جامعه علمی مهندسی ژنتیک خواستار شد:

رسانه ملی از رویکرد سیاسی در حوزه تراریخته اجتناب کند!

در پی شدت گرفتن رویکرد غیر علمی در حوزه مهندسی ژنتیک، جامعه علمی کشور این بار در سومین کنگره بین‌المللی و پانزدهمین کنگره ژنتیک به جریان سازی علیه فناوری مهندسی ژنتیک واکنش نشان داد.

سومین کنگره بین‌المللی و پانزدهمین کنگره ژنتیک ایران به طور مشترک با انجمن ژنتیک آلمان و با همفکری و همکاری گسترده بیش از یک هزار نفر از اندیشمندان، متخصصان، محققان و دانشجویان حوزه‌های مختلف علوم ژنتیک در سراسر کشور از 23 تا 25 اردیبهشت 1397 در محل سالن اجلاس سران با موفقیت برگزار شد.

دکتر محمود تولایی رئیس انجمن ژنتیک در آیین اختتامیه ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری کنگره و پژوهشگران برگزیده ژنتیک قطعنامه پایانی سومین کنگره بین‌المللی و پانزدهمین کنگره ملی ژنتیک را قرائت کرد.

در این قطعنامه بر اهمیت اقتصاد دانش بنیان و حمایت از تولید ملی بر بستر تحقیق و دانش بومی، پشتیبانی بیشتر از کارآفرینان داخلی، هدایت و حمایت هوشمندانه از شرکت های دانش بنیان در حوزه ژنتیک و زیست‌فناوری تاکید شده است.

همچنین در این قطعنامه، شرکت کنندگان در همایش با اشاره به نقش تاثیرگذار مهندسی ژنتیک در دستیابی به محصولات مطلوب کشاورزی، از رسانه ها به ویژه رسانه ملی تقاضا دارند از رویکرد سیاسی در فناوری‌های اقتدار آفرین و ایجاد نگرانی‌های غیر علمی نسبت به این فناوری سرنوشت‌ساز، اجتناب کرده و از مسئولین محترم درخواست دارند که تسهیل صدور مجوز و فرآیند تبدیل دستاوردهای علمی در عرصه‌های کشاورزی و تولید داخلی تحت نظارت قوانین ملی و ضوابط استاندارد، بر صدور مجوز واردات بی‌رویه بذر، نهاده و محصولات کشاورزی، در اولویت قرار گیرد.

گفتنی است ایران به عنوان اولین کشور اسلامی بیش از دو دهه است که به فناوری تولید محصولات سالم تراریخته دست یافته است. با وجود بهره مندی ایران از قانون ملی ایمنی زیستی به عنوان یکی از مترقی ترین قوانین ایمنی زیستی جهان به نظر می‌ رسد فناوری ستیزی و جریان سازی علیه فناوری های نوین به ویژه مهندسی ژنتیک در فضایی غیر علمی مانع از تولید ملی شده است.

جریان مبارزه با فناوری در حالی مانع از تولید ملی محصولات تراریخته شده است که انواع وارداتی این محصولات سالهاست در داخل کشور مصرف می شوند. و در این مدت هیچ یک از به اصطلاح منتقدین این فناوری اعتراضی علیه واردات این محصولات نداشته اند.

انجمن های علمی امیدوارند تولید ملی محصولات تراریخته همزمان با سال حمایت از کالای ایرانی و در سایه حمایت داهیانه مقام معظم رهبری در چهارچوب ضوابط و قوانین هر چه زودتر رقم بخورد.

دکتر محسن ابراهیمی، دبیر اجرایی این دوره از کنگره ژنتیک ایران در آیین اختتامیه این رویداد افزایش تعداد شرکت کننده ها به ویژه حضور بانوان پژوهشگر را از ویژگی های این دوره دانست. وی گفت بیش از 800 مقاله در این کنگره داوری شد.

نسخه نهایی قطعنامه کنگره ژنتیک 97 اینجا قابل دسترسی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.