بهزاد قرهیاضی، فوق تخصص مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی ، رئیس انجمن ایمنی زیستی
تبلیغات تشویش آفرین صدا و سیما در آغاز سال جهش تولید
به گزارش پایگاه اطاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از پایگاه خبری تحلیلی شعار سال رئیس انجمن ایمنی زیستی، بهزاد قره یاضی گفت: در شرایطی که بسیاری از هممیهنانمان به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور دچار تشویش و نگرانی هستند، مجاهدت ها و تلاشهای شبانه روزی و خستگی ناپذیر کادر درمان در حدی مورد تحسین مردم و رهبری معظم انقلاب قرار گرفته است که عزیزانی که در این راه جان خود را از دست می دهند “شهید خدمت” محسوب می شوند. در این میان اما، شرکت طبیعت گستر میهن که به استناد گزارش بانک مرکزی دارای سابقه سوء بیش از 56 میلیون دلار عدم انجام تعهدات ارزی است، از ابتدای نوروز سال جاری با تبلیغات حیرت انگیزی علیه محصولات تراریخته قبل و در میان برنامهها و سریالهای پر طرفدار صدا و سیما تشویش دیگری را در اذهان مردم مبنی بر “مضر بودن محصولات تراریخته برای سلامتی انسان به ویژه کودکان” را آغاز کرده و همچنان ادامه میدهد. این موضوع در شرایطی است که مسئولین محترم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به دلایل پیش گفته فرصت و نیرویی جهت مقابله با نشر اکاذیب و برخورد با تخلف سوداگران از بخشنامههای صادره را ندارند.
موارد زیر جهت تنویر افکار عمومی و رفع تشویش ایجاد شده در مردم اعلام می شود.
- سلامت محصولات تراریخته نه تنها به تایید سازمان بهداشت جهانی رسیده است، بلکه مسئولین وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز سلامت این محصولات را تایید و برای تامین حق انتخاب مصرف کنندگان، تولید کنندگان را مکلف به برچسب گذاری میکنند (موضوع پاراگراف دوم تبصره بند چ ماده 31 قانون برنامه ششم). در اجرای همین قانون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با صدور بخشنامه شماره 702030/675 مورخ 6/6/1396 کلیه تولیدکنندگان مواد غذایی به ویژه تولیدکنندگان روغن های نباتی را مکلف کرده است تا به این دلیل که تقریبا تمامی دانه ها، کنجاله و روغن های ذرت و کلزا و سویای وارداتی تراریخته هستند، برچسب تراریخته را بر روی همه محصولاتی که حاوی هر مقدار ذرت، سویا، کلزا یا پنبه دانه باشند نصب کنند (سند 1).سند 1. الزام وزارت بهداشت بر الصاق برچسب تراریخته بر روی محصولات حاوی ذرت، سویا، کلزا و پنبه دانه3- بدیهی است، مسئولیت تشخیص سلامت یا ضرر یک محصول و حتی تراریختگی یا عدم تراریختگی آن، شرکت های تجاری نیستند و مسئولیت این موضوع با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است. این موضوع در ماده 4 قانون ایمنی زیستی نیز تاکید شده است. از سوی دیگر بر اساس اعلام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، رخدادهای تراریخته وارداتی به کشور دارای تاییدیه از اتحادیه اروپایی هستند و پس از انجام بررسی های لازم توسط آن وزارتخانه و احراز سلامت و ایمنی وارد کشور میشوند.3- بر اساس اصلاحیه آئین نامه بند ب ماده 7 قانون ایمنی زیستی (سند 2) در مورد برچسب گذاری حصولات تراریخته، تولید کنندگان ملزم به درج تراریختگی محصول در بخش ترکیبات آن هستند و درج هر گونه عبارت و علامت دیگر مستلزم کسب مجوز از شورای ملی ایمنی زیستی است.تاکنون این شورا مجوزی جهت درج برچسب “غیرتراریخته” را برای هیچ یک از شرکت های تجاری صادر نکرده است. از این رو اقدام این شرکت مبنی بر درج عنوان “غیرتراریخته” مغایر این مقررات و غیرمجاز است.سند 2. هرگونه عبارت یا علامت دیگر بجز “تغییر شکل یافته ژنتیک” یا تراریخته مستلزم اخذ مجوز از شورای ملی ایمنی زیستی است.بنابراین چنانچه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز در دو مکاتبه با شرکت متخلف یاد شده و رئیس صدا و سیما برآن تاکید داشته اند (اسناد 3 و 4) تبلیغات یاد شده مصداق بارز تشویش اذهان عمومی و فریبکاری است. موارد قابل توجه در این تبلیغات فراتر از حوصله این مصاحبه است. اما به چند مورد آن اشاره می شود. سند 3. نامه مدیرکل فراورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شرکت طبیعت سبز میهن در مورد ضرورت توقف فوری تبلیغات مغایر با سیاست های کلی کشور در رونق و جهش تولید.
