برداشت بیش از سه میلیارد تومانی از هر هکتار مزرعه برنج

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری، مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران-
دکتر ژن ژو معاون انجمن بیوتکنولوژی چین و عضو آکادمی علوم چین طی مصاحبه‌ای اختصاصی با مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران با اعلام تولید تجاری آلبومین سرم انسانی در برنج تراریخته توسط دانشگاه‌های چینی گفت: “سرم آلبومین انسانی تولید شده توسط دانشمندان چینی در برنج تراریخته …

دکتر ژن ژو معاون انجمن بیوتکنولوژی چین و عضو آکادمی علوم چین طی مصاحبه‌ای اختصاصی با مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران با اعلام تولید تجاری آلبومین سرم انسانی در برنج تراریخته توسط دانشگاه‌های چینی گفت: "سرم آلبومین انسانی تولید شده توسط دانشمندان چینی در برنج تراریخته از 99.9999 درصد خلوص برخوردارند". وی که از تجاری سازی این محصول در کشور چین خبر می‌داد افزود: "تولید این نوع برنج و محصول نهایی آن یعنی آلبومین سرم انسانی بیش از یک میلیون دلار در هر هکتار درآمد دارد". آلبومین سرم انسانی تولید شده از برنج تراریخته توسط 24 شرکت در 18 کشور دنیا از جمله کشورهای آمریکای شمالی، ژاپن و اروپا تجاری شده و به مصرف می‌رسد".
گفتنی است ایران اولین کشور جهان بود که در سال 1383 برنج تراریخته را به صورت تجاری به زیر کشت برد اما با به روی کار آمدن مدیران بیوتکنولوژی در دوره محمدرضا اسکندری به ویژه با به روی کار آمدن رئیس سابق پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی (معاون امروز خانم سلطانخواه) و نیز رئیس ستاد توسعه زیست فناوری، برنج تراریخته در انبار متروکه‌ای در رشت به زنجیر کشیده شد. به این ترتیب ضمن محرومیت کشاورزان از دسترسی به فناوری روز دنیا (برخلاف قانون مصوب مجلس شورای اسلامی که دولت را مکلف به تسهیل کشت محصولات تراریخته کرده است)، ایران جایگاه خود را در بین کشورهای جهان از دست داد و از جنبه مهندسی ژنتیک کشاورزی در رتبه‌هایی پایین‌تر از بنگلادش، اوگاندا، میانمار، بورکینافاسو و غیره قرار گرفت. در حالی که فناوری مهندسی ژنتیک در ایران موجود است و دولت‌های پس از انقلاب (به جز دوره اخیر) سرمایه گذاری مناسبی در حوزه مهندسی ژنتیک به ویژه در کشاورزی و پزشکی انجام داده‌اند عدم کشت محصولات تراریخته در ایران موجب اتکا به واردات 3-5 میلیارد دلاری این نوع محصولات شده و مصرف سموم شیمیایی و خسارت‌های مصرف این نوع سموم هم زیاد شده است. این در حالی است که ایران می‌تواند با کشت برنج تراریخته و تولید محصولاتی همچون آلبومین سرم انسانی تحولی شگرف را در اقتصاد شالیکاران ایجاد کرده و کشور را نه تنها از واردات برنج و سموم شیمیایی بی‌نیاز کند که حتی از واردات برخی از داروها نیز بکاهد. مسئولین این پس رفت کشور در حوزه مهندسی ژنتیک کشاورزی باید شناسایی و به صورتی عادلانه محاکمه شوند.

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری، مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.