دستاورد برگزیده جشنواره جوان خوارزمی؛

استفاده از میکروارگانیسم برای نابودی آفات کشاورزی

پژوهشگر برگزیده جشنواره جوان خوارزمی بدون استفاده از روشهای شیمیایی و با استفاده از میکروارگانیسم ها، آفات کشاورزی که ناقل بیماری هستند را از بین برد.

به گزارش پایگاه اطلاع سانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری مهر، محمد مهرآبادی مجری طرح «سازوکارهای اپی ژنتیکی درگیر در برهمکنش میکروارگانیسمها و حشرات» و برگزیده گروه کشاورزی جشنواره جوان خوارزمی  گفت: در این طرح در صدد بودیم که آفات را با استفاده از روش های زیستی و بدون خطر کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه همواره از روش های شیمیایی برای کنترل آفات استفاده می کنند، بیان کرد: این موضوع سلامت انسان و محیط زیست را به خطر می اندازد.

این محقق با تاکید بر اینکه ما در این طرح با استفاده از میکرو ارگانیسم ها، آفات را از بین می بریم که این روش ضررهای روشهای شیمیایی را ندارد، خاطر نشان کرد: از این میکروارگانیسم ها در این طرح برای از بین بردن آفات بهداشتی و ناقلان بیماری می توانیم استفاده کنیم.

وی در خصوص این طرح توضیح داد: ارتباط و برهمکنش میکرو ارگانیسم میزبان با توجه به ماهیت پویا و در حال تکاملش، همواره مورد توجه بسیاری از پژوهشگران علوم مختلف زیستی بوده است. این ارتباط از همزیستی تا انگلی متغیر است و طی تکامل هر دو طرف تغییراتی را در خود به منظور افزایش کارایی زیستی شان، ایجاد می کنند.

وی ادامه داد: حشرات اهمیت بسیاری در کشاورزی، پزشکی و محیط زیست دارند، بنابراین حشرات به عنوان مدلی ارزشمند در مطالبات زیستی  از جمله برهمکنش میکروب میزبان مورد استفاده قرار می گیرند. 

به گفته مهرآبادی در این پژوهش، مهمترین سازوکارهای اپی ژنتیک از جمله آر  آن ای های کوچک تنظیم کننده small regulatoryRNAS و متیلاسیون DNA و نقش آنها در برهمکنش حشرات- میکروارگانیسم ها بررسی شده است.

وی با بیان اینکه برای این منظور، برهمکنش ویروس های بیمارگر، باکتری های بیمارگر و همزیست های میکروبی با حشرات مختلف بررسی شد، افزود: نتایج نشان داد که اپی ژنتیک نقش تعیین کننده ای در این برهمکنش ها دارند و می توانند به میزان بسیار زیادی نتیجه برهمکنش را به سود میزبان یا میکروارگانیسم تغییر دهند. بنابراین، اپی ژنتیک نیز به عنوان راهکاری موثر توسط هر دو طرف درگیر در برهمکنش، طی تکامل مورد استفاده قرار گرفته است تا با بهره گیری از آن، کارایی خودشان در محیط را افزایش دهند. 

 این طرح رتبه سوم پژوهش های کاربردی در گروه کشاورزی و منابع طبیعی جشنواره جوان خوارزمی امسال را کسب کرده است.چاپ بیش از بیست مقاله در مجلات معتبر علمی، چندین خلاصه مقاله و سخنرانی در مجامع ملی و بین المللی، راه اندازی و تجهیز آزمایشگاه تخصصی و شناسایی ایزوله های بومی برخی میکرو ارگانیسم های مرتبط با حشرات و تعیین توالی یکی از میکروارگانیسم ها، از مهمترین دستاوردهای طرح حاضر می باشد. علاوه بر این، برخی از یافته های بدست آمده قابلیت استفاده کاربردی در کنترل زیستی افات و ناقلین بیماری ها را دارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.