استقبال استان همدان از دستاوردهای زیست فناوری

معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با هدف ترویج زیست فناوری در کشور، کارگاههای آموزشی و نشست های تخصصی با موضوع زیست فناوری در سراسر کشور کرده است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز همدان ، تامین غذای کافی ، سالم و دائمی و حفظ محیط زیست همواره از برنامه های مهم برای داشتن یک زندگی سالم است.

فاطمه فرشاد، مسئول برگزاری اين نشست تخصصی، گفت: بیوتکنولوژی در بخش کشاورزی توانسته با کاهش میزان مصرف سموم، غنی سازی محصولات کشاورزی و افزایش بهره وری کمک زیادی به جامعه کند و همین امر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را به برگزاری نشستهای تخصصی با این موضوع در استانهای مختلف از جمله استان همدان وا داشته است.

وی افزود: روشهای مختلف بیوتکنولوژی هم اکنون در تولید محصولات مهم و استراتژیک کشور از جمله برنج ، گندم ، ذرت و پنبه بکار گرفته می شود.

دکتر محمود تولایی، رئیس انجمن ژنتیک ایران، در این نشست اظهار داشت: ایران در زمینه تولید علم در دهک دوم جهان قرار دارد و کشورهای خاورمیانه که بیشترین صادرات مواد خام اولیه را دارند از حق وتو و عضویت دائم در شورای امنیت محروم هستند.

تولایی با اشاره به خودداری کشورهای برخوردار از فناوریهای نوین از انتقال این علوم به دیگر کشورها، بر ضرورت توجه دانشمندان کشورمان به این علوم و بومی سازی آنها در کشور برای جلوگیری از تهدیدهای دشمنان در زمینه سلامت و امنیت غذایی تاکید کرد.

 وي اضافه کرد : استان همدان هم با تولید حدود ۵ و نیم میلیون تن از ۱۱۸ میلیون تن محصولات کشاورزی کشور از استانهای پیشرو در بهره گیری از علم بیوتکنولوژی است .

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان نیز گفت: بیش از ۳ هزار طرح تحقیقاتی در زمینه گندم ، سیب زمینی ، گردو و محصولات دیگر در استان همدان در حال اجراست که همه با بهره گیری از روشهای نوین کشاورزی و بیوتکنولوژی است .

اسدیان افزود: افزایش عملکرد، خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک و جلوگیری از وابستگی به بیگانگان از دستاوردهای مهم بهره گیری از علم بیوتکنولوژی است .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.