زیست فناوری در لایحه بودجه سال 1396 کل کشور
فناوریهای نو از جمله زیست فناوری نقش مهمی را در اقتصاد جوامع ایفا میکنند، از اینرو در کشور ما نیز توسعه فناوریهای نو در اسناد بالادستی نظام از جمله سند چشمانداز نظام در افق 1404، توصیههای موکد مقام معظم رهبری، اولویتهای الف نقشه جامع علمی کشور، سیاستهای کلی علم و فناوری، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و اسناد برنامه ششم توسعه مورد توجه جدی قرار گرفته است. دستگاههای اصلی در حوزه زیست فناوری مشتمل بر ستاد توسعه زیست فناوری، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، پژوهشگاه رویان، زیست بانک جهاد دانشگاهی، پژوهشکده فناوریهای نوین علوم پزشکی- ابن سینا، پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان، پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، انستیتو پاستور، موسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی و پارک زیست فناوری خلیج فارس هستند که در سال 1395 حدود 1961 میلیارد ریال اعتبار هزینهای و 697 میلیارد ریال اعتبار تملک داراییهای سرمایهای ذیل جدول 7 و حدود 945 میلیارد ریال اعتبار هزینهای و 778 میلیارد ریال اعتبار تملک داراییهای سرمایهای از محل جدول 14 قانون بودجه سال 1395 کل کشور که در راستای بند 8-2 سیاستهای کلی علم و فناوری …
زیست فناوری در لایحه بودجه سال 1396 کل کشور
فناوریهای نو از جمله زیست فناوری نقش مهمی را در اقتصاد جوامع ایفا میکنند، از اینرو در کشور ما نیز توسعه فناوریهای نو در اسناد بالادستی نظام از جمله سند چشمانداز نظام در افق 1404، توصیههای موکد مقام معظم رهبری، اولویتهای الف نقشه جامع علمی کشور، سیاستهای کلی علم و فناوری، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و اسناد برنامه ششم توسعه مورد توجه جدی قرار گرفته است. دستگاههای اصلی در حوزه زیست فناوری مشتمل بر ستاد توسعه زیست فناوری، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، پژوهشگاه رویان، زیست بانک جهاد دانشگاهی، پژوهشکده فناوریهای نوین علوم پزشکی- ابن سینا، پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان، پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، انستیتو پاستور، موسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی و پارک زیست فناوری خلیج فارس هستند که در سال 1395 حدود 1961 میلیارد ریال اعتبار هزینهای و 697 میلیارد ریال اعتبار تملک داراییهای سرمایهای ذیل جدول 7 و حدود 945 میلیارد ریال اعتبار هزینهای و 778 میلیارد ریال اعتبار تملک داراییهای سرمایهای از محل جدول 14 قانون بودجه سال 1395 کل کشور که در راستای بند 8-2 سیاستهای کلی علم و فناوری کشور ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به حداقل ۴% تولید ناخالص داخلی تا پایان سال ۱۴۰۴ با تأکید بر مصرف بهینه منابع و ارتقاء بهرهوری در نظر گرفته شده است برای این دستگاهها منظور شده در لایحه بودجه سال 1396 کل کشور که روز یکشنبه 14 آذر ماه سال جاری توسط ریاست محترم جمهور و در موعد قانونی به مجلس شورای اسلامی تحویل داده شد با وجود تمام محدودیتهای پیش روی دولت و در حد مقدورات توجه به این دستگاههای اجرایی انجام شد، ارقام جدول 7 لایحه بودجه 96 با رشد متوسط 9/14 درصدی اعتبارات هزینهای زیست فناوری به حدود 2254 میلیارد ریال و اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای با حدود 8/11 درصد کاهش به 615 میلیارد ریال برای این دستگاهها رسید البته اعتبارات جدول 14 لایحه پیشنهادی دولت نیز در بخش هزینهای دارای 4/34 درصد رشد بود که به حدود 1270 میلیارد ریال رسید و در بخش تملک داراییهای سرمایهای با 6/3 درصد افزایش به 806 میلیارد ریال افزایش یافت.
البته در حوزه تمام فناوریهای نو از جمله زیست فناوری فعالیتهای گستردهای نیز به صورت پراکنده ذیل پارکهای علم و فناوری سراسر کشور و از طریق شرکتهای دانشبنیان فعال در حوزههای غذایی، دارویی، زیست محیطی و … در زمینه زیست فناوری صورت میپذیرد که میزان کمکهای مالی دولت به آن ها و درآمدهای حاصله از آن ها در این خصوص به آسانی قابل احصا نیست ولی تخمین زده میشود که در مجموع بیشتر از اعتبار تخصیص یافته به واحدهای پژوهشی طراز اول یاد شده اعتبار دریافت میکنند. وجود مشکلاتی از قبیل کاهش تخصیص اعتبارات که ناشی از عدم تحقق درآمدهای پیشبینی شده کشور میباشد از مشکلات پیش روی دولت است لیکن علیرغم تمام محدودیتهای موجود تلاش شده تا اعتبارات مورد نیاز حوزه فناوریهای نوین تا حد امکان فراهم شود.