همراهی پژوهشگران و مجلس در حوزه تراریخته

رئیس انجمن ایمنی زیستی گفت: بند الحاقی ۴ تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۹۷ که مربوط به افزایش عوارض ورودی محصولات تراریخته بود، در مجلس شورای اسلامی رای نیاورد و از بودجه حذف شد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از مهر بهزاد قره‌یاضی اظهار داشت: در بند الحاقی ۴ تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ ، مقرر شده بود که مصرف محصولات تراریخته انسانی ممنوع شود و سازمان پدافند غیر عامل به فهرست صادرکنندگان مجوز ورود محصولات تراریخته اضافه شود. در همین حال ۱۰ درصد عوارض ورودی به محصولات تراریخته وارداتی اضافه شود.

وی با تاکید بر اینکه تلاش پژوهشگران و روشنگری جامعه علمی سبب شد که این پیشنهاد عجولانه از بودجه ۹۷ حذف و از دستور کار خارج شود، گفت: معایب این بند الحاقی عجولانه و عوارض ناشی از آن پیش از این توسط انجمن ایمنی زیستی به اطلاع مسئولان رسیده بود.

رئیس انجمن ایمنی زیستی با اشاره به حمایت جامعه علمی و همراهی برخی نمایندگان مجلس در روشنگری مشکلات این تصمیم، اضافه کرد: نمایندگان مجلس با رای قاطعی این بند الحاقی را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق فرستادند و در این کمیسیون، اعضا با دقت نظر بیشتر رای به حذف کل بند الحاقی دادند.

قره‌یاضی این اقدام را دستاورد مهمی برای جامعه علمی کشور عنوان کرد و گفت: با این وجود اما همچنان حجم واردات محصولات تراریخته (و غیر تراریخته) به کشور آزار دهنده است و ما تاکید داریم که تولید برخی محصولات تراریخته (از جمله پنبه تراریخته مقاوم به آفات) در کشور تا مرز خودکفایی و حتی صادرات امکانپذیر است.

گفتنی است در جریان بررسی قانون بودجه سال 97  نمایندگان محترم مردم به ویژه دکتر سروش نماینده تهران و دکتر جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی  یادداشت های فاضلانه ای را برای روشنگری در مورد معایب این بند الحاقی منتشر کرده بودند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.