آغاز به کار کارگاه منطقه‌ای آنالیز احتمال خطر در کویت با حضور رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران

کارگاه منطقه‌ای ایمنی زیستی با عنوان آنالیز احتمال خطر مهندسی ژنتیک از صبح روزیکشنبه سوم اکتبر 2010 در موسسه تحقیقات علمی کویت (KISR) آغاز به کار کرد. در این کارگاه که از سوی مرکز بین المللی تحقیقات مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی (ICGEB) برگزار می‌شود نحوه بررسی علمی محصولات تراریخته برای مسئولین نظارتی کشورهای منطقه تشریح خواهد شد.

 کارگاه منطقه‌ای ایمنی زیستی با عنوان آنالیز احتمال خطر مهندسی ژنتیک از صبح روزیکشنبه سوم اکتبر 2010 در موسسه تحقیقات علمی کویت (KISR) آغاز به کار کرد. در این کارگاه که از سوی مرکز بین المللی تحقیقات مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی (ICGEB) برگزار می‌شود نحوه بررسی علمی محصولات تراریخته برای مسئولین نظارتی کشورهای منطقه تشریح خواهد شد. شرکت کنندگان در این کارگاه را مسئولین نظارتی کشورهای کویت، اردن، عربستان سعودی، سودان، سوریه، عمان، قطر، لیبی و ترکیه تشکیل می‌دهند. بر اساس اعلام قبلی و با توجه به عضویت ایران و پرداخت حق عضویت سالیانه بالغ بر صدها هزار دلار از سوی ایران، مقرر بود یک نفر شرکت کننده ایرانی نیز در این کارگاه حضور داشته باشد که بنا به دلایل نامعلومی عنوان تنها غایب این کارگاه را به خود اختصاص داد. مدرسین این دوره به ترتیب عبارتند از: دکتر بهزاد قره یاضی رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران، دکتر پاتریک رودلشایم رئیس انجمن بین المللی ایمنی زیستی، دکتر ویلم سینس از دانشگاه اولتریخ و عضو اداره ایمنی زیستی اروپا، دکتر مایک ویلکینسون از دانشگاه آدریس بیث انگلستان و برخی مسئولین ICGEB.
دکتر قره‌یاضی رئیس مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران در منطقه و جامعه علمی جهانی به خاطر تولید تنها محصول تراریخته ایرانی که در سال 1383 به تولید انبوه رسید شناخته شده است. این مدرس بین المللی آنالیز احتمال خطر که در حال حاضر به توانمندسازی کشورهای مسلمان و منطقه و کشورهای در حال توسعه در زمینه تولید محصولات تراریخته، آنالیز احتمال خطر و ساده سازی مراحل کسب مجوز و توسعه این فناوری حیاتی مشغول است نتایج آنالیز احتمال خطر انجام شده توسط خود را به طور داوطلبانه در اختیار هیئت مشترکی متشکل از 10 نفر از برجسته ترین متخصصین رشته های مختلف کشور از سه انجمن علمی کشور قرار داد و این انجمن ها به اتفاق این مطالعات را تایید کردند. با به روی کار آمدن مهندس اسکندری وزیر پیشین جهاد کشاورزی و اختلافات وی با این پژوهشگر ترویج برنج تراریخته متوقف شد. تلاش انجمن های علمی و مجری طرح برنج تراریخته و حتی تصویب قانون ایمنی زیستی تغییری در این مورد ایجاد نکرده و با وجود اعلام حمایت وزیر جدید جهاد کشاورزی از تحقیقات بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک و وعده حل این مسئله، تا کنون تحول قابل ذکری در این مورد صورت نگرفته است.

گفتنی است با توجه به اینکه بر اساس قانون ایمنی زیستی ایران تنها اولین کشت محصولت تراریخته در مزارع (رهاسازی) مستلزم کسب مجوز است، و با توجه به اینکه برنج تراریخته مراحل آنالیز احتمال خطر را با موفقیت سپری کرده است، این محصول که بیش از 5 سال است در زنجیره غذایی تولید کنندگان و مصرف کنندگان ایرانی قرار دارد نیازمند کسب مجوز جدیدی نیست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.