کارشناس پژوهشگاه استاندارد تشریح کرد:

نقش مهندسی ژنتیک در صنعت غذا

نقش مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته در تولید غذای سالم صبح امروز در سمینار زیست فناوری و غذای سالم با حضور جمعی از متخصصان زیست فناوری و مهندسی ژنتیک و عموم علاقه مندان بررسی شد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران فهیمدخت مختاری عضو هیئت علمی پژوهشگاه استاندارد در سمینار غذای سالم و زیست فناوری گفت: سازمان استاندارد در پژوهشگاه استاندارد امکان ردیابی محصولات تراریخته را در سراسر کشور فراهم کرده است. و شناسایی این محصولات به دقت انجام می شود.

وی گفت: غذای سالم مجموعه ای مواد غذایی است که همه نیازمندی های بدن را مثل آب و پروتئین و انواع قندها فراهم کند و سلامت مصرف کننده را حفظ کند. باید دارای مقادیر کافی عناصر غذایی ضروری باشد مقدار ویتامین و املاح و پروتئین و چربی را برای گروه های مختلف مصرف کننده فراهم کند. غذای سالم باید دارای مواد غذایی ضروری و فاقد یک سری یک سری عناصر آلاینده و یک سری میکروب ها باشد.

مهندس مختاری افزود: سرطانزایی برخی مواد مانند سموم قارچی شامل آفلاتوکسین ها یا باقیمانده سموم به اثبات رسیده است. مطالعات آزمایشگاهی که طبق پروتکل های بین المللی انجام شده است نشان داده که این محصولات سرطانزا هستند.

وی تشریح کرد: همه مطالعات سرطانزایی و سمیت زایی و حساسیت زایی پروتکل های بین المللی دارند و خوشبختانه ما بسیاری از آن ها را به استانداردهای ملی تبدیل کردیم و  قابلیت اجرا دارد. مثلا برای تولید روغن با یک روش جدید حتما باید سلامت آن طبق استانداردها تعیین شود. وی تاکید کرد: وزارت بهداشت و سازمان استاندارد به سلامت و ایمنی مواد غذایی خیلی حساس هستند. ضوابط وزارت بهداشت  برای تولید محصولات غذایی سالم با سازمان استاندارد هماهنگ است.

وی با گلایه از بی توجهی برخی مصرف کننده ها به مهر استاندارد درج شده روی محصولات غذایی گفت: اینکه می گویند به مهر استاندارد روی یک محصول توجه نکنید درست نیست. سلامت محصولاتی که فاقد مهر استاندارد باشند مورد تایید سازمان استاندارد نیست و تخلفات هم گزارش و برخورد قانونی انجام می شود.

مهندس مختاری بیان کرد: سه سال است که درگیر استاندارد دمنوش هستیم ولی هنوز استانداردی تعریف نشده است. ما در حال حاضر مهر استاندارد برای دمنوش نداریم. آنچه در بازار است چای سیاه یا چای سبز با طعم های مختلف است.

چربی لبنیات باید چربی حیوانی باشد نه چربی نباتی مثل پالم.روغن پالم سرطانزا نیست ولی باید به مقدار معینی در سبد غذایی باشد. برخی واحدهای تولیدی برای اینکه لبنیات پرچرب را تولید کنند به مقدار بی رویه پالم استفاده می کردند. الان قیمت چربی حیوانی متعادل شده است و واردات روغن پالم کنترل شده است.

وی در پایان اظهار داشت: روش های مختلفی برای محافظت مواد اولیه در صنعت غذا وجود دارد که استفاده از آفت کش های شیمیایی و بیولوژیک جز آن ها هستند. مهندسی ژنتیک هم یکی از این روش ها است. به کمک مهندسی ژنیتک تغییراتی ایجاد می شود که محصولات غذایی خود به خود نسبت به آفات و برخی شرایط نامساعد محیطی مقاوم می شوند. هیچ روشی به تنهایی یک دستورالعمل برای کشاورزی و دامپروری و صنایع غذایی نیست. همه این ها باید در کنار هم به طور مناسب استفاده شوند.

سمینار غذای سالم و زیست فناوری صبح امروز 16 مهر ماه در فرهنگسرای شفق تهران برگزار شد. این سمینار با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و در چهارچوب پروژه بین المللی توانمند سازی ایمنی زیستی با هدف آگاهی بخشی در حوزه محصولات تراریخته و مهندسی ژنتیک برگزار شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.