اشتغال پایدار برای دانش آموزان در حوزه زیست فناوری

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری گفت: می‌خواهیم به کمک بخش خصوصی در حوزه زیست فناوری برای دانش آموزان اشتغال‌‎زایی کنیم.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در مراسم امضای تفاهم نامه بین موسسه علمی آینده سازان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که صبح امروز 12 اسفند در معاونت علمی و فناوری برگزاری شد، گفت: تفاوت این تفاهم نامه با دیگر تفاهم نامه های موجود این است که ما از عمل شروع کرده ایم تا به حل  مشکل ها بپردازیم.

 دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به اینکه موسسه علمی آینده سازان برای حل مشکل ها پتانسیل کافی را دارد، اظهار کرد: جریانی را آغاز کردیم تا به کمک آن به مدل جامعه برسیم برای رسیدن به این مدل باید دانش آموزان مشوق شوند تا به کمک آنها به رفع چالش های کشور بپدازیم.

 وی با بیان اینکه تمام حوزه های علمی ثروت آفرین نیستند، گفت: حوزه هایی داریم که ممکن است علمی باشند اما ثروت آفرین نه و یا بلعکس، اما حوزه زیست فناوری که در اولویت الف نقشه علمی کشور قرار دارد هم اقتصادی است و هم اشتغال آفرین و علمی، ورود دانش آموزان به این حوزه می تواند سبب گسترش علم شود.

 قانعی با اشاره به اینکه حوزه زیست فناوری حوزه ای میان رشته‌ای است، اظهار کرد: کسی که بخواهد در حوزه زیست فناوری ورود پیدا کند احتیاج به تخصص در رشته بیوتکنولوژی ندارد و حتی کسی که شیمی خوانده باشد و یا بتواند تجهیزات پزشکی را بسازد می تواند در حوزه زیست فناوری نقش آفرین باشد یعنی همه استعدادها را می توان در حوزه زیست فناوری دید.

خلق ارزش افزوده به منظور ترویج علم

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری ادامه داد: دانش آموزان می توانند به ترویج علم بپردازند منظور از ترویج علم آن است که بتوانیم ارزش افزوده را خلق کنیم و هر استعدادی می تواند این ارزش افزوده را خلق کند.

وی در رابطه با مدل ستاد زیست فناوری در راستای تربیت دانش آموزان اظهار کرد: مدل ما این است که بتوانیم بخش خصوصی را وارد فعالیت های خود کنیم، زیرا مردم حاضر هستند برای فرزند خود هزینه کنند و این هزینه سبب فناور شدن آنها خواهد شد این تفاهم نامه می گویند که ما باید چیزی را به دانش آموز یاد دهیم که بتوانیم به کمک آن به حل چالش های کشور بپردازیم.

 قانعی تصریح کرد: برخی به ما خرده می‌گیرند که فعالیت ها را باید از دانشگاه شروع کنیم اما امروز در جشنواره های دانش آموزی می بینیم که بسیاری از دانش آموزان توانسته اند تابوها را بشکنند و این پرورش خودباوری در میان دانش آموزان وظیفه ای است که ما در حال انجام آن هستیم.

ضرورت ایجاد  شاخص محتوا و میزان اشتغال برای دانش آموزان

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه شاخص محتوا و میزان اشتغال برای دانش آموزان باید ایجاد شود گفت: بزرگترین مشکل ما در حوزه کشاورزی است و این به دلیل آن است که اغلب کشاورزان ما افرادی بی سواد هستند اما ما می توانیم به کمک برقراری ارتباط با فرزندان این کشاورزان علم و دانش را انتقال دهیم تا این انتقال دانش برای دانش آموزان اشتغال پایدار را ایجاد کند.

اولین  تفاهم نامه اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزی با ستاد زیست فناوری

در ادامه این مراسم ارشاد استعدادی مدیر عامل موسسه علمی آینده سازان با اشاره به اینکه بر اساس ضرورت های علمی باید به دانش آموزان توجه کرد،گفت: جلسات متعددی را با ستاد زیست فناوری داشته ایم که در نهایت منجر به امضای تفاهم نامه ای شد.

 مدیر عامل موسسه علمی آینده سازان ادامه داد: بر اساس حمایت‌های ستاد زیست فناوری ظرفیت خود را برای فعالیت در این حوزه به کار بردیم تا بتوانیم فعالیت های مناسبی  را انجام دهیم.

 وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مولفه های رشد هر مجموعه ای نیروی انسانی آن است، گفت: در حال حاضر ما از این نیروی انسانی با استعدادی استفاده می کنیم که به کمک آن بتوانیم هم افزایی خوبی را انجام دهیم، اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان 7 هزاردانش آموز در مقطع متوسط دوم و 5 هزار دانش آموز در مقطع متوسطه اول دارد که به کمک آنها توانسته ایم فعالیت های علمی بسیاری را انجام دهیم.

استعدادی یادآور شد: به دلیل اهمیت حوزه زیست فناوری و دانش آموزی این اولین تفاهم نامه در حوزه علمیاتی است که با ستاد زیست فناوری منعقد کرده ایم و امیدوارم هستیم تا بر مبنای سیاست های علمی بتوانیم نقش خود را به عنوان یک تشکل دانش آموزی به درستی انجام دهیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.