مناظره درباره محصولات تغییر یافته ژنتیکی در کرج برگزار شد

ایرنا- مناظره درباره محصولات تغییر یافته ژنتیکی (تراریخته) روز دوشنبه به همت گروه زراعت و اصلاح نباتات پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در این مرکز آموزشی واقع در کرج برگزار شد. در این مناظره که با حضور محمود تولایی، رئیس انجمن ژنتیک ایران و علی متولی زاده اردکانی، دبیر انجمن زیست فناوری سلامت ایران برگزار شد، در این خصوص این موضوع بحث و تبادل نظر صورت گرفت. این نشست که با حضور دانشجویان و اساتید این دانشگاه برگزار شد،شرکت کنندگان سوالات مختلفی در خصوص فواید و یا ضررهای محصولات تراریخته از این دو متخصص در امر ژنتیک و بیوتکنولوژی پرداختند. دکتر محمود تولایی، رئیس انجمن ژنتیک ایران …


مناظره درباره محصولات تغییر یافته ژنتیکی در کرج برگزار شد

مناظره درباره محصولات تغییر یافته ژنتیکی (تراریخته) روز دوشنبه به همت گروه زراعت و اصلاح نباتات پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در این مرکز آموزشی واقع در کرج برگزار شد.

در این مناظره که با حضور محمود تولایی، رئیس انجمن ژنتیک ایران و علی متولی زاده اردکانی، دبیر انجمن زیست فناوری سلامت ایران برگزار شد، در این خصوص این موضوع بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

این نشست که با حضور دانشجویان و اساتید این دانشگاه برگزار شد،شرکت کنندگان سوالات مختلفی در خصوص فواید و یا ضررهای محصولات تراریخته از این دو متخصص در امر ژنتیک و بیوتکنولوژی پرداختند.

دکتر محمود تولایی، رئیس انجمن ژنتیک ایران، و دکتر متولی زاده اردکانی دبیر انجمن زیست فناوری ایران طرفین این مناظره بودند.

تولایی در این مناظره گفت: بررسی مسایل مربوط به محصولات تراریخته باید در مراجع علمی و در جمع های دانشگاهی مطرح شود و جای این بحث ها در کف خیابان نیست، چراکه نباید فضای جامعه را بی دلیل نگران کرد ولی جای خوشحالی دارد که این موضوع اکنون در یک جمع علمی مطرح شده است.

وی افزود: ما برای پیشرفت علاوه بر توجه به دانش بومی، باید دانش ها و تکنولوژی نوین را هم مد نظر قرار دهیم و زیرا در صورت نادیده گرفتن تکنولوژی روز دنیا از نظر علمی وابسته خارج از کشور می شویم.

رئیس انجمن ژنتیک ایران اظهار داشت: اگر قرار باشد تکنولوژی نوینی در دنیا مطرح شود و ما 10 سال صبر کنیم تا همه چالش ها و اشکالات برطرف شده و سپس از آن استفاده کنیم، به طور قطع از دانش روز دنیا عقب مانده و فقط مصرف کننده می شویم.

تولایی با اشاره به اینکه اقتصاد سنتی صنعتی به ویژه در حوزه کشاورزی در مسیر گذر به سمت اقتصاد و صنعت دانش بنیان است، گفت: به عنوان نمونه 93 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود و بازاری بالغ بر 8 میلیارد دلار در جهان دارد که متاسفانه سهم ایران در حدود 500 میلیون دلار که حدود یک پانزدهم بازارهای جهانی است.

وی افزود: سهم عمده این بازار سهم دانش بنیان و کشورهایی که محصول زعفران ما را خیلی ارزان به دست می آورند و با فرآوری مناسب، سهم بیشتری در بازار را به خود اختصاص می دهند.

رئیس انجمن ژنتیک ایران اضافه کرد: اگر ما در حوزه دانش و علم روز دنیا، خودمان تحقیق و پژوهش نداشته و دانش روز جهانی را در داخل بومی نکنیم، عقب می مانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همه آگاه هستند که داروهای شیمیایی ممکن است برای بدن آسیب هایی داشته باشد، اما هیچکس نمی گوید که به خاطر این آسیب باید کل سیستم دارویی را کنار گذاشت و از این دانش استفاده نکرد، بلکه برای درمان یک بیماری بزرگ تر ناگزیر به استفاده از این محصولات هستیم.

