در پانزدهمین کنگره ملی علوم زراعت و اصلاح نباتات بررسی شد:

مهندسی ژنتیک و مقابله با بحران آب

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی در افتتاحیه پانزدهمین کنگره ملی زراعت و اصلاح نباتات از ظرفیت مهندسی ژنتیک برای مدیریت کم آبی سخن گفت.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران پانزدهمین کنگره ملی علوم زراعت و اصلاح نباتات ساعاتی قبل با حضور جمع کثیری از پژوهشگران زراعت و اصلاح نباتات، نمایندگان و مسئولین کشوری آغاز به کار کرد.

مهندس شریعتمدار، مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی، در آیین افتتاحیه گفت: کمبود منابع آب به درستی در میان ابر چالش هایی که کشور با آن روبه رو است قرار گرفته است.

وی  با تشریح وضعیت منابع آب زیر زمینی گفت: در سال های 64 تا 67 سالانه ده سانتی متر از آب سفره های زیر زمینی کم می شد. در دوره بعد این کاهش به 27.8 رسید و در پانزده سال اخیر سطح سفره های زیر زمینی در کشور ما 47 درصد کاهش پیدا کرده است.

مهندس شریعتمدار ادامه داد: در حال حاضر 800 هزار حلقه چاه کشاورزی در کشور وجود دارد که از این تعداد 420 هزار حلقه، غیر مجاز هستند.

وی افزود: بسیاری از رودخانه ها  در اثر کاهش میزان روان آبهای کشورخشک و کم آب شده اند.

مهندس شریعتمدار، بهره گیری از مهندسی ژنتیک و فناوری را راهکاری مناسب برای مقاله با بحران آب دانست و گفت: ظرفیت منابع ژنتیکی برای مقابله با کم آبی نامحدود است. انقلاب سبز تنها حاصل استفاده از یک یا چند ژن بود. 

وی  ادامه داد: سی سال پیش برای تامین امنیت غذایی هر فرد دو هزار متر مکعب آب لازم بود ولی امروز تکنولوژی این مقدار را به هزار متر مکعب رسانده است.  بهره گیری از مهندسی ژنتیکی سریع ترین، بهترین و اقتصادی ترین روش برای تامین منابع آبی و مقابله با بحران آب است.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی در پایان یادآور شد: قرن بیست و یکم قرن ژنتیک نام دارد و با توجه به ماهیت ژنتیک، باید به توانایی های این علم در رفع بحران آب امیدوار بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.