معاون رئیس جمهور در افتتاحیه پانزدهمین کنگره ملی علوم زراعت و اصلاح نباتات:

انجمن های علمی در تصمیم سازی ها ورود کنند

عیسی کلانتری صبح امروز در افتتاحیه پانزدهمین کنگره ملی علوم زراعت و اصلاح نباتات از بحران آب و ضرورت تاثیرگذاری انجمن های علمی بر سیاست گذاری های کلان بخش کشاورزی سخن گفت.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از  مهر، عیسی کلانتری صبح سه‌شنبه در مراسم افتتاحیه پانزدهمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران که در مرکز همایش‌های موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر واقع در کرج برگزارشد، اظهار کرد: انجمن‌های علمی کشور باید تجدیدنظری داشته باشند تا به تصمیم سازی‌ها در عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی ورود کنند.

وی افزود: اگر انجمن‌های علمی از سال‌های قبل به عرصه کشاورزی و منابع طبیعی ورود می‌کردند اکنون خیلی از مشکلات حال حاضر وجود نداشت.

معاون رئیس‌جمهور گفت: تصمیم گیران و قانون گذران در حوزه‌های مختلف ازجمله کشاورزی و منابع طبیعی راه را اشتباه رفته‌اند و ایران با تمدن غنی خود اکنون در حال نابودی است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به آتش سوزی هورالعظیم گفت: هورالعظیم را آتش می‌زنند تا پول برق ندهند و اینگونه برای ما گرفتاری ایجاد می‌کنند.

بارش‌های ایران ۵ تا ۱۰ درجه به سمت شمال رفته است

وی بیان کرد: دریاچه ارومیه اکنون خشک ‌شده است در حالی‌ که در سال ۷۷ از سوی کارشناسان منابع آبی هشدار داده‌ شده بود که ایجاد سدها موجب خشک شدن دریاچه‌ها می‌شود و اگر انجمن‌های علمی برنامه‌ریزی درازمدت در این خصوص داشتند این اتفاق‌ها حادث نمی‌شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور گفت: در سال‌های گذشته برای زابل و استان سیستان و بلوچستان بیش از ۸۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری منظور شد تا ۴۶ هزار متر مکعب لوله گذاری شود اما تنها ۳ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه هامون شد و نتیجه مثبتی برای بهبود وضعیت این زمین‌ها به دست نیاوردیم.

کلانتری بیان کرد: دیگر بارش‌های پنجاه سال گذشته را در کشور نخواهیم داشت، چون بارش‌های ایران ۵ تا ۱۰ درجه به سمت شمال رفته است و شرایط آب و هوایی استان‌ های ایران تغییر کرده است؛ درنتیجه نیاز به تجدید نظر در عرصه کشاورزی است. برای ادامه کشاورزی روش‌های موجود پاسخگو نیست و باید از فناوری های نو استفاده کنیم.

کلانتری گفت: نباید به اشخاصی که سررشته‌ای از حوزه کشاورزی و منابع طبیعی ندارند اجازه ورود به این عرصه‌ها داده شود وی عنوان کرد: حیات‌وحش در گذشته برای زیستگاه و شرایط هوایی مناسب به روستاها پناه می‌آوردند اما اکنون به دلیل خشک شدن ظرفیت‌های آبی کشور در روستاها به دنبال منابع آبی هستند؛ چون در زیستگاه‌های کشور قنات‌ها و چاه‌ها خشک‌شده است.

معاون رئیس‌جمهور بیان کرد: نباید به اشخاصی که سررشته‌ای از حوزه کشاورزی و منابع طبیعی ندارند اجازه ورود به این عرصه‌ها داده شود، اما متأسفانه اکنون انجمن‌های ما در این حوزه در مقابل چنین رخدادی‌هایی خلع سلاح شده‌اند و عده‌ای سیاست‌گذار کم آگاه چارچوب تحقیقات علمی را مشخص می‌کنند.

کلانتری ادامه داد: خشک ‌سالی آن ‌قدر فشار بر کشور ما وارد کرده است که اکنون مسئله جدی کشور مسئله آب است و در مواردی ازجمله استراتژی‌های اصلاح نباتات این حوزه باید با محوریت آب پیش رویم.

وی افزود: در حال حاضر بالای ۱۳۰ درصد آب تجدید پذیر در کشور را استفاده می‌کنیم درحالی ‌که بر اساس استانداردهای جهانی سقف مصرف در این خصوص 70 درصد است.

بخش کشاورزی نیاز به درمان دارد

رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست کشور افزود: باید بپذیریم شرایط اقلیمی کشور در حال تغییر است و دیگر نمی‌توانیم گندمی تولید کنیم که ۷ هزار مترمکعب آب مصرف کند.

کلانتری تاکید کرد: به ‌کارگیری ظرفیت بخش خصوصی و پر و بال دادن به آن اهمیت زیادی دارد چون باکیفیت بهتر و هزینه‌های کمتر کار می‌کنند اما بیشترین و مؤثرترین بهره‌وری ‌ها را دارند.

معاون رئیس‌جمهور گفت: بخش کشاورزی ما امروز نیاز به درمان دارد، چون منابع آبی رو به کاهش است و بخش کشاورزی به‌تنهایی نمی‌تواند این مشکلات را حل کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.