تدوین سند توسعه اقتصاد زیست‌فناوری تایلند / ۱۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری طی ۱۰ سال

نخستین برنامه توسعه اقتصادی زیستی تایلند با هدف ترویج سرمایه‌گذاری خصوصی در تحقیق و توسعه بیوتکنولوژی و ایجاد ارزش افزوده برای محصولات زیست‌فناوری کشاورزی تدوین شد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از زیست‌فن، انتظار می‌رود برنامه توسعه اقتصاد زیستی که در دست بررسی در کمیته راهبردی ایمنی زیستی به ریاست معاون نخست وزیر است، اواخر سال آینده به کنگره تایلند ارائه شود. 

بنابر این گزارش، اخیرا بیست و سه سازمان تایلند شامل سازمان‌های دولتی، بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، در اوایل سال جاری تفاهم نامه‌ای را برای توسعه بخش‌های اقتصاد زیستی امضا کرده‌اند. بخش خصوصی پیشنهاداتی نیز مبنی بر اصلاح قوانین و مقررات دولتی موجود که به عنوان موانعی برای سرمایه گذاری تلقی می شود، ارائه نموده است.

اقتصاد مبتنی بر زیست شناسی یا اقتصاد زیستی شامل فعالیت‌های اقتصادی ناشی از فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی متمرکز بر بیوتکنولوژی است. در برنامه توسعه اقتصاد زیستی تایلند این بخش به پنج بخش انرژی زیستی، بیوشیمی، کشاورزی و غذا، خوراک حیوانات و محصولات پزشکی بیولوژیکی تقسیم است. طبق برنامه توسعه پیشنهادی نشاسته تاپیوکا و نیشکر، که امروزه به عنوان مواد خام برای بسیاری از صنایع مانند اتانول، بیوپلاستیک، غذا، انرژی زیستی و محصولات دارویی بیولوژیکی استفاده می شود، در اولویت اول خواهد بود.

یکی از پیشنهادهای بخش خصوصی ایجاد یک منطقه ویژه اقتصادی برای این منظور است که احتمالا در اطراف مراکز نیشکر احداث خواهد شد. کمیته راهبردی ایمنی زیستی موافقت کرده است دولت منطقه ویژه اقتصاد زیستی را برای افزایش ارزش محصولات کشاورزی توسعه دهد.

انتظار می‌رود سرمایه گذاری بخش خصوصی در برنامه ده ساله توسعه اقتصاد زیستی حدود ۱۳میلیارد دلار باشد.

سند ملی زیست‌فناوری و راهبردهای اجرایی آن در جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۸۶ اهداف و راهبردهایی را در حوزه اقتصاد و تحقیق و توسعه زیستی مقرر کرده بود که با کارشکنی‌های فراوان در حوزه کشاورزی تا کنون دنبال نشده است. ماده ۲ قانون ملی ایمنی زیستی مصوب سال ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی نیز تولید ملی محصولات تراریخته را تکلیف کرده است.

منبع: +

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.