ایران دارای برترین قانون ایمنی زیستی جهان/کشورهای اسلامی در استفاده از مهندسی ژنتیک عقب افتاده‌اند

دکتر بهزاد قره‌یاضی رئیس انجمن ایمنی زیستی که به عنوان سخنران مدعو در کارگاه بین‌المللی بیوتکنولوژی برای توسعه سخنرانی می‌کرد ضمن مرور وضعیت بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک در کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه با ارائه آماری اعلام کرد که ایران از جنبه تولید مقالات علمی نمایه شده در ISI در حوزه مهندسی ژنتیک کشاورزی در صدر کشورهای اسلامی قرار دارد اما پاکستان با وجود عدم اعلام، از جنبه سطح زیر کشت محصولات تراریخته با تولید قریب به سه میلیون هکتار پنبه تراریخته جایگاه اول کشورهای اسلامی را به خود اختصاص داده است.

دکتر بهزاد قره‌یاضی رئیس انجمن ایمنی زیستی که به عنوان سخنران مدعو در کارگاه بین‌المللی بیوتکنولوژی برای توسعه سخنرانی می‌کرد ضمن مرور وضعیت بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک در کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه با ارائه آماری اعلام کرد که ایران از جنبه تولید مقالات علمی نمایه شده در ISI در حوزه مهندسی ژنتیک کشاورزی در صدر کشورهای اسلامی قرار دارد اما پاکستان با وجود عدم اعلام، از جنبه سطح زیر کشت محصولات تراریخته با تولید قریب به سه میلیون هکتار پنبه تراریخته جایگاه اول کشورهای اسلامی را به خود اختصاص داده است. او با انتقاد از مدیران پژوهشی در برخی از کشورهای اسلامی که با وجود اعلام سیاست حمایتی از بیوتکنولوژی بر طبل مخالفت می کوبند و مجبات تشویش اذهان عمومی در مورد مهندسی ژنتیک را فراهم می‌آورند، ابراز امیدواری کرد این مدیران جای خود را به مدیران علم دوست و موافق فناوری بدهند تا سرمایه‌گذاری‌های امت اسلامی در مورد این فناوری عظیم هدر نرود.
رئیس مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران خواستار همکاری کشورهای منطقه با یکدیگر برای ارائه نفع عمومی و پرهیز از تدوین قوانین و مقررات بازدارنده در زمینه ایمنی زیستی و مهندسی ژنتیک شد. وی با اشاره به نقش انجمن‌های علمی و دانشمندان مستقل مدعی شد که ایران دارای مترقی‌ترین قانون ایمنی زیستی در منطقه و بلکه در بین کلیه کشورهای اسلامی است و با برشماری نقش انجمن ایمنی زیستی در تدوین این قانون خواستار تحرک بیشتر دانشمندان مستقل و انجمن‌های علمی برای تغییر قوانین بازدارنده و استفاده هرچه بیشتر از محصولات محیط زیست دوستانه، پاک و سالم تراریخته شد. سخنرانی دوم دکتر قره‌یاضی عصر امروز ارائه خواهد شد.
گفتنی است، با وجود تصویب قانون ایمنی زیستی و ابلاغ آن از سوی دولت، مدیران میانی در وزارت جهاد کشاورزی و وزارت امورخارجه از اجرای آن سرباز می‌زنند و اجرای آن را همچنان متوقف نگه داشته‌اند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.