صهیونیزم بین‌الملل مانع تولید ملی محصولات تراریخته است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از روزنامه آرمان ملی

عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت از محیط زیست:

شباهت‌های محصولات تراریخته با “چاقو”

تراریخته یک  فناوری و  دانش است و نمی‌توان منکر آن شد. مانند درست کردن چاقو اما برخی می‌گویند چاقو درست نکنیم چون با آن چاقو ممکن است، آدم هم کشته شود، در حالی که همین چاقو روزی ده‌ها هزار نفر را در بیمارستان‌ها با عمل جراحی نجات می‌دهد، اما ممکن است در کل دنیا هم روزی ده‌ها نفر با چاقو کشته شود تراریخته هم همین است و چیز عجیب و غریبی نیست. تراریخته این اجازه را به ما می‌دهد که با استفاده از یک فناوری با هزینه کمتر تولید بهتر داشته باشیم، اگر از این فناوری بد استفاده کنیم، مانند همان چاقو است. تراریخته ضوابط دارد و استفاده از مسائل مهندسی ژنتیک ضوابطی را لازم دارد و این ضوابط باید رعایت شود. بنابراین هیچ کس منکر این نیست که وزارت بهداشت و درمان نباید اظهارنظر کند، اصلا بدون نظریه بهداشت و درمان هیچ تراریخته‌ای نه وارد کشور می‌شود و نه در کشور تولید خواهد شد.

بیش از ۶۰ درصد روغن نباتی ما تراریخته است. همچنین ۱۰۰ درصد سویا و ۸۰ درصد ذرتی که وارد کشور می‌شود از محصولات تراریخته است، اما وقتی محقق ایرانی بخواهد درباره تراریخته تحقیق کند، در داخل کشور برخی‌ها اجازه نمی‌دهند.

اجازه نمی‌دهند درباره تراریخته در کشور تحقیق شود

 مسئله تراریخته مانند مسئله آب است. برخی معتقدند ما نباید به تراریخته مجهز بشویم، چراکه ممکن است از آن استفاده بد شود، در حالی‌که امروز در دنیا بیش از ۲۰۰ میلیون هکتار کشت تراریخته انجام می‌شود. ۲۰۰ میلیون هکتار یعنی بیش از ۲۵ برابر کل سطح زیر کشت آبی در ایران. کل سطح زیرکشت آبی و باغات در کشور ۸ میلیون هکتار است، اما بیش از ۶۰ درصد واردات و بیش از ۶۰ درصد روغن نباتی ما تراریخته است. همچنین ۱۰۰ درصد سویا و ۸۰ درصد ذرتی که وارد کشور می‌شود از محصولات تراریخته است، اما وقتی محقق ایرانی بخواهد درباره تراریخته تحقیق کند، در داخل کشور برخی‌ها اجازه نمی‌دهند و مسئله مهم ما این است. تازه اگر این محقق بتواند، احتمالا کمتر از یک درصد موفق به تولید گیاه تراریخته شود، باید تمام مراحل صحت آن را طی کند و اینگونه نیست، همین که موفق شد ژن را منتقل کند و فردای آن روز این محصول به زیر کشت برود، بلکه باید تمام ضوابط ایمنی‌زیستی را رعایت کند و سازمان محیط‌زیست و وزارت بهداشت و درمان بر آن نظارت داشته باشد و ممکن است سال‌ها طول بیانجامد و پس از طی این مراحل اگر تایید نهایی شد، تازه می‌تواند کشت کند.

صهیونیزم بین‌الملل ما را خوب سرگرم کرده است تا از علم و فناوری بهراسیم و اطلاعات ناقص داشته باشیم تا به امروز یک مقاله علمی برای اینکه تراریخته مضر بوده، چاپ نشده است، در حالی‌که شایعات در این خصوص فراوان است. اگر محیط‌زیست هم در گذشته با تراریخته مخالفت می‌کرد، از بی‌سوادی مدیرانش بود! ما در سازمان محیط‌زیست در دوره‌های گذشته حتی یک متخصص مهندسی ژنتیک نداشتیم، بلکه یک دامپزشک مسئول مهندسی ژنتیک در سازمان حفاظت محیط‌زیست بود، اما در حال حاضر از دستگاه‌های دیگر ۶ مهندس ژنتیک به عاریت گرفته‌ایم، بنابراین فناوری هراسی را راه نیاندازیم.

در رادیو و تلویزیون می‌گویند ما مهندسی ژنتیک انجام می‌دهیم تا از طریق ژن‌ها، همت و غیرت جامعه ایرانی را از بین ببریم. تعجب می‌کنم از این صحبت‌های ضدعلم و ضد بشر که از سوی رسانه‌ها مطرح می‌شود.

