در پانزدهمین کنگره ملی علوم زراعت و اصلاح نباتات بررسی شد:

تاثیرات تغییر اقلیم بر زیست بوم های کشاورزی

وجود گرد و غبار یکی از عواملی است که موجب شده است ابتلا به بیماری های تنفسی تا بیست برابر در کشور افزایش پیدا کند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران  اثرات تغییر اقلیم بر زیست بوم های کشاورزیدر دومین روز برگزاری پانزدهمین کنگره ملی علوم زراعت و اصلاح نباتات با حضوردکتر رضا شهبازی مدیر اداره پژوهش های کاربردی زمین شناسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور مورد بررسی قرار گرفت.

وی گفت: بیش از هفتاد درصد اراضی خشک دنیا در کشورهای در حال توسعه و حدود سی درصد اقلیم های خشک و نیمه خشک دنیا مربوط به کشورهای توسعه یافته است. وی اضافه کرد: نود درصد جمعیت ساکن در مناطق خشک دنیا در کشورهای در حال توسعه قرار دارند.

مدیر طرح ملی گرد و غبار سازمان زمین‌شناسی ادامه داد : کشور ما یک کشور خشک است و مخاطرات ناشی از تغییرات اقلیمی برای آن وجود دارد و دانشمندان و سیاست گذاران کشور باید این خطرات را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: زمین همیشه با تغییرات اقلیمی همراه بوده است. برای مثال اولین تغییرات اقلیمی در ده تا دوازده هزار سال گذشته اتفاق افتاده است که طی آن زمین نیم درجه گرم تر شده است. اما آنچه تغییرات اقلیمی امروز را متمایز می سازد، این است که تنها در طی صد سال گذشته دمای زمین یک درجه و در منطقه ما دو درجه افزایش یافته است.

دکتر شهبازی با تاکید بر اینکه نباید خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی را بزرگنمایی تلقی کرد، افزود: بیشتر از هفتاد درصد بلایای طبیعی در شصت سال گذشته بخاطر تغییرات اقلیمی بوده است.

مدیر اداره پژوهش های کاربردی زمین شناسی ادامه داد: از سال 52 تا امروز تعداد قنات های کل کشور هیج تغییری نکرده است، اما تعداد چاه ها افزایش پیدا کرده و به موازات افزایش این چاه ها از زمین آب برداشت شده است. وی افزود پس از سال 84 اگرچه حفر چاه ها ادامه پیدا کرده اما آب بیشتری برای استخراج وجود ندشته است.

دکتر شهبازی در ادامه به پدیده فرونشست زمین اشاره کرد و گفت فرونشست پدیده ای غیر قابل بازگشت است و در حال حاضر هیچ دشت حاصلخیزی در کشور وجود ندارد که فرونشست نداشته باشد.

وی گفت: بیست سال است که کشور ما وارد خشکسالی شده است و  در سال 87 برای اولین بار گرد و غبار گرد کل کشور را فرا گرفت.

مدیر طرح ملی گرد و غبار سازمان زمین‌شناسی افزود: وجود گرد و غبار یکی از عواملی است که موجب شده است ابتلا به بیماری های تنفسی تا بیست برابر در کشور افزایش پیدا کند.

دکتر رضا شهبازی در خاتمه گفت: برای پیدا کردن بهترین راهکارها برای مقابله با بحران های اقلیمی باید ابتدا چالش های جدیدی را که جهان ما  با آن رو به رو است را بشناسیم.

پانزدهمین کنگره ملی علوم زراعت و اصلاح نباتات از سیزدهم شهریور ماه با حضور جمع کثیری از پژوهشگران زراعت و اصلاح نباتات، نمایندگان و مسئولین کشوری در سالن همایش های موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در کرج آغاز به کار کرد و تا 15 شهریور ادامه خواهد داشت. در این دوره از کنگره نشت های تخصصی با موضوع «کشاورزی دانش بنیان، امنیت غذایی» برگزار می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.