وی در این این بخش به تولید محصولات تراریخته اشاره کرد و افزود: این محصولات یک بسته کلی نیست تا ما به آن به صورت صفر و یا 100 نگاه کنیم و نمی توانیم این پدیده را به طور کامل نفی و یا تایید کنیم.

رئیس انجمن ژنتیک ایران با بیان اینکه ما باید مسلط به دانش روز دنیا باشیم و دانش روز را متناسب با منافع ملی به خدمت بگیریم، توضیح داد: آمارها می گوید که ما سالانه 300 میلیون تن غذا در کشور نیاز داریم و ظرفیت تولید ما حدود 100 میلیون تن در سال است.

وی به موضوع امنیت غذایی مردم اشاره کرد و بیان داشت: بیش از 50 درصد کالری مورد نیاز در سبد غذایی ما وابسته به واردات از خارج از کشور است و بنابراین ما باید در کنار به خدمت گرفتن همه ظرفیت های موجود در کشور، دانش های نوین را هم به خدمت گرفته و بر آن مسلط باشیم تا بتوانیم به خودکفایی تولید غذای مورد نیاز داخل دست پیدا کنیم.

رئیس انجمن ژنتیک ایران به مخالفت دکتر متولی زاده در خصوص محصولات تراریخته اشاره کرد و گفت: محصولات تراریخته که 20 سال است در دنیا مصرف می شود، این همه چالش به راه انداخته و با دیدگاه شما معلوم نیست اگر می خواستیم یک محصول نوین را در ایران تولید کنیم، چقدر چالش ایجاد می شد و اصلاً به ما اجازه تحقیق در این زمینه را می دادند و یا خیر.

وی ادامه داد: ایران در سال 93 در مجموع 12 میلیارد دلار نهاده وارد کرد که این رقم در سال 94 به بیش از 14 میلیارد دلار افزایش یافت که در پاسخ به چرایی این واردات باید گفت که برای تامین امنیت غذایی به این واردات نیاز داشتیم.

تولایی افزود: در کشور ما 58 میلیون هکتار زمین بایر داریم و برای استفاده بهینه از این قابلیت باید به دنبال نسخه ی شفابخش باشیم.

رئیس انجمن ژنتیک ایران اظهار داشت: در حاشیه دریای عمان و خلیج فارس سه استان مهم و بزرگ کشور قرار دارد و در این استان ها با مشکل و دغدغه های بسیاری از جمله بیکاری روبه رو هستیم، این در حالی است که در این استان ها زمین خشک فراوان داریم و منابع آبی زیادی داریم که متاسفانه شور است، حال اگر بتوانیم یک گیاهی به مانند گندم را با تغییرات ژنتیکی به آب شور و زمین خشک مقاوم کنیم و اثبات کنیم که این گندم هیچ تفاوتی با دیگر گندم ها ندارد، چه اشکالی وارد می شود و چه آسیبی می بینیم.

تولایی تصریح کرد: دوستانی که انتقاد می کنند و این نسخه را قبول ندارند، باید پاسخ دهند که چه نسخه جایگزینی را مطرح می کنند؟ آیا باز هم می گویند واردات داشته باشیم و سالانه 14 میلیارد غذا وارد کشور کنیم.

وی گفت: دانشمندان گیاه شناس و متخصص کشاورزی در همین ایران یک گونه گندم وحشی در کویر لوت به دست آورده اند که به آب شور و زمین خشک با 40 گرم شوری در لیتر مقاوم است که ما می توانیم ژن مقاومت در برابر آب شور و خشکی را از این گیاه گرفته و به گندم های مورد کشت وارد کنیم و چرا ما نباید از این دانش استفاده کنیم.

تولایی اظهار داشت: بر اساس آمارهای رسمی بیش از 80 درصد محصولات کشاورزی موجود در بازارهای جهانی تراریخته هستند و ما هم از همین محصولات وارد می کنیم.

وی در پایان اظهار داشت: ما سالانه حجم زیادی از محصولات تراریخته را وارد می کنیم، اما فقط چند ماه است که این همه سر و صدا به پا شده و جنجال شده که آنهم برای اینکه فقط دولت می خواهد در سال 96 برای تولید یک نوع محصول تراریخته در کشور بودجه ای اختصاص دهد. به نظر من این مخالفت ها و مقابله ها ابهام برانگیز است و شاید منافع عده ای در واردات به خطر می افتد.

منبع: ایرنا


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.