نباید اطلاعات غلط به مردم بدهیم، اگر تراریخته‌ای در کشور تولید شود، تمام ضوابط ایمنی‌زیستی آن باید رعایت شود. همانطور که آبی که از دریای مازندران می‌خواهد به جنوب البرز بیاید، باید ضوابط زیست‌محیطی‌اش رعایت شود. تراریخته هم همینطور است، اما متاسفانه در سازمان محیط‌زیست گروه و متخصصی نداشتیم که بر ایمنی زیستی محصولات تراریخته نظارت داشته باشند. تمام واردات محصولات تراریخته باید برچسب داشته باشد و وزارت بهداشت نیز باید به مردم اعلام کند به طور مثال روغنی که در بازار وجود دارد تراریخته است، اما نباید مردم را به هراس بیاندازیم. در رادیو و تلویزیون می‌گویند ما مهندسی ژنتیک انجام می‌دهیم تا از طریق ژن‌‌ها همت و غیرت جامعه ایرانی را از بین ببریم. تعجب می‌کنم از این صحبت‌های ضد علم و ضد بشر که از سوی رسانه‌ها مطرح می‌شود.

افرادی، سردمدار مخالفان تولید تراریخته هستند که منافع کلانی در پشت پرده دارند. سوال این است؛ چرا تاکنون یک مورد به واردات محصولات تراریخته اعتراض نشده، آن هم در حالی که ۶۰ الی ۷۰ درصد موادی که وارد کشور می‌شوند، تراریخته هستند و هیچ کس نسبت به واردات آنها اعتراضی ندارد، اما اگر فقط یک مورد تحقیق در کشور در خصوص محصولات تراریخته انجام شود، مخالفت‌های زیادی با آن می‌شود، زیرا منافع عده‌ای به خطر افتاده است.

هر زمان که مسجل شود تراریخته بر جان آدمی ضرر دارد، نباید تولید شود، اما همانطور که گفتم تا به امروز حتی یک مورد چنین موضوعی اعلام نشده است، البته مورد به مورد هم پیگیری می‌شود. ما موظف هستیم مسائل ایمنی‌زیستی تراریخته را دنبال کنیم. در ایران به بشریت و علم ظلم می‌کنند، متاسفانه افرادی سردمدار مخالفان تولید تراریخته هستند که منافع کلانی نیز در پشت پرده دارند، چرا تاکنون یک مورد به واردات مواد تراریخته اعتراض نشده است، در حالی که ۶۰ الی ۷۰ درصد موادی که وارد کشور می‌شوند، تراریخته هستند و هیچ کس نسبت به واردات آنها اعتراضی ندارد، اما اگر فقط یک مورد تحقیق در کشور در خصوص محصولات تراریخته انجام شود، مخالفت‌های زیادی با آن می‌شود، چراکه منافع عده‌ای به خطر افتاده است. تجارت تراریخته در حال حاضر یک رانت است و تجار آن نمی‌خواهند در داخل کشور اتفاقی در این خصوص بیفتد.  مردم به دلیل دو امینو اسیدی که در پروتئین حیوانی وجود دارد و در پروتئین گیاهی موجود نیست، گوشت مصرف می‌کنند، حال اگر فردا محققان تراریخته توانستند، ژن این دو پروتئین را به گیاه تزریق کنند و از طریق گیاه نیز بتوانند این دو پروتئین را تهیه کنند که قطعا هم در آینده این اتفاق خواهد افتاد، نیاز غذایی بشر به دام قطع خواهد شد و ده برابر مواد غذایی در دنیا بیشتر خواهد شد، چراکه دام ده کیلو هیدروکربن گیاه را می‌خورد تا یک کیلو پروتئین به ما بدهد. معتقدم اگر این اتفاق بیفتد، محیط‌زیست دنیا احیا می‌شود، چراکه فشار بر منابع آب و خاک ده برابر کمتر می‌شود و این اتفاق دیر یا زود خواهد افتاد، بعد آن وقت در کشور ما فقط می‌خواهند ما را از علم محروم کنند.

متاسفانه تهمت‌زدن به یک امر عادی تبدیل شده، چراکه هیچ کس به فکر حقوق از دست رفته مردم نیست.

مسئول گروه ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در یک موسسه مهندسی ژنتیک هم فعالیت می‌کند و این شائبه را ایجاد می‌کند که دفاع شما از تولید محصولات تراریخته برای حفظ منافع گروهی خاص است. نظر شما در این باره چیست؟

این‌ها تهمت است. خانم خوش خلق سیما از زمانی که از کشور ژاپن به ایران بازگشته و تحصیلاتش تمام شده است، در موسسه مهندسی ژنتیک مشغول به کار بوده و با آقای بهزاد قره‌یاضی همکار است، این حرف‌ها صحت ندارد و مانند دو تابعیتی بودن برخی افراد مانند کاوه مدنی است که مطرح می‌کنند، در حالی‌که او دو پاسپورته نبود. متاسفانه تهمت زدن به یک امر عادی تبدیل شده، چراکه هیچ کس به فکر حقوق از دست رفته مردم نیست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.