افزایش مواد مغذی و امنیت غذایی بالا؛ عوامل کلیدی در پذیرش محصولات تراریخته توسط مصرفکنندگان
تهیه و تنظیم: لیلا سرمدی- حاصل جدیدترین پژوهش آماری که در دانشگاه ایالت کارولینای شمالی و دانشگاه مینسوتا انجام شد؛ نشان داد که اکثریت مردم مایل به پذیرش و مصرف محصولات تراریخته در غذای خود هستند به شرطی که فناوری نوین مهندسی ژنتیک …
این پژوهش در قالب طرح سوال، در سطح ملی میان 1117 نفر مصرفکننده محصولات تراریخته در آمریکا انجام شد. شرکتکنندگان به سوالات این پژوهش که در رابطه با پذیرش، خرید و مصرف محصولات تراریخته و افزودن آنها به برنامه غذایی بود، با رضایت پاسخ دادند. به طوری که اکثریت شرکتکنندگان، تمایل خود را از خرید و مصرف غذاهای تراریخته و محصولات تراریخته فرآوریشده اعلام کردند. همچنین سوالاتی در رابطه با قیمت و تنوع محصولات تراریخته پرسیده شد. اکثر شرکتکنندگان اعلام کردند که مایل به خرید دستاوردهای بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی و محصولات تراریختهای هستند که میزان مواد مغذی و ایمنی محصولات، بالاتر از نمونههای مشابه باشد. همچنین مزه بهتر غذاهای تراریخته و مزایای زیستمحیطی محصولات تراریخته از جمله پاسخهای مطرحشده توسط شرکتکنندگان بود. پژوهشگران از پاسخ سوالات این نظرسنجی که به صورت یک پژوهش پیمایشی انجام شد، دریافتند که شرکتکنندگان در این پژوهش به چهار گروه تقسیم میشوند که عبارتند از
1. گروه دافع فناوریهای نوین: 18 درصد شرکتکنندگان، پذیرش فناوریهای نوین و مهندسی ژنتیک را به کلی رد میکنند و تحت هیچ شرایطی مایل به خرید غذاهای تراریخته نیستند!
2. گروه مخالف فناوریهای نوین: 19 درصد شرکتکنندگان، مخالف بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی هستند و فقط به شرطی محصولات تراریخته را از بازار خریداری میکنند که این محصولات امنیت غذایی بیشتری داشته باشند!
3. گروه وابسته به قیمت: 23 درصد شرکتکنندگان، مایل به خرید محصولاتی با قیمت کمتر هستند. به طوری که این دسته افراد محصولاتی را با قیمت و ارزش کمتر میخرند و فرقی نمیکند که محصول تراریخته یا غیر تراریخته باشد؛ فقط باید ارزان باشد!!
4. گروه طرفدار مزایا: 40 درصد شرکتکنندگان، مایل به خرید محصولاتی با مزیت بیشتر در صنایع غذایی و مزایای زیستمحیطی هستند.
طبق پژوهش انجامشده، مصرفکنندگان به طور کلی به دو دسته تقسیم شدند: 1. افراد موافق فناوریهای نوین و مصرفکننده محصولات تراریخته، 2. افراد مخالف فناوریهای نوین و دافع محصولات تراریخته. دکتر جنیفر کزما سرپرست پژوهش، در این رابطه گفت که اکثر مردم به شرطی مایل به خرید محصولات حاصل فناوریهای نوین بیوتکنولوژی یا نانوتکنولوژی هستند که آن محصولات، امنیت و سلامت غذایی برای آنها داشته باشد.
طبق این پژوهش، اکثر شرکتکنندگان از گروه چهارم بودند و در پاسخهای خود اعلام کردند که موافق فناوریهای نوین و مصرف محصولات تراریخته با ارزش غذایی بالاتر و امنیت غذایی بیشتر هستند. بنابراین، محصولات تراریخته پتانسیل زیادی برای حضور در بازار و رقابت با سایر محصولات مشابه در دنیا دارند و طبق این پژوهش؛ کارخانهها و شرکتهای تولیدکننده محصولات تراریخته برای رضایت بیشتر مصرفکنندگان محصولات تراریخته، باید امنیت غذایی و بهبود مواد مغذی محصولات تراریخته را در اولویت قرار دهند چرا که طبق آخرین نظرسنجی انجامشده، اکثر مردم تمایل خود را به خرید و مصرف محصولات تراریخته با ارزش غذایی بالاتر و امنیت غذایی بیشتر اعلام کردند.
گفتنی است که در حال حاضر بیش از 175 میلیون هکتار سطح زیر کشت دنیا متعلق به گیاهان تراریخته است و آمریکا با 1/70 میلیون هکتار سطح زیر کشت، در صدر کشورهای تولیدکننده انواع محصولات تراریخته از جمله ذرت، سویا، پنبه، کلزا، چغندرقند، یونجه، پاپایا و کدو قرار دارد. محصولاتی که با دارابودن کیفیت و کمیت بیشتر؛ سلامت و امنیت غذایی و با عدم مصرف علفکشها و آفتکشها محیط زیست سالمتری را به ارمغان آوردهاند. تا چندی دیگر با آغاز سال 2015 میلادی، آخرین گزارش وضعیت سطح زیر کشت محصولات تراریخته در انتهای سال 2014 میلادی منتشر خواهد شد و برگی دیگر از موفقیت کشت و تولید گیاهان تراریخته در دنیا و روند تصاعدی رشد محصولات تراریخته را ورق خواهد زد.
حاصل پژوهش فوق، در مجله Journal of Agricultural Economics در دوم دسامبر 2014 منتشر شده است. علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به سایت اخبار دانشگاه کارولینای شمالی به آدرس http://news.ncsu.edu/2014/12/kuzma-tech-food-2014/. مراجعه کنند.
مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران