگروه ایمنی زیستی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری نیز می‌گوید: حدود ۱۹۰ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی دنیا تحت پوشش کشت محصولات تراریخته قرار دارند.

دکتر’امیر موسوی’ با اشاره به اینکه از قرن ۱۹ تاکنون از این تکنولوژی و فن آوری ژنتیکی در دنیا استفاده می‌شود، اعلام کرد: تاکنون ۶۷ کشور جدید برای تولید محصولات تراریخته در کشورشان مجوز صادر کرده اند که در این میان ژاپن بیشترین محصولات تولیدی و زمین زیرکشت را دارد.

وی در عین حال گفت: محصولات اصلاح شده ژنتیکی که توسط مراجع صاحب صلاحیت تائید نشده، نباید استفاده شود، اما بررسی مخاطرات احتمالی این محصولات و تائید کارگروه ایمنی تائید سلامت محصولات تراریخته هر گونه تردید در استفاده از تولیدات تراریخته را از بین می‌برد.

موسوی ادامه داد: وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهادکشاورزی به تولید و توسعه محصولات تراریخته نظارت دارند و محققان و پژوهشگران ژنتیک بر سلامت این تولیدات صحه می‌گذارند.
وی تاکید کرد: مردم به سلامت و امنیت غذایی محصولاتی که از مجاری متولیان صاحب صلاحیت به سر سفره آنان عرضه می‌شود، اطمینان داشته باشند.

وی اضافه کرد: عرضه محصولات تراریخته برای استفاده مردم با حساب و کتاب است و آزمایش ‘ارزیابی مخاطرات احتمالی’ این تولیدات انجام می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.