معرفی کتاب: زیست فناوری، بیوتکنولوژی، مهندسی ژنتیک و تراریخته در کلام و فتاوای مقام معظم رهبری و سایر مراجع تقلید عظام.

مراجع عظام تقلید نه تنها مهندسی ژنتیک را جایز می دانند بلکه در حوزه شبیه سازی و اصلاح ژنتیک انسان نیز فتاوای درخشانی از ایشان وجود دارد. همین رویکرد مبتنی بر علم و دانش از سوی مراجع تقلید و رهبری معظم انقلاب اسلامی بوده است که پیشرفت های چشم گیر کشور در حوز ه های مختلف فناور ی های نو به ویژه بیوتکنولوژی را موجب شده است.

زیست فناوری، بیوتکنولوژی، مهندسی ژنتیک و تراریخته در کلام و فتاوای مقام معظم رهبری و سایر مراجع تقلید عظام.

گردآوری: بهزاد قره یاضی، حسین الهامیان

ناشر پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی/ انجمن ایمنی زیستی

دیباچه:

متاسفانه عوامل مختلفی در داخل کشور دانسته یا ندانسته با ایجاد هراس از این فناوری پاک و سالم آن را به محاق برده اند و تلاش می کنند دانشمندان متخصص و متعهد کشور در حوزه بیوتکنولوژی به نگارش مقاله اکتفا کنند. این روش در واقع علاوه بر باز کردن راه واردات سالانه ۳ تا ۵ میلیارد دلاری محصولات تراریخته از سال ۱۳۸۵، موجب شده است. فناوری های بسیار ارزشمند و تحول بر انگیز بومی در کشور خودمان مورد استفاده قرار نگیرند ولی در قالب انتشار مقالات به رایگان در اختیار سایرین قرار گیرد. علاوه بر سازمان های بین المللی مانند سازمان بهداشت جهانی و سازمان خواروبار جهانی، وزرای سابق بهداشت،(دکتر لنکرانی، دکتر پزشکیان، دکتر هاشمی) و مراجع رسمی همچون وزارت بهداشت، ستاد توسعه زیست فناوری، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت کشاورزی، مرجع ملی ایمنی زیستی، مراکز تحقیقات ملی، و انجمن های علمی کشور همواره با رد شایعات بر سلامت این فناوری تأکید کرد ه اند. از سوی دیگر سیاست های کلی و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران مصوب (3/ 11 / 1379) سند ملی زیست فناوری ( 1384 )و راهبردهای اجرایی آن مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ( 1386) و قانون ملی ایمنی زیستی ماده (2) تولید محصولات تراریخته را تکلیف کرده اند. یکی از ترفندهای عوامل داخلی این جریان به تقلید از جریان خارجی آن در جهان استفاده از اعتقادات دینی مردم برای فعالیت ضد مهندسی ژنتیک است. همانطور که معدودی از شخصیت ها و گرو ه هایی از سایر ادیان با استناد به ادله دینی خود ملاحظاتی را در مورد مهندسی ژنتیک مطرح می کنند، در داخل کشور نیز با استدلال های مشابه تلاش می شود با القای حرمت مهندسی ژنتیک به جریان ضد تراریخته رنگ دینی زده شود. با این وجود، فتاوای همه مراجع تقلید معاصر در این باره نشان می دهد که هیچ یک از ادله دینی مورد استناد در این باره نزد ایشان قابل قبول نبوده است و مراجع عظام تقلید نه تنها مهندسی ژنتیک را جایز می دانند بلکه در حوزه شبیه سازی و اصلاح ژنتیک انسان نیز فتاوای درخشانی از ایشان وجود دارد. همین رویکرد مبتنی بر علم و دانش از سوی مراجع تقلید و رهبری معظم انقلاب اسلامی بوده است که پیشرفت های چشم گیر کشور در حوز ه های مختلف فناور ی های نو به ویژه بیوتکنولوژی را موجب شده است.

امید است با بهره مندی از بیانات و فتاوای ارزشمند مراجع گرانقدر جهان اسلام در مورد محصولات تراریخته که به همت مرجع ملی ایمنی زیستی به زیور طبع آراسته شده است، در آینده نزدیک با اجرای دقیق قانون ایمنی زیستی در سال رونق تولید شاهد تولید ملی این نوع محصولات باشیم. والسلام.

دکتر سیروس زینلی

رئیس انجمن علمی بیوتکنولوژی

علاقه مندان می توانند کتاب را از اینجا دریافت کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.