- سند پیوست 5 نشان می دهد که محصولات طبیعت که هنوز هم در بازار موجودند و شخصا تعدادی از آن ها را با فاکتور خریداری کرده ام تراریخته است. پس شرکت طبیعت با عدم جمع آوری محصولی که مدعی است مضر است اثبات می کند که دلش برای مردم و سلامت آن ها نسوخته بلکه در سایه فناوری هراسی هایی که آن هم بسترش پیش از این در صدا و سیما فراهم شده است و با استفاده از صدها میلیارد تومانی که از محل عدم اجرای تعهدات ارزی به دست آورده است درصدد حذف غیر منصفانه رقبا و سودجویی سوداگرانه است. با این توضیح عرضه چنین محصولاتی توسط شرکت طبیعت مصداق جرم اقدام علیه بهداشت عمومی (موضوع ماده 688 قانون مجازات اسلامی) و مشمول اعمال مجرمانه مندرج در ماده یک «قانون مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی» است.
- با توجه به اینکه در حال حاضر، روغنهای دارای برچسب تراریخته به صورت انبوه در فروشگاهها عرضه میشوند و توسط مصرفکنندگان مورد خریداری و استفاده قرار میگیرند، تبلیغات نگران کننده صدا و سیما در مورد ضرر و زیان ترایخته بدون ارائه مستندات و تایید وزارت بهداشت و بویژه استفاده ابزاری از کودکان در جهت تحریک عواطف و احساسات مخاطبین، مردم را در خصوص عواقب استفاده از این محصولات بر سلامت خود و فرزندانشان دچار تشویش و اضطراب کرده است که می تواند از طریق تضعیف سیستم ایمنی موجب افزایش ابتلا به کرونا شود.
- تبلیغات شرکت طبیعت موجب اخلال در تولید و اقتصاد کشور از طریق احتمال ورشکسته کردن سایر برندها و کارخانهها و شرکتهای تولید کنندهای که صادقانه قانون و بخشنامه های دولتی را رعایت کرده و از برچسب تراریخته استفاده میکنند می شود. در نتیجه این امکان وجود دارد که این شرکت ها مجبور به کاهش نیروی انسانی خود شده و در شرایط اقتصادی فعلی علاوه بر ضربه به تولید، موجب بروز ناآرامی های اجتماعی شوند.
از این رو بیش از 1400 نفر از دانشمندان، اساتید، روسای انجمن های علمی، معاونین وزرا، روسا و مدیران پژوهشگاه ها و قطب های علمی و دانشجویان و دانش پژوهان شکواییه ای را خطاب به رئیس صدا و سیما تهیه کرده و از وی خواستند فناوری هراسی و نشر اکاذیب تشویش آفرین را در سازمان تحت مدیریت خود متوقف کند. علاوه بر این تعدادی از انجمن های علمی شکایت های قانونی علیه شرکت طبیعت اقامه کرده و مکاتباتی را با رئیس محترم قوه قضاییه به عمل آوردهاند. اگرچه امیدواری این بود که سازمان بازرسی کل کشور و همچنین مدعی العموم راسا وارد ماجرا شده و جلوی تبلیغات ناجوانمردانه مبتنی بر کذب و سوداگری را بگیرند اما جامعه علمی کشور همچنان منتظر اقدامات قضایی در این مورد خواهد بود و این موضوع را تا انتها پیگیری خواهد کرد.
من از همین فرصت استفاده کرده و از رئیس محترم صدا و سیما درخواست می کنم فرصتی برای جامعه علمی کشور فراهم آید تا نسبت به رفع تشویش و ارائه توضیحات علمی آرامش بخش در فضایی که کمترین تنشی موجب فاجعه بزرگ خواهد شد اقدام کنند.
اما پیام آخر به مردم عزیز این است که هرگز فریب تبلیغات را نخورند. در خرید محصولات غذایی فقط دنبال دو علامت بگردند: نشان استاندارد و نشان سازمان غذا و دارو. هر محصولی این دو نشان را داشت اعم از تراریخته و غیر تراریخته خریداری کرده و با آسودگی خاطر آن را مصرف کنند اما اگر هر یک از این دو نشان را مشاهده نکردند از خریداری محصول با انواع و اقسام تبلیغات فریبنده به ویژه تبلیغات کذب طبیعت یا تاکید بر ارگانیک بودن یا تهیه در مقابل چشمان شما وغیره جدا پرهیز کنند.
علاقمندان می توانند اطلاعات و مستندات بیشتر در این مورد را در اینجا مشاهده کنند.