لغو شیوهنامه محصولات تراریخته
مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران – اخیرا خانم دکتر معصومه ابتکار از صدور شیوهنامهای در ارتباط با محصولات تراریخته خبر دادهاند و گفته شده است که براساس این شیوهنامه درخواست مجوز تولید محصولات تراریخته از سازمان حفاظت محیط زیست الزامی است و سازمان حفاظت محیط زیست باید از محل انجام تحقیقات نیز مطلع باشد. در پی انتشار این خبر دکتر بهزاد قرهیاضی، مرجع ملی ایمنی زیستی، این شیوهنامه را فاقد وجاهت قانونی اعلام کرده و خواستار لغو آن شده و وعده لغو آن را هم داده است. مصاحبه مرجع ملی ایمنی زیستی ایران در ارتباط با این شیوهنامه در باشگاه …
لغو شیوهنامه محصولات تراریخته
اخیرا خانم دکتر معصومه ابتکار از صدور شیوهنامهای در ارتباط با محصولات تراریخته خبر دادهاند و گفته شده است که براساس این شیوهنامه درخواست مجوز تولید محصولات تراریخته از سازمان حفاظت محیط زیست الزامی است و سازمان حفاظت محیط زیست باید از محل انجام تحقیقات نیز مطلع باشد.
در پی انتشار این خبر دکتر بهزاد قرهیاضی، مرجع ملی ایمنی زیستی، این شیوهنامه را فاقد وجاهت قانونی اعلام کرده و خواستار لغو آن شده و وعده لغو آن را هم داده است.
مصاحبه مرجع ملی ایمنی زیستی ایران در ارتباط با این شیوهنامه در باشگاه خبرنگاران جوان با عنوان “ابلاغیه ابتکار فاقد وجاهت قانونی است” به شرح زیر منتشر شده است.
رییس انجمن ایمنی زیستی کشور ابلاغیه رییس سازمان محیط زیست را فاقد اعتبار قانونی خواند و گفت: به زودی این شیوه نامه لغو میشود.
قرهیاضی رییس انجمن ایمنی زیستی کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ابلاغ شیوه نامه تولید و رهاسازی محصولات تراریخته از سوی رییس سازمان محیط زیست به مشاور اول رییس جمهور، گفت: این ابلاغیه فاقد اعتبار قانونی است و به زودی لغو میشود.
وی با اشاره به اینکه محصولات تراریخته سالمتر هستند، عنوان کرد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، اتحادیه اروپا، FDA آمریکا، اتحادیه ژاپن و بسیاری کشورهای دیگر، محصولات تراریخته از دیگر محصولات موجود در بازار سالمتر و پاکتر هستند.
قرهیاضی ادامه داد: این برتری به علت ارزیابی همه جانبه این دست محصولات قبل از تحویل به بازار، عدم استفاده از سموم شیمیایی در تولید و تقویت مواد مغذی محصولات است.
رییس انجمن ایمنی زیستی کشور تصریح کرد: بر اساس قانون ملی ایمنی زیستی، دولت مکلف شده تا تمهیدات لازم برای تولید محصولات تراریخته را صورت دهد اما متاسفانه رییس سازمان محیط زیست از ابتدای فعالیت خود در دولت، در مقابل توسعه فناوری ایستادگی کرده است.
وی با بیان اینکه رییس سازمان محیط زیست به همراه برخی مسئولان دولت قبل در عقب ماندگی جامعه دست دارند، افزود: آنچه اهمیت دارد، به پا خواستن جامعه علمی است. جامعهای که اجازه اینگونه رفتارهای فراقانونی و فناوریهراسی را به کسی نمیدهد.
قرهیاضی اظهار داشت: ۳۰۶ نفر از روسای دانشگاهها، مراکز پژوهشی، قطبهای علمی، روسای انجمنهای علمی، رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، مشاور معاون اول رییس جمهور با سمت دبیر کل خانه کشاورز و چهرههای تاثیرگذار بسیاری، طی نامهای از ابتکار، دلیل نهادینهسازی فرهنگ فناوریهراسی را جویا شدند.
در پی این مصاحبه با رئیس انجمن ایمنی زیستی تماس گرفتیم و علت غیر قانونی بودن این شیوهنامه را جویا شدیم. وی در پاسخ به این سوال که مگر شیوهنامه ابلاغی چه مشکلی ایجاد میکند، اظهار داشت: در قانون ایمنی زیستی اخذ مجوز از سه مرجع پیش بینی شده است. برای هریک از انواع محصولات تراریخته فقط یک مرجع برای صدور مجوز پیشبینی شده است. براساس ماده 4 قانون ملی ایمنی زیستی مسئولیت صدور مجوز محصولات تراریخته در حوزه کشاورزی، جنگلها، مراتع، منابع طبیعی و آبزیان و در حیطه اختیار وزارت جهاد کشاورزی است. ولی اگر محصولات تراریخته جنبه خوراکی داشته باشند از این منظر باید از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوز بگیرند. دراین قانون سازمان حفاظت از محیط زیست دو نقش بیشتر ندارد. بخش اول صدور مجوز برای موجودات زنده تغییر شکل یافته ژنتیکی در حیطه حیات وحش است. مثلا اگر فردی قصد رهاسازی لکلک تراریخته یا اختاپوس تراریخته یا پلنگ تراریخته را داشته باشد باید از سازمان حفاظت از محیط زیست مجوز دریافت کند. نقش دوم سازمان حفاظت از محیط زیست بررسی آنالیز احتمال خطر انجام شده از سوی متقاضی است. بدیهی است حتی انجام آنالیز احتمال خطر نیز در حیطه اختیارات محیط زیست نیست و جز اختیارات متقاضی است. ممکن است سوال شود که این بررسی چه فایدهای دارد. در واقع نتیجه این بررسی باید به دستگاه ذیصلاح ذیربط، یعنی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اعلام شود تا آن دستگاههای ذیصلاح به هنگام اتخاذ تصمیم برای صدور مجوز با اطلاع و آگاهی از نتیجه بررسیهای به عمل آمده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست اقدام کنند.
وی تاکید کرد قانون ملی ایمنی زیستی از مترقیترین قوانین ایمنی زیستی جهان است که حق وتو را از سازمان حفاظت محیط زیست سلب کرده است. قانونگذار به راحتی میتوانست اعلام کند که رهاسازی و کشت و کار محصولات تراریخته مستلزم اخذ مجوز از دو یا سه مرجع به طور همزمان است. اما برخلاف تمام تقلاهایی که خانم جوادی، رئیس ناکارآمد وقت سازمان محیط زیست در مجلس شورای اسلامی وقت انجام داد، مجلس شورای اسلامی وقت اختیار صدور مجوز محصولات تراریخته را تا جایی که در حیطه کشاورزی باشد منحصرا در اختیار این وزارتخانه قرار داده است.
لینک مرتبط: باشگاه خبرنگاران جوان