برگزاری پانزدهمین اجلاس جهانی کشورهای عضو کنوانسیون تنوع زیستی سازمان ملل متحد

پانزدهمین اجلاس جهانی کشورهای عضو کنوانسیون تنوع زیستی سازمان ملل متحد (COP15) برای اولین بار به دلیل همه گیری کرونا در دو بخش زمانی برگزار می شود. بخش اول که از 19 الی 23 مهر ماه سال جاری به صورت مجازی برگزار شد و بخش دوم از 5 الی 18 اردیبهشت ماه سال 1401 به صورت حضوری در کونمینگ چین برگزار می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران پانزدهمین اجلاس جهانی کشورهای عضو کنوانسیون تنوع زیستی سازمان ملل متحد (COP15)  برای اولین ­بار به دلیل همه گیری کرونا در دو بخش زمانی برگزار می شود. بخش اول که از 19 الی 23 مهر ماه سال جاری به صورت مجازی برگزار شد و بخش دوم از 5 الی 18 اردیبهشت ماه سال 1401 به صورت حضوری در کونمینگ چین برگزار می شود. هدف این اجلاس تدوین چارچوب جهانی تنوع زیستی پسا 2020 است

در ادامه سخنرانی دكتر زند، مشاور وزیر جهاد كشاورزی و مرجع ملی كنوانسیون تنوع زیستی در میزگرد “دانش، نوآوری و تسهیم منافع” در نشست سطح بالای پانزدهمین اجلاس كنوانسیون تنوع زیستی سازمان ملل متحد به نقل از سایت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تقدیم حضور می شود.

 در این نشست مقامات عالی‌رتبه کشورهای مختلف به ارائه نقطه نظرات کشورهای متبوعشان پرداختند. وزیران و مقامات عالی رتبه کشورهای کلمبیا، استرالیا، مالاوی، برونئی، مالدیو، گرانادا، ایرلند، بوسنی و هرزگوین، گابن، آفریقای جنوبی، عربستان سعودی، اتریش، فیلیپین، امارات عربی متحده، مکزیک و غنا در این نشست ایراد سخنرانی کردند. آقای دکتر زند مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی نیز به نمایندگی از ج. ا. ایران در این نشست به ایراد سخنرانی پرداختند. آقای دکتر زند در ابتدا مراتب قدردانی دولت جمهوری اسلامی ایران از دولت جمهوری خلق چین و دبیرکل کنوانسیون تنوع زیستی سازمان ملل متحد برای میزبانی و برگزاری این اجلاس را ابراز کردند. ایشان در ادامه به تنوع زیستی بالای کشور ایران در ابعاد گونه‌ای و اکوسیستمی و همچنین تنوع بالای اقلیمی کشور اشاره کردند و عنوان داشتند که ایران خاستگاه بسیاری از گونه‌های گیاهی از قبیل گندم، جو، پسته و زعفران و جانوری از قبیل ماهیان خاویاری و یوزپلنگ ایرانی است.

ایشان در بخش دوم از سخنان خود اظهار داشتند که طبق ماده 16 کنوانسیون تنوع زیستی، انتقال فناوری از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه حق مسلم این کشورها است اما این موضوع علی‌رغم اهمیت بالای آن چندان مورد اهتمام کشورهای توسعه یافته نیست. ایشان بیان کردند که لازم است کنوانسیون در این زمینه رویکرد مشخص و مثبتی را در راستای رفع این چالش اتخاذ نماید. 

ایشان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره و بیان کردند که این تحریم‌ها سبب شده است تا برنامه‌های ملی مربوط به حفاظت از تنوع زیستی و تبادلات علمی و فنی با مشکل مواجه شود و از کنوانسیون تنوع زیستی و صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست که بازوی مالی کنوانسیون است خواستند تا به عنوان یک نهاد بی‌طرف در مجموعه سازمان ملل متحد، تحت تاثیر فشارهای سیاسی برخی کشورها قرار نگیرد. ایشان بیان داشتند که موضوعات محیط زیستی مرز نمی‌شناسد و نباید تحت تاثیر فشارهای سیاسی قرار گیرد و به میلیون‌ها پرنده مهاجر که سالانه به تالاب انزلی وارد می‌شوند اشاره داشتند.

در خاتمه ایشان بیان کردند که جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا تجربیات خود در زمینه حفاظت از تنوع زیستی را در اختیار سایر کشورها در قالب همکاری سازنده قرار دهد.    

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.