کاهش وابستگی ایران به واردات با تولید داخلی محصولات تراریخته رقم خواهد خورد!

دکتر بهزاد قره یاضی، رئیس انجمن ایمنی زیستی، در نشست “محصولات تراریخته، فرصت ها و دستاورد ها” که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد در تعریف محصولات تراریخته گفت: محصولات تراریخته محصولاتی هستند که صفات آن‌ها با استفاده از پیشرفته‌ترین روش‌های علمی روز از جنبه‌های کیفی، سلامتی و بهره‌وری بالا در کشاورزی بهبود یافته و معایب آن‌ها برطرف شده است. وی در مورد لزوم حمایت از تولید گیاهان تراریخته در داخل کشور گفت: دانشگاه ها با امکان ارائه اطلاعات علمی و معتبر نقش مهمی در ایجاد بستر مناسب برای حمایت از محصولات تراریخته مخصوصا در …

رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی در مشهد:

کاهش وابستگی ایران به واردات با تولید داخلی محصولات تراریخته رقم خواهد خورد!


دکتر بهزاد قره یاضی، رئیس انجمن ایمنی زیستی، در نشست  “محصولات تراریخته، فرصت ها و دستاورد ها”  که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد در تعریف محصولات تراریخته گفت: محصولات تراریخته محصولاتی هستند که صفات آن‌ها با استفاده از پیشرفته‌ترین روش‌های علمی روز از جنبه‌های کیفی، سلامتی و بهره‌وری بالا در کشاورزی بهبود یافته و معایب آن‌ها برطرف شده است.

وی در مورد لزوم حمایت از تولید گیاهان تراریخته در داخل کشور گفت: دانشگاه ها با امکان ارائه اطلاعات علمی و معتبر نقش مهمی در ایجاد بستر مناسب برای حمایت از محصولات تراریخته مخصوصا در میان تصمیم گیران اصلی کشور دارند.

قره یاضی به ویژه بر سخن مقام معظم رهبری تاکید کرد که فرموده اند: امنیت غذایی باید با تکیه بر منابع داخلی باشد. وی ادامه داد اکنون بخش زیادی از غذای کشور از طریق واردات تامین می شود و بیش از 55 در صد کالری مورد نیاز کشور وارداتی است و مقدار زیادی از این محصولات وارداتی هم تراریخته است و تولید داخلی محصولات تراریخته گام بزرگی در کاهش وابستگی ایران به واردات هم خواهد بود.

برنده جایزه کاج طلایی محیط زیست ضمن ارائه پاسخ علمی شبهات مطرح شده در مورد محصولات تراریخته تاکید کرد برای رسیدن به توسعه پایدار لازم است از انواع روش های در کشاورزی استفاده شود. وی از کشاورزی ارگانیک و روش های سنتی کشت به عنوان سایر روش های ضروری در کشاورزی یاد کرد. وی تولید محصول سالم در کنار کاهش خسارت به محیط زیست را از جمله دستاوردهای محصولات تراریخته دانست وگفت کاهش مصرف سموم کشاورزی به حفاظت از محیط زیست و سلامت مردم کمک می کند وکشت محصولات تراریخته نیز در این زمینه بسیار موثر بوده است.

قره یاضی اظهار داشت متاسفانه گیلان رتبه دوم آمار ابتلا به سرطان را در کشور داراست  که بخش عمده ای از آن به دلیل قرار گرفتن کشاورزان در معرض سموم شیمیایی و برای مبارزه با کرم ساقه خوار برنج بوده است، در حالی که برنج تراریخته در مراحل مختلف کشت کاملا بی نیاز از مصرف سموم است.

وی در تبیین پشتوانه علمی قوی سلامت محصولات تراریخته گفت: بررسی حدود دو هزار پژوهش انجام شده در مورد محصولات تراریخته نشان داده است که این محصولات خطری برای انسان و محیط زیست نداشته اند و با کمک به کاهش 37 درصدی مصرف سموم باعث حفظ سلامت محیط زیست هم شده اند. وی تاکید کرد تاکنون هیچ منبع علمی معتبر عدم سلامت محصولات تراریخته را تایید نکرده است.

این متخصص مهندسی ژنتیک کشاورزی با انتقاد از افرادی که اصرار دارند که مهندسی ژنتیک گیاهی فقط جنبه پژوهشی داشته باشد گفت پژوهشی که منجر به تجاری سازی نشود به خودی خود شکست خورده است.

وی بیان کرد برای مقابله با موج مخالفت های غیر علمی که در مورد محصولات تراریخته مطرح می شود لازم است مراکز علمی و پژوهشی از جمله دانشگاه ها برای اقناع سیاستگذاران در راستای حمایت از تولید داخلی محصولات تراریخته تلاش کنند.

نشست  “محصولات تراریخته، فرصت ها و دستاورد ها”  که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد با استقبال کم نظیر دانشجویان رشته های بیوتکنولوژی و به نژادی در مشهد همراه بود.



ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.