دکتر امیر موسوی: تراریخته موجب افزایش عملکرد و کمک به محیط زیست شده است

پژوهشگر پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری در نشست «تراریخته؛ بایدها و نبایدها» گفت: افزایش درآمد کشاورزان، کاهش فقر و گرسنگی، کمک به تنوع زیستی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش مصرف سم از مزایای اقتصادی، سلامتی و زیست‌محیطی محصولات تراریخته بوده است.

امیر موسوی عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنیتک و زیست‌فناوری صبح امروز در نشست «تراریخته؛ بایدها و نبایدها» گفت: دستاوردهای زیست‌فناوری از سال 2000 با تولید داروهای نوترکیب آغاز شد.

وی افزود: در حال حاضر نزدیک به 190 میلیون هکتار در سطح جهان زیر کشت تراریخته رفته است. این مقدار نسبت به سال گذشته 3 درصد افزایش داشته است. عمده محصولات تراریخته در حال حاضر شامل سویا، ذرت، پنبه و کلزا است که مقاوم به آفت و علف کش هستند. فناوری تراریخته برای تولید گیاهان مقاوم به بیماری‌های ویروسی هم بسیار مهم است.

این پژوهشگر زیست فناوری گفت: در حال حاضر بین 5 تا 10 میلیون تن ذرت و سویا وارد کشور می‌شود. برخی مطرح می‌کنند که این واردات از کشورهای تولیدکننده محصولات غیر تراریخته باشد. باید دید آیا این محصولات غیر تراریخته مازاد بر نیاز کشورها بوده و صادر می‌شود که ما وارد کنیم.

دکتر موسوی با اشاره به مجوزهای صادرشده در جهان برای محصولات تراریخته گفت: طبق آخرین آمارها 67 کشور برای 4 هزار و 133 رخداد تراریخته مجوز صادر کرده‌اند. ژاپن بیشترین تعداد صدور مجوز را دارد و برای محصول ذرت بیشترین مجوزها در جهان صادر شده است.

وی درباره مزایای محصولات تراریخته به لحاظ سلامت و محیط زیست گفت: طی دو دهه گذشته افزایش درآمد کشاورزان، کاهش فقر و گرسنگی، کمک به تنوع زیستی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش مصرف سم از مزایای اقتصادی، سلامتی و زیست‌محیطی محصولات تراریخته بوده است.

این استاد دانشگاه با مطرح کردن این پرسش که آیا برای واردات این محصولات نظارت دقیقی صورت می‌گیرد گفت: پاسخ این پرسش مثبت است و ما آزمایشگاه‌های مجهز و مرجع داریم که به شناسایی رخدادهای تراریخته اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به نابجا بودن جنجال‌های رسانه‌ای علیه محصولات تراریخته گفت: باید مستند سخن گفته شود و روش صحیح این است که اگر فردی راجع به سمیت، آلرژی‌زایی و یا هر ملاحظه دیگری در مورد تراریخته ها پرسش یا مستنداتی داشته باشد هنگام ارزیابی محصولات تراریخته مطرح کند. بسیاری افراد نمی‌دانند ارزیابی مخاطرات محصولات تراریخته با دقت زیادی انجام می‌شود و صدور مجوز پس از ارزیابی صورت می‌گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.