تقلب علمی کاری بیشتر مردانه است!

ترجمه وتنظیم: نغمه عبیری-
نتیجه یک مطالعه از سوء رفتار حرفه‌ای نشان داد که ارتکاب به تلقب توسط دانشمندان مرد بیشتر از دانشمندان زن است. در این مطالعه مشخص شد که به طور کلی 65 درصد از موارد تقلب توسط مردان انجام می‌شود. درمیان رده‌های دانشگاهی٬ 88 درصد از اعضای هیأت علمی که مرتکب سوء رفتار شدند٬ مرد بودند.

نتیجه یک مطالعه از سوء رفتار حرفه‌ای نشان داد که ارتکاب به تلقب توسط دانشمندان مرد بیشتر از دانشمندان زن است. در این مطالعه مشخص شد که به طور کلی 65 درصد از موارد تقلب توسط مردان انجام می‌شود. درمیان رده‌های دانشگاهی٬ 88 درصد از اعضای هیأت علمی که مرتکب سوء رفتار شدند٬ مرد بودند. این درصدها با مرتبه دانشگاهی تغییر می‌یابد: بیش از 65 درصد از مردان مقطع فوق دکتری٬ کمتر از 54 درصد دانشجویان مرد و 46 درصد مربوط به دیگر پرسنل پژوهشی بود.

نویسنده ارشد این مطالعه٬ دکتر آرتور کاسادوال٬ استاد میکروبیولوژی و ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی کالج آلبرت انیشتین می‌گوید: "ممکن است شما فکر کنید که دانشمندان با بالا رفتن از نردبان شغلی احساس امنیت بیشتری می‌کنند و در نتیجه نیاز به تقلب علمی ندارند. اما هرچه شما کارهای آزمایشگاهی بیشتری اجرا کنید به کمک‌های مالی بیشتری نیاز پیدا می‌کنید که باعث افزایش فشار برای انتشار اکاذیب و وسوسه‌ای برای ارتکاب به تقلب می‌شود". سال گذشته دکتر کاسادوال نویسنده همکار در یک مطالعه منتشر شده در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم (PNAS) بود که در این مطالعه نتیجه‌گیری شده بود که در بیشترمقالاتی که از طرف ژورنال پس فرستاده شده بودند به دلیل سوء رفتار بود نه  خطا و اشتباه غیر متعمدانه.

در این مطالعه پژوهشگران به بررسی 228 مورد از سوء رفتار (تقلب) افرادی پرداختند که توسط دفتر نظارت بر سلامت پژوهش‌ ایالات متحده از سال 1994 تا 2012 گزارش شده بود. از کل موارد تقلب٬ 40 درصد مربوط به کارآموزان٬ 32 درصد مربوط به اعضای هیأت علمی و 28 درصد مربوط به دیگر پرسنل پژوهشی مانند دانشمندان٬ تکنسین‌ها و غیره بودند. درمیان اعضای هیأت علمی٬ 72 مورد سوءرفتار مشخص شد که تنها 9 مورد از آنها زن بودند یعنی یک سوم سهم زنان از اعضای از کل اعضای هیأت علمی.  

تیم پژوهشی این مطالعه می‌گوید: "ما نمی‌توانیم احتمال اینکه زنان به فراوانی مردان مرتکب سوءرفتار پژوهشی می‌شوند را رد کنیم اما این سوءرفتارها در زنان با احتمال کمتری شناسایی می‌شوند." دراین مطالعه مشخص نشده که چرا مردان با احتمال بیشتری مرتکب سوءرفتار آکادمیک می‌شوند.

 دکتر کاسادوال می‌گوید: "همانطور که پژوهش‌ها نشان داده است مردان نسبت به زنان تمایل بیشتری به ریسک کردن دارند و تقلب کردن مستلزم ریسک کردن است. ممکن است این مسئله مربوط به حس رقابت بیشتر در مردان باشد و یا اینکه زنان نسبت به پی‌آمد احتمالی این کار حساس‌تراز مردان هستند." وی درادامه گفت: "اکنون که ما مشکل را پیدا کردیم و مستند‌سازی لازم در مورد آن انجام شده است می‌توانیم یک بحث جدی در مورد آنچه در جریان است و آنچه می‌توان درمورد آن انجام داد را شروع کنیم".

برای دیدن این مطلب به سایت زیر مراجعه کنید.

http://www.genengnews.com/gen-news-highlights/study-science-fraud-s-a-guy-thing/81247898/

ترجمه وتنظیم: نغمه عبیری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.