دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: سند ملی زیست فناوری باید کامل تهیه شود و دربردارنده ی موضوع مهندسی ژنتیک و تراریخته نیز باشد/ سند ناقص قابل قبول نیست.

.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران، دکتر عاملی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در نشستی که با حضور دکتر بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر خوش خلق سیما رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و دبیر شورای ملی ایمنی زیستی، دکتر بهزاد قره یاضی مرجع ملی ایمنی زیستی و همچنین تعدادی از مشاورین دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده بود، طی بیاناتی از اینکه واردات میلیون ها تنی محصولات تراریخته ادامه دارد اما همچنان در مورد تولید داخلی این نوع محصولات ابهام آفرینی می شود و بطور ویژه از اینکه برای مردم تشویش و اضطراب ایجاد می شود که کدام روغن را بخورند کدام روغن را نخورند و آنها را نگران می کنند، ابراز شگفتی و نارضایتی کرد و ادامه داد که بصورت طبیعی باید سند ملی زیست فناوری که سال ها راکد باقی مانده است و فعالیت کمی بر روی آن صورت می گیرد به سرعت نهایی شود و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد. وی ادامه داد حتی اگر اختلاف نظری هم وجود دارد بالاخره باید اتخاذ تصمیم شود. اگر آنگونه که اشاره شد از جنبه فقهی مشکلی نیست و واردات هم ادامه دارد، چرا سند نباید تکلیف تراریخته را روشن کند؟ پیش از دکتر عاملی، دکتر خوش خلق سیما ضمن ارائه توانمندی های موجود در عرصه بیوتکنولوژی کشاورزی و مهندسی ژنتیک ضمن دعوت از دکتر عاملی برای بازدید از پژوهشگاه و آشنایی با توانمندی های دانشمندان ایران زمین در این حوزه از اینکه سند ملی زیست فناوری نهایی نشده و ابلاغ نمی شود ابراز گلایه کرد.
در ادامه دکتر قره یاضی در پاسخ به این سوال دکتر عاملی که مشکل کجاست، مشکل را در مشاورینی که به زعم او مانع تصویب صحیح سند ملی زیست فناوری میشوند اعلام کرد. وی با اعلام اینکه پیش نویس سند ملی ایمنی زیستی را مغایر با رویکردها و رهنمودهای مقام معظم رهبری و حتی سیاست های ابلاغی معظم له است، گفت: پس از آخرین جلسه بررسی پیش نویس سند که حاضرین به اتفاق آرا بر ضرورت استفاده از مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته در سند تاکید داشتند ۶ ماه می گذرد. دکتر قره یاضی ادامه داد: دو تن از مشاورین دبیر محترم در جاهای مختلف از زیانبار بودن محصولات تراریخته سخن گفته و حتی عناوینی مانند اصلاح نباتات را هم در پیش نویس فعلی پاکسازی کرده اند.
دکتر بازرگان معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اعلام اینکه مهندسی ژنتیک یک علم پیشرفته است و باید از آن برای کشاورزی کشور استفاده شود افزود که سالهاست در همه کشورهای دنیا از این نوع محصولات استفاده میشود و نظر ما این است که باید راه استفاده از این فناوری با اعمال ملاحظات لازمه باز باشد. در انتها دکتر عاملی دستور رسیدگی فوری به موضوع و تهیه پیش نویس کاملی که در بردارنده همه رشته های زیست فناوری باشد را طی دو ماه آینده صادر کرد.
گفتنی است با توجه به جایگاه علمی و مقبولیت ملی دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی انتظارات جامعه علمی کشور از وی برای ایجاد تغییرات افزایش یافته است. این در حالی است که برخی مشاورین و کارشناسانی که با سابقه فناوری هراسی شناخته میشوند در تلاشند تا “در” بر همان پاشنه ای بچرخد که در ۷ سال گذشته مانع از تصویب سند ملی زیست فناوری مصوب ستاد توسعه زیست فناوری شده است.
در خاتمه این نشست، دکتر عاملی دعوت دکتر قره یاضی دبیر علمی همایش بین المللی بیوتکنولوژی کشور را برای سخنرانی افتتاحیه در شهریور سال ۱۴۰۰ پذیرفت. دبیر علمی همایش ابراز امیدواری کرد تا در این سخنرانی دکتر عاملی خبر خوبی در مورد تصویب سند ملی زیست فناوری مورد قبول جامعه علمی را اعلام